Gå til innhold
Frankieboy

Flushe automatkassa


Anbefalte innlegg

Skal ha service på min 2017 Skoda Superb (gått 111000 km) i morgen og skal bytte olje på dsg kassa (6 trinns). Spurte forhandler om flushing av kassa, men fikk da til svar at de ikke hadde utstyr til dette da import mente at det ikke var nødvendig. Noen som har erfaring med dette?

Endret av Frankieboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Frankieboy skrev:

Skal ha service på min 2017 Skoda Superb (gått 111000 km) i morgen og skal bytte olje på dsg kassa (6 trinns). Spurte forhandler om flushing av kassa, men fikk da til svar at de ikke hadde utstyr til dette da import mente at det ikke var nødvendig. Noen som har erfaring med dette?

Hmm. 6-trinn 2017 modell på superb. Har ikke denne tør clutch?

Skal ikke nødvendigvis være meningen at kassa skal flushes. Men, er veldig mange delte meninger om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Marius said:

Hmm. 6-trinn 2017 modell på superb. Har ikke denne tør clutch?

Skal ikke nødvendigvis være meningen at kassa skal flushes. Men, er veldig mange delte meninger om det.

Jeg har blant annet vært borti at de som har tørrclutch eller manuell kasse har såkalt "evighetsolje" i kassene og trenger derfor ikke skiftes. Spørr du meg høres det jo litt rart ut.

Du har nok de som skifter denne olja uansett, selv om det sies at det ikke er nødvendig, better safe than sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Marius skrev:

Hmm. 6-trinn 2017 modell på superb. Har ikke denne tør clutch?

Skal ikke nødvendigvis være meningen at kassa skal flushes. Men, er veldig mange delte meninger om det.

Skal være så ærlig å si at jeg ikke har peiling. Derfor jeg overlater til merkeverksted å ha service. Har merket at det er mange delte meninger om dette med å flushe kassa. Noen hevder at dette gjelder tradisjonelle automatkasser, men ikke DSG. Som sagt, jeg har ikke peiling, så jeg satser på at merkeverksted har det 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Din bil har 6 trinn kasse med våtclutch, om det er dieselmotor. (type DQ250.) Flushing er vel litt avhengig av bruk (småkjøring, henger/campingvogn etc.) Eg har spurt om det same, og har fått litt forskjellige svar, men uansett veldig viktig at olja blir skifta ofte nok (50-60000km) Desse girkassane er ganske følsomme for olje og filter-kvalitet, er eh blitt fortalt.  Olja du tapper av girkassen, kan sikkert gje verkstaden ein pekepinn på ,om du bør flushe giret.

Du kan gjerne og spør ein seriøs frittstående aut.gir-verkstad. (F.eks. Rats.no,  Automatgearservice i Bergen osv..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Litt sent å komme med kommentar her kanskje, men DSG-kassa er en manuell kasse som ikke trenger flushing. Den automatiske giringen kommer fra en elektronisk enhet som kalles Mecatronic (som forøvrig er følsom for kondens på enkelte tidlige modeller). Som det er skrevet tidligere i tråden, har disse kassene dobbeltplateklutch (tørrlamell). På min bil (2,0 tdi 150) har det blitt bytta olje på girkassa 2 ganger, først på ca 270000km, sist på ca 530000km. Kassa fungerer fortsatt like fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...