Gå til innhold
BensinOctavia

Takboks


Anbefalte innlegg

Hei, 

Har en 2018 octavia med wingbar fra Thule. Leter nå etter en god takboks. Har aldri hatt dette men virker som nordmenn er gode til å vite mye om hva som er bra og forguder disse. Har ikke så mange kriterier da jeg aldri har stukket nesen oppi en.  Har barn på vei så tenkter kanskje ski/barnepulk på sikt/barnevogn er kjekt å få neddi. Har dere anbefalninger? Har ikke satt et budsjett.  Har vertfall 40 cm fra toppen av takfestet til tuppen av garasjeporten. Vet ikke hvordan høyden blir når disse er montert på. Om bunnen går noe under takstativet? 

Endret av BensinOctavia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Packline FX SUV, og har brukt den på 3 forskjellige Skodaer. Først på Octavia 2 og 3 med X-bars, og nå på Karoq med vanlig Thule firkantrør stativ. Boksen er litt kortere enn de fleste (205 cm tror jeg) og universal (altså uten hull for å tre bars igjenom). Det er en lav og lavtbyggende boks i glassfiber. Sterkere, men også litt tyngre enn plasbokser. Funker utmerket, men jeg er litt usikker på om pulker og vognunderstell går oppi, tror den er for lav til det.

Men fin på alle bilene jeg har hatt den på. Ikke så mye overheng foran. Octavia virker å ha langt tak, men bakluka er hengsla litt innpå taket, så boksa må endel frem for å gå klar. Med X-bars ligger den så lavt at antennen må passe med en slisse i bunnen av boksa. Jeg la også ei stripe med tynn skumplate for å få løftet den bittelitt i bakkant for litt mere klaring mot tak og antenne der.

Jeg har en annen Packline på en annen bil. Husker ikke navnet i farta, men den er høyere og laget i plast. Har hatt den i mange år på en liten bil, og den har slukt veldig mye på mange slags ferieturer. Den har også vært kjempegod, har stått på bilen permanent i hvertfall 15, tipper jeg.

Sikkert mange andre bokser å velge i nå, men mine har i alle fall passet både meg, familien, og bilene de har vært på.

DSC_1420.JPG

DSC_1716.JPG

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ifølge bruksanvisning til bilen at takluken kan lett programmeres til å stoppe der man vil.  Så lengden trenger kanskje ikke å bli et problem. Men ser for meg det fort kan skje et sammenstøt hvis den skulle plutselig nullstilles eller bli fri for strøm slik den går tilbake til "orginalen". Siden du er fornøyd, hvor mange liter rommer disse boksene? Den lokale bilrekvisitabutikken er forhandler av Thule. Så muligens det blir Thule motion XT XL (500l)eller  XT XXL(600l). Ikke så lang og slank men heller litt klumpete. Blir kanskje ikke så pen på taket som din packline. 

Endret av BensinOctavia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FX SUV er 210x90x27 cm, og rommer 400 liter.

Den andre heter F Elegance og er 225x81x30 cm, og rommer 420 liter.  Den har en spesiell åpning, lokket åpnes opp bak, men svinges også frem og litt ned fremme. 

Egentlig ikke så stor forskjell på volum, men utformingen gir litt forskjellige egenskaper/bruksområder og utseende. 

Thule har jeg aldri hatt oversikt over, synes egentlig at Packline har hatt de penest design uansett størrelse. 

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Joda, tror barnepulk blir aktuelt om noen år og disse bygger ganske mye i høyden når skjermen legges ned. Virker som thule har kommet seg ganske langt de senere år. Er ikke så lavtbyggende å pen men tror den gjør jobben. Her er et bilde av den på en superb

BIOxfu3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...