Gå til innhold
BensinOctavia

Oljeskift og Brukstid på Webasto


Anbefalte innlegg

Hei, 

Min første post her. 

Kjøpte nylig en 1.8 TSI 4x4 Octavia 2018 modell. 

Jeg skal ha bilen inn på oljeskift.  Ser det er byttet olje på 10k, 20k og nå er bilen gått 31k km. Da jeg ringte kundeservice hos den lokale skoda forhandleren fortalte kvinnen i telefonen at det virket så tidlig for oljeskift. Mulig hun tenker longlife som har vanligvis et intervall på 30k? Ser bilen min er oppgitt med servicekode Q16 i brukermanualen som betyr "variabelt serviceintervall". 

Jeg har fra gammel vane likt å bytte olje minst årlig. Faktisk høst/vår når det hsr vært mye kjøring. Kjøpte denne bilen hovedsakelig pga forventet mye småkjøring. Er det overdrevent å bytte olje hver 10k/1år?.

 

Spm 2.

Har lest meg opp på bruk av webasto her på forumet. Ser @superb skriver mye om anbefalt minimums 15-18 min bruk og minst 1 gang hver måned hele året.

Når jeg fyrer opp bruk av webasto er det ikke naturlig at den skrur seg av automatisk når kjølevannet bikker 90 grader? Lyset på knappen står på et fast brennetid? Er det ok å skru den av etter 20+ minutter? Vil liksom gjøre alt rett 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle VAG-forhandlere driver såkalt "longlife service". Dette innebærer 30 000 kjørte kilometer, og er ikke avhengig av tid. Det er oljen innehar egenskaper som tilsier at den ikke trengs å skiftes før den er kjørt 30 000 kilometer, men det er ikke entydig med at den ikke kan skiftes tidligere. 

For å ha et bedre vedlikehold av motoren, kan du vurdere selv om du vil skifte olje etter 10 000, eller for eksempel 1 gang i året osv. Det handler mye om hva du vurderer selv, og motoren har ikke ondt av å få skiftet olje litt oftere, når du i tillegg forventer mye småkjøring er dette bare en fordel ;)

Når det gjelder webastoen tenker jeg at du følger det som @superb har anbefalt, å bruke den i minimum 15-18 min og minst 1 gang hver måned hele året.

Har ikke mye erfaring med dette systemet selv, men i utgangspunktet skal jo systemet slå seg av automatisk. Det er jo selvfølgelig forutsatt at systemet faktisk fungerer, har kjørt biler i god tro om at dette fungerer sånn som det skal, men opplever at det lukter svidd og at det ikke fungerer slik det skal. Du ødelegger ikke noe med manuell overstyring, bruker du den til oppvarming når bilen er avslått skal man være forsiktig slik at du ikke drenerer batteriet.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Takker for utfyllende svar. Har brukt ctek smartladder gjevlig siden jeg overtok bilen da det ofte bare blir kjøreturer på 5-10 minutter daglig. Ser den ladder mere og lengre enn min gamle caddy som ikke hadde så mye utstyr.

Men slites webastoen på daglig bruk? Under forutsetning at den brukes lenge nok. Den har kanskje x-antall timers bruk i levetiden totalt? Syntes bare det er fint å starte en varm motor i vinterkulden som er nå😊

Har ikke sikkelige skvettlapper på bilen. Ser møller skulle bare ha 500,- for komplett sett forran og bak. Anbefales dette? Beskytter den lakken eller er det kun mtp steinsprut for kjørende bak? Blir såklart ikke like pen med de på..  B

Endret av BensinOctavia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo.visst er det behagelig med lunk i bilen når det er kaldt.  Webastoen slår seg av automatisk , i alle fall på min Kodiaq, har jeg registrert. Men er usikker på om det går på tid (feks 30 min) eller om det blir styrt av oppnådd temperatur. 

Uten å være noen ekspert har jeg forstått at problemet med hyppig og kort bruk av Webastoen er at det kan sote i brenneren.  Det er vel for å unngå at dette sotet skal brenne seg fast at det blir anbefalt å bruke den en gang i måneden hele året.  Selv har jeg nok synda mot det.

Jeg vil anta at den trekker noe strøm fra batteriet., mao nok en grunn til å gi batteriet på en moderne bil en liten ekstralading en gang i blant, særlig hvis en driver mye småkjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, BensinOctavia said:

Hei, 

Takker for utfyllende svar. Har brukt ctek smartladder gjevlig siden jeg overtok bilen da det ofte bare blir kjøreturer på 5-10 minutter daglig. Ser den ladder mere og lengre enn min gamle caddy som ikke hadde så mye utstyr.

Men slites webastoen på daglig bruk? Under forutsetning at den brukes lenge nok. Den har kanskje x-antall timers bruk i levetiden totalt? Syntes bare det er fint å starte en varm motor i vinterkulden som er nå😊

Har ikke sikkelige skvettlapper på bilen. Ser møller skulle bare ha 500,- for komplett sett forran og bak. Anbefales dette? Beskytter den lakken eller er det kun mtp steinsprut for kjørende bak? Blir såklart ikke like pen med de på..  B

Du kan jo på ingen måte unngå slitasje, det sies jo at alt som brukes slites. Men, ved bruk vil du jo også som @tobor sier unngå sotavleiringer i webastoen. Nå skal det sies at det er forskjell på å barbere seg, og å skjære av seg hodet, så litt "vedlikeholdsbruk" når bilen står mye i ro er ganske greit.

I tillegg, siden du bruker batterilader på bilen trenger du ikke nødvendigvis være redd for at batteriet utlades. Webastoen skal i teorien slå seg av automatisk, er bare litt i tvil om hvor lang tid det tar. Har hørt folk som har benyttet seg av webastoen og kommet tilbake til flatt batteri.

Skvettlapper som Møller leveres til disse bilene er originalt fra Skoda, det er den kvaliteten man kan forvente her. Det anbefales å bruke disse for ekstra beskyttelse av skjermer og ellers lakkerte deler på bilen, i tillegg til steinsprut osv til biler i umiddelbar nærhet. Vær likevel obs på at du får med deg en blank folie til disse, dersom skvettlappene legges over en del av lakken der de monteres, da unngår du at det begynner å ruste under.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei, 

Ser jeg ikke får tatt oljeskiftet hos skoda forhandleren (møller) da første ledige verkstedet er 3t unna. Er det innafor å gjøre det hos det lokale verkstedet "mekonomen"? Regner med dette er greit mtp garanti sålenge man har kontroll på dokumentasjonen. Har de utstyr til å fortelle bilen nårtid neste service skal gjennomføres? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.2.2021 den 14.16, BensinOctavia skrev:

Hei, 

Ser jeg ikke får tatt oljeskiftet hos skoda forhandleren (møller) da første ledige verkstedet er 3t unna. Er det innafor å gjøre det hos det lokale verkstedet "mekonomen"? Regner med dette er greit mtp garanti sålenge man har kontroll på dokumentasjonen. Har de utstyr til å fortelle bilen nårtid neste service skal gjennomføres? 

Oljeskift service kan selvfølgelig taes hos mekonomen. Dem har også utstyr til å resette service intervall. Går greit iforhold til garanti også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...