Gå til innhold
Heyyeh

Bruke batterilader noen ganger hvert år?


Anbefalte innlegg

Har hatt bilen på service (Kodiaq MY19) og fikk et tips om at batterispenningen var litt lav.  Pga. smarte greier og at bilen ikke lader batteriet med mer enn rundt 12V under kjøring så mente de at batteriet hadde godt av å bli ladet med batterilader noen ganger hvert år.

Noen som gjør dette? Er ikke de som designer disse bilene smartere enn dette? Du har en stor forbrenningsmotor som kan generere mer enn nok spenning til å lade batteriet, men de har elektronikk som gjør at den ikke lader med nok spenning til å holde batteriet i god stand? De kunne vel putta inn litt elektronikk som fikk bilen til å lade med litt høyere spenning med et visst intervall.

Å kjøre en lang tur ville hjelpe, men ikke like bra som en lader siden bilen altså ikke hadde høy nok ladespenning ved kjøring.

Endret av Heyyeh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Heyyeh said:

Har hatt bilen på service (Kodiaq MY19) og fikk et tips om at batterispenningen var litt lav.  Pga. smarte greier og at bilen ikke lader batteriet med mer enn rundt 12V under kjøring så mente de at batteriet hadde godt av å bli ladet med batterilader noen ganger hvert år.

Noen som gjør dette? Er ikke de som designer disse bilene smartere enn dette? Du har en stor forbrenningsmotor som kan generere mer enn nok spenning til å lade batteriet, men de har elektronikk som gjør at den ikke lader med nok spenning til å holde batteriet i god stand? De kunne vel putta inn litt elektronikk som fikk bilen til å lade med litt høyere spenning med et visst intervall.

Å kjøre en lang tur ville hjelpe, men ikke like bra som en lader siden bilen altså ikke hadde høy nok ladespenning ved kjøring.

Det er alltid greit å vedlikeholdslade batteriet. Ikke bare for at det er fare for at det blir flatt, men også for at du får batteriet til å vare lengere. Ved hyppig utlading og/eller mye småkjøring er det større risiko for at batteriet slites ut fortere og du må skifte dette ut.

Uvisst om hvorfor, men vil tro det er en grunn til at bilen ikke lader på høyere spenning enn det den gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Biturbo said:

Det er alltid greit å vedlikeholdslade batteriet. Ikke bare for at det er fare for at det blir flatt, men også for at du får batteriet til å vare lengere. Ved hyppig utlading og/eller mye småkjøring er det større risiko for at batteriet slites ut fortere og du må skifte dette ut.

Uvisst om hvorfor, men vil tro det er en grunn til at bilen ikke lader på høyere spenning enn det den gjør.

Jeg er klar over det med småkjøring, men problemet er at dynamoen aldri vil gi ut høy nok spenning til å lade batteriet som det bør. Så uavhengig av kjøremønster og temperatur så var det anbefalt med vedlikeholdslading av og til.

Jeg forsto det sånn at elektronikken ikke er så glad i så høy spenning som batteriet bør få  og den gjør at de ikke vil ha dynamoen til å gi ut mer. Større problem i dag enn for 10 år siden. Det er mange elbiler som sliter med startbatteriet i denne kulden, men tydeligvis ikke bare et problem for elbiler.

De kunne sikkert hatt noen rele og en spenningsregulator som av og til sørget for at batteriet fikk over 14V og elektronikken 12V.

Jaja. Får vel kjøpe en lader da. Ikke så praktisk med leilighet i 3. et og bilen 30m unna nærmeste vindu, men skal vel få det til. Møller kunne ha den inne til lading over en natt, så det er et alternativ. Burde kanskje sjekke manual får både bil og batteri for å se hva de ev. anbefaler.

Jeg jobber en del med batterier og har sett litt hva feil lading kan føre til mtp. levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, batterilading har jeg alltid gjort med alle mine biler oppgjennom tidene. Da er jeg sikrere på å få start, og batteriet varer lengre. Jeg lader batteriet mange ganger pr år og hyppigere på vinteren. DET må moderne bilene kunne tåle, ellers burde bilprodusentene forby hjemmelading og nødlading av redningsselskapene.

Men nå synes jeg at batteriet ikke tar lading så godt, 2020 mod. Karoq TSI. Jeg har en noe eldre Ctek-lader, men jeg får ikke indikasjon på mer enn "halv" lading, selv om den er innkoblet flere dager. . Kobler + klemmen på batteriet og minus på jordingsklemma bak batteriet. Så jeg er litt usikker på hva som skjer, batteriet er ikke ødelagt. Bilen starter fint i kulda, ingen antydning til saktere fart på startmotoren.

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid brukt å vedlikelade bilbatterier etter en ubehagelig opplevelse for flere år tilbake. Ser nå etter jeg fikk min Octavia 18 mod med keesy, webasto og fullproppet med elektronikk at laderen kan lade i mange timer sammenlignet med mindre kompliserte biler jeg har hatt. Så tror det er helt avgjørende. Batteriet har blitt selve hjertet til nybiler. Litt dårlig kapasitet så går bilene bananas. Skjedde nettopp med min nabo sin splitter nye xc60 2021 mod. Måtte hentes med bergingsbil da batteriet var så utladet. Var rene diskoteket utenfor i nabolaget..  Syntes det er underlig at en såpass ny bil ikke lader startbatteriet samtidig når ladekabelen til bilbatteriet (plug in hybrid) er koblet til..  Men kan hende at noe i bilen har stått på og trukket strøm over natten og ladekabelen ikke var i det tidsrommet. 

Endret av BensinOctavia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å dele en nylig erfaring, så har jeg hatt min egen bil stående på verksted siden oktober (tvistesak, brukbilkjøp). Hvorpå jeg skulle kjøre bilen inn til lading. Da virket det som at bilen ikke hadde lite strøm på batteriet i det hele tatt, siden den startet uten problem og alt var tilsynelatende i orden. Men, når jeg koblet til laderen så var batteriet (vertfall følge laderen) nesten helt flatt!

For min egen del har jeg ikke eid nyere biler enn 2002, her synes jeg det merkes noe bedre når batteriet nermer seg utladet, kontra den "nye" bilen jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for innspill. Tydeligvis ikke helt ukjent dette her.

Spenningen uten belastning skal ligge rundt 12.6 V i fullada tilstand. Jeg målte med bilen av og det var 12.1 V, så det må lades. Leverte bilen til Møller for å lade over natten. Jeg får prøve å måle av og til og holde litt følge med spenningen for å se hvor ofte det er behov for å lade. Det er jo spenningen som betyr noe, ikke intervallet, og det vil nok variere etter type bil, bruk og forhold.

Edit: I et innlegg på Briskoda sto det at bilen aldri ladet batteriet helt opp pga. gjenvinningssystem ved bremsing, så mulig den ikke vil lade til 12.6 V, men 12.1 høres uansett lite ut.

Endret av Heyyeh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Heyyeh skrev:

Edit: I et innlegg på Briskoda sto det at bilen aldri ladet batteriet helt opp pga. gjenvinningssystem ved bremsing, så mulig den ikke vil lade til 12.6 V, men 12.1 høres uansett lite ut.

Dette skjønner jeg ikke.

Bilen klarer ikke selv å fullade batteriet, fordi det er en automatisk regenering, som lader batteriet. Som skal fullade batteriet da? Som aldri gjør det? 

Hjemmelading: man kobler en lader som gir 14,4 V direkte på batteriet, og den klarer ikke fullade batteriet.

Når er batteriet fulladet da? Er det ikke ønskelig eller mulig å ha fullade batteriet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Sjåføren said:

Dette skjønner jeg ikke.

Bilen klarer ikke selv å fullade batteriet, fordi det er en automatisk regenering, som lader batteriet. Som skal fullade batteriet da? Som aldri gjør det? 

Hjemmelading: man kobler en lader som gir 14,4 V direkte på batteriet, og den klarer ikke fullade batteriet.

Når er batteriet fulladet da? Er det ikke ønskelig eller mulig å ha fullade batteriet? 

Det virker som bilen ikke er designet for å fullade batteriet. Med ekstern lader vil du lade det helt opp siden den ikke har noe med bilen å gjøre. Det er ikke nødvendigvis ideellt å ha et fulladet batteri ser det ut som. Det har vært ganske kaldt den siste tiden og enkelte korte turer samt et par runder med Webasto kan gjerne være grunnen. Turene har vært minst like lange som Webastoen sto på, men det blir jo en del start/stopp i tillegg når jeg skal korte turer her og der (slår av automatisk start/stopp).

Nå sier ikke batterispenning alt om tilstanden til et batteri, men jeg skal uansett måle av og til for å følge med.

Etter lading er nå batteriet 12.5 V.

https://www.briskoda.net/forums/topic/468098-new-karoq-battery-issue/

Quote

All cars with Stop/start are what are classed as micro hybrid. They have battery management schemes that include energy management and recovery to reduce fuel consumption and emissions.

Simply put, when you accelerate, battery charging is switched off, when you coast/ decelerate, battery charging is turned on to recover energy using the alternator. Of course its a lot more complex than that as power consumers need to be managed and battery SOC needs to be monitored. Target SOC is around 80%, so that there is capacity to recover energy, but enough to restart the car, or keep consumers going when stopped. A current sensor on the battery negative terminal allows the car to manage the battery state, (coulomb counting

https://en.m.wikipedia.org/wiki/State_of_charge

Quote

Teslas have stated that their SoC should be less than 95%, with some saying between 30%-80%. There is some data to back this up as well.[1]

 

Endret av Heyyeh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...