Gå til innhold
MariusA

Skuffende Canton...bare meg?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte for ganske nøyaktig et år siden min Octavia, og bestilte da med 10 høytalere og subwoofer. 
Min opplevelse av lyden i bilen er ikke all verden, og lurer litt på om det er noen som har tilsvarende erfaringer med Canton?

Fruen har en Volvo V40 som spiller sokkene av bilen min, både med tanke på volum og bass. Det var ikke noe jeg hadde forventet med ekstra påkostet anlegg.. 

Noen som har erfaringer med hvordan tweake anlegget slik at lyden blir bedre enn de equiliserene som er standard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke bare deg som synes det kunne vært litt mer «trøkk» Canton anlegg i Octavia, jeg har en Octavia 2018 som jeg kjøpte ny nå i sommer. Men det kommer jo også an på hva en er vant til, og hva en evt sammenligner med.

Altså Canton anlegget i Octavia er jo ikke dårlig, men som du skriver så finnes det anlegg som er bedre. 

Jeg kom fra en Superb 2016 med Canton anlegg og det spiller jo «fletta» av det Canton anlegget som sitter i Octavia, så jeg har vel kommet dit at det mest sannsynlig er et mer oppgradert anlegg i Superb. Det har en høyere musikkeffekt, det har flere høytalere og Superb har jo også et helt annet lasterom og kupé som mest sannsynlig også har litt betydning for lydgjengivelsen.

Canton anlegget i Kodiaq er også nyere og mer oppgradert enn det som er Octavia, og har en helt annen lydkvalitet.

Det finnes nok innstillinger som kan være mer optimalisert og bedre enn de som er standard fra fabrikk, men det har nok også litt med hvilke lydfiler en skal spille eller evt radio. Jeg har ikke funnet de helt rette innstillingene selv enda, men nå har jeg  også blitt mer fornøyd med hvordan dette anlegget spiller, i starten så var overgangen fra Superb sitt anlegg stor. Det blir annerledes når en får benyttet det litt mer, det må «spilles inn», på en måte som en motor må kjøres inn.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 14 modell Octavia med samme erfaring, var veldig skuffet over Canton helt til jeg optimalisere for fører eller foran, da kom det plutselig lyd fra sub også fremme i bilen.

Nå har jeg ikke opplevd Superb sitt Canton anlegg, godt mulig dette uansett er en del bedre.

Endret av Radiv
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superb og Kodiaq har Canton anlegg av en helt annen klasse som nevnt, de er ikke i nærheten av å kunne sammenlignes i det hele tatt. Høyere musikkeffekt, flere høytalere og større lasterom gjør underverker for lydgjengivelsen. Men i forhold til prisen en betaler for Canton anlegget til Skoda (uavhengig av hvilken bil det er), så er det etter min mening verdt hver eneste krone.

Å forsøke litt forskjellige innstillinger er tydeligvis veien å gå for å optimalisere lyden best mulig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg er faktisk skuffa over anlegget i superb. 

Nå virker det som faktisk en av høyttalerne er sprengt, har ikke spilt noe voldsom høy musikk i bilen :/

sliter med å finne høyttaler for å erstatte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler samme erfaring om Canton i Octavia, var tamt i både mk2 og mk3. 

I Kodiaqen derimot er det helt sinnsykt, jeg ble utrolig overrasket - meget fornøyd nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, JonArne skrev:

Jeg er faktisk skuffa over anlegget i superb. 

Nå virker det som faktisk en av høyttalerne er sprengt, har ikke spilt noe voldsom høy musikk i bilen :/

sliter med å finne høyttaler for å erstatte 

Nå skriver du jo ikke noe om hvilken Superb du har (årsmodell) og om den fremdeles er innenfor nybilgarantien, er den det så er det jo bare å ta en tur til forhandler så kan de sjekke og evt bytte ut det som ikke fungerer optimalt.

Om du ikke allerede har lest denne tråden her,

 

så anbefaler jeg deg å se litt på den. Som sagt så vet jeg ikke noe om hvilken Superb du har, men dette kan jo uansett være en årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg fikk lyst til å trekke denne tråden frem i lyset igjen.

Min 2020 Karoq har Canton lydanlegg. Relativt god lyd med mange justeringsmuligheter, så lenge man liker lyden bare forfra. Høyttalere i baksetet som må være tatt ut av kulehøyttalere fra 60-tallet. Hjelpe meg for en elendig lyd der bak! Etter noen måneder med "innkjøring" av lyden, som ikke ble noe bedre etterhvert, så var det inn til forhandler for å høre/sammenligne med andre. Men det låter ikke bra..... 😞  Føler meg litt snytt, lyden var MYE bedre i Octavia'n jeg hadde. God balanse mot høyttalerne bak.

Noen med tilsvarende erfaring med lyden i Karoq? Enten med eller uten Canton?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest litt om det noen steder @Sjåføren, så du er ikke alene om dine synspunkter ang. Canton anlegget i Karoq.

Men om høyttalerne ikke høres bra ut, så kan det jo hende at det er noe feil med dem?
Eller var det like «dårlig» lyd fra Canton anlegget som var i utstilt Karoq også?

Det tar jo litt tid å spille inn et anlegg, men nå har jo du hatt din Karoq i noen måneder @Sjåføren, så det burde vel være spilt inn nå?

Det er veldig store forskjeller på hvordan Canton anlegget spiller i de forskjellige modellene.
Jeg var selv skuffet over Canton anlegget i Octavia (2018) som jeg hadde, fordi jeg sammenlignet det med Canton anlegget som var i Superben (2016) jeg hadde før Octaviaen. Når jeg sommeren 2019 så byttet tilbake til Superb igjen, så var den gedigne plassen og meget gode lydgjengivelsen virkelig noe jeg hadde savnet fra forrige Superb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Superb lll skrev:

 

Men om høyttalerne ikke høres bra ut, så kan det jo hende at det er noe feil med dem?

Eller var det like «dårlig» lyd fra Canton anlegget som var i utstilt Karoq også?

Høyttalerene er innspilt og bør yte det dem skal. Foran er de jo bra! Og anlegget er sjekket av forhandler, det skal ikke være noe galt med det (jeg tenkte på sprengte høyttalere bak). Og det var like skuffende dårlig på demobilen hos forhandleren. Min skuffelse er registrert hos Skoda sentralt, og håper flere drar til forhandleren med sin Karoq og sier det samme, i håp om at det blir gjort noe med. Et anlegg fra Canton SKAL og MÅ låte bedre, man betaler jo ekstra for å få et oppgradert anlegg. Stakkars dem som bare har standard-anlegget....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg kan jo slenge meg på her og si at jeg er ikke imponert over Canton anlegget. Jeg kommer fra en 2013 Mazda 6 med BOSE anlegg og det var ikke sammenlignbart. Der var det ubehagelig å være om man spilte for høyt. Men lyden er veldig klar i Canton anlegget, mangler bare litt guffe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...