Gå til innhold
TrondA

Diverse spørsmål rundt Octavia


Anbefalte innlegg

Hei, dette er min første post. Ikke er jeg Skoda eier ennå heller, men det skal forandre seg snart. Men før det så trenger jeg svar på noen spørsmål som kan gjøre valget litt lettere :)

Jeg har lest og studert mye om Octavia men har ikke funnet noen gode svar på det jeg lurer på så her er det:

 

Første er: Skal man velge bensin eller diesel?Hvordan er servicekostnadene på bensin mot diesel? Og hvilke motor er mest holdbar? Jeg kjøper en bil for å ha den lenge og derfor må den være så driftsikker som mulig. Jeg har nå en Mazda 6 og er lei av månedlige dyre verkstedregninger. Og hva er forbruket på bensin og diesel. Snakker selvfølgelig om 2.0 diesel og 1.8 bensin.   Min mazda 6 2.2 diesel ligger på 0.72 i blandet forbruk. 

 

Andre er:  To DSG or not to DSG? Har jo hørt mye rart om DSG, men er de virkelig så dårlig som ryktet tilsier? Sånn jeg forstår så er vel DSG 6 og den nye oljefylte DSG 7 blitt forbedret og ikke så plaget av feil? 

 

Tredje er: Støy, jeg har som sagt en Mazda 6 og den høres det ut som har betonghjul. Kona bruker høreapparat og blir veldig plaget av støy derfor må vi ha en bil som er helt grei på støy. 

Og jeg skal ha 4x4. Den skal normalt brukes til litt småturer lokalt, men siden kona er fra Polen så kjører vi dit en til to ganger i året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TrondA skrev:

Hei, dette er min første post. Ikke er jeg Skoda eier ennå heller, men det skal forandre seg snart. Men før det så trenger jeg svar på noen spørsmål som kan gjøre valget litt lettere :)

Jeg har lest og studert mye om Octavia men har ikke funnet noen gode svar på det jeg lurer på så her er det:

 

Første er: Skal man velge bensin eller diesel?Hvordan er servicekostnadene på bensin mot diesel? Og hvilke motor er mest holdbar? Jeg kjøper en bil for å ha den lenge og derfor må den være så driftsikker som mulig. Jeg har nå en Mazda 6 og er lei av månedlige dyre verkstedregninger. Og hva er forbruket på bensin og diesel. Snakker selvfølgelig om 2.0 diesel og 1.8 bensin.   Min mazda 6 2.2 diesel ligger på 0.72 i blandet forbruk. 

 

 

Andre er:  To DSG or not to DSG? Har jo hørt mye rart om DSG, men er de virkelig så dårlig som ryktet tilsier? Sånn jeg forstår så er vel DSG 6 og den nye oljefylte DSG 7 blitt forbedret og ikke så plaget av feil? 

 

Tredje er: Støy, jeg har som sagt en Mazda 6 og den høres det ut som har betonghjul. Kona bruker høreapparat og blir veldig plaget av støy derfor må vi ha en bil som er helt grei på støy. 

Og jeg skal ha 4x4. Den skal normalt brukes til litt småturer lokalt, men siden kona er fra Polen så kjører vi dit en til to ganger i året. 

 

Hei - Velkommen! :) 

Er du ute etter å bestille ny bil?
Om det er tilfelle, så er jo Octavia 4 nettopp kommet på det norske markedet, det er en ganske så saftig og stor oppgradering fra Octavia 3, som har vært på markedet i mange år.

Octavia 4 har endel bedre støyisolering blandt annet, såvidt jeg har fått lest meg opp på, iforhold til Octavia 3.
Jeg solgte min Octavia 3 FL 2018 modell for 1 mnd tilbake siden, kjempe fornøyd med denne bilen. 
Det var en 2.0TDI 150hk. Her var det noe/endel støy. Jeg oppgraderte til en Superb 3 FL 2021. 2.0TDI 200hk 4x4 L&K versjon.
Dette var noen klasser opp, for å si det slik. Både på kjørekomfort og støy.

DSG i 2021 er veldig gode girkasser, som jeg ikke tror du vil oppleve stort med problemer.
Men, i 2021 så har vi noe som heter motor/drivverk forsikring, som ofte ikke koster mer enn 2-300,- ekstra i året :) 
Det er vel anvendte kroner, uansett om man kjøper Skoda,bmw,mercedes eller audi :)  Når garantitiden på bilen er ute, så er man sikret uansett, iforhold til store utgifter på motor,girkasse og drivverk :) 

servicekostnadene på bensin mot diesel er det veldig liten forskjell på nå idag :) 
1.8bensin er tørst
2.0diesel er også tørst, men langt ifra så tørst som 1.8bensin motoren.

2.0TDI 150hk på min Octavia kunne jeg fint ligge på 0.48-0.55 på langkjøring langs landeveien i Norge.
Småkjøring så havnet jeg gjerne på 0.65'ish.
Motorveihastighet over litt tid, rundt 0.65 der også, kortere strekker på motorvei, kunne jeg havne 0.72.

Tror jeg fikk med meg alle spørsmålene dine nå, om det er noe mer du lurer på, får du bare spørre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marius skrev:

Hei - Velkommen! :) 

Er du ute etter å bestille ny bil?

Takk for svar 👍

Jeg har nok ikke råd til å kjøpe helt ny bil så det er snakk om Octavia 3. Tenker å sikte på facelift i 2018. Er disse DSG 7 fra 2018 og oppover med våtclutch? 

Når det gjelder støy så skal det ikke mye til før det blir bedre enn Mazda 6 , hehe. Men vil vel tro sedan er stillere enn stadjonsvogna? Men så er det det praktiske med stasjonsvogn da 😛

Men er det noen forskjell på støy i Octavia vs Superb ? 

Det med forsikring har jeg prøvd på Mazdaen. Det ble ikke akkurat gratis selv om man har den. Fikk jo en regning på 11000kr på en reparasjon som egentlig kostet 23000kr. Selvfølgelig er det billigere men likevel dyrt. De legger jo på egenandelen og prosent av kostnaden ved så så mange kilometer kjørt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TrondA skrev:

Takk for svar 👍

Jeg har nok ikke råd til å kjøpe helt ny bil så det er snakk om Octavia 3. Tenker å sikte på facelift i 2018. Er disse DSG 7 fra 2018 og oppover med våtclutch? 

Når det gjelder støy så skal det ikke mye til før det blir bedre enn Mazda 6 , hehe. Men vil vel tro sedan er stillere enn stadjonsvogna? Men så er det det praktiske med stasjonsvogn da 😛

Men er det noen forskjell på støy i Octavia vs Superb ? 

Det med forsikring har jeg prøvd på Mazdaen. Det ble ikke akkurat gratis selv om man har den. Fikk jo en regning på 11000kr på en reparasjon som egentlig kostet 23000kr. Selvfølgelig er det billigere men likevel dyrt. De legger jo på egenandelen og prosent av kostnaden ved så så mange kilometer kjørt. 

Ok ok :)
Alle DSG kassene du kan få til 2018 Octavia, skal være våtclutch :) 

Støymessig Octavia vs superb så er det ganske stor forskjell, da superb har litt tykkere vinduer blandt annet.
Sedan får du nok ikke tak på i Norge av Octavia, kun stasjonsvogn :) 

Ja, det er klart det blir litt egenandel osv. men, ryker DSG kassa på 2018 Octavia når den er litt over 5 år gammel, så koster det deg kanskje 8000,- til forsikringen.. Om du skulle betalt selv... 60-70000,- + kanskje jobben også.. Og da er disse 8000,- og 2-300,- pr år veldig lite ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Marius her, så har jeg nylig byttet fra Octavia til Superb. Jeg eide en 2018 octavia scout 2.0 Tdi 150 hk DSG. Denne hadde passert 105000 km når jeg byttet den inn. Forbruk på min lå sjelden over 0,56 pr mil på blandet kjøring. Opplevde 0 problemer med bilen og var godt fornøyd med den. Når det gjelder støy, så er Superb i en annen klasse, men vil allikevel ikke si at min tidligere Octavia Scout var ekstremt støyende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Har en 1.8 2018 4x4. Nylig kjøpt. Ble bensin da vårt kjøremønster nå endres til mye kort kjøring samt barn på vei. Liker at motoren blir fort varm uten man må konstant bruke webasto.

Skal innrømme jeg er litt skremt over forbruket på bilen. Klarer å kjøre den på 0.65l på langkjøring. Ellers er vi nok på minst 0.85l. Blandet. Hører om de som har klart 0.58l på lang. Da tror jeg du skal jobbe hardt for å få det til. Syntes bilen fort girer ned ved kjøring i 80-90kmt ved en liten bakke. Mulig jeg bare er så vandt til å tyne tidligere dieselmotorer jeg har hatt. Men man merker knapt at bilen girer. Får trøste meg med mindre svinghjulsproblemer, egr og dieselpartikkelfilter. 

Har lest meg mye opp på disse dsg kassene. Virker som de fleste problemene har vært på tidligere årstall. 6-trinns oljefylt skal være rimelig trygt. Men man vet jo aldri. Så slik forsikring Marius snakker om skal jeg vurdere når garantien går ut. Ville I utgangspunkt ha manuell kasse. Men såvidt jeg vet fant jeg 1 octavia på finn som hadde det. Er vel helt ut.. 

Støy kan jeg ikke utsette noe på. Hører ikke motoren engang. Skal sies jeg kommer fra en diesel caddy.. 

Som du sikkert har lest er jo Octavia et fornuftig bilkjøp. Fleste nordmenn vil jo ha SUV. Men disse blir en helt annen prisklasse hvis man vil ha samme størrelse som du får i en Octavia. Om du skal velge bensin eller diesel må du nok finne ut selv. Selv om jeg er et dieseldyr angrer jeg ikke at valget falt på bensin.  Sedan ville jeg aldri ha kjøpt. Tror det blir vanskelig å selge en slik bil i fremtiden. 

Endret av BensinOctavia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar :)

Tok en tur ned på den lokale Skoda forhandleren og prøvde Octavia og Superb. 

Begge er jo veldig gode biler. Satt godt i begge også. Tror nok det blir diesel denne gangen også. Mulig jeg heller litt mer mot Superb enn Octavia nå som jeg har prøvd begge. Dattera på 6 år ble veldig fasinert av de lysstripene i dørene og dashbordet 😛 Men det som slo meg med begge var at de var bedre å sitte i enn Mercedes som jeg har prøvekjørt noen av.  :)

Jeg må bare hoppe inn i tenkeboksen og fundere litt. Jeg skal ha en bil som skal holde i mange år, derfor vil jeg gjerne gjøre det beste valget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...