Gå til innhold
Høttkaill

2,0 diesel tdi 2011 fusker når den er kald


Anbefalte innlegg

Ble plutselig et problem i vinter, de første minuttene vil den nesten ikke trekke før den begynner å bli litt varm..prøvde Carbon cleaning, det hjalp med en gang, men nå er det tilbake, mistenker at det er egr ventilen som er problemet.  Motoren har gått 140.000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/28/2021 at 4:14 PM, Høttkaill said:

Ble plutselig et problem i vinter, de første minuttene vil den nesten ikke trekke før den begynner å bli litt varm..prøvde Carbon cleaning, det hjalp med en gang, men nå er det tilbake, mistenker at det er egr ventilen som er problemet.  Motoren har gått 140.000

Har du fått skiftet egr tidligere?

Er ikke sikkert at den har blitt helt rein etter at du har tatt Carbon cleaning på  bilen, og derfor opplever du at problemet er kommet tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Nei, har ikke skiftet egr, men hørte at det er svindyrt å bytte, har sett at det fins noe spray man kan sprøyte inn i egr ventilen, men har ikke funnet noen video for min modell, men er det en farbar vei?

Eller krype til korset og bytte egr, noen som vet hva det koster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet ut data fra ECU, da fikk jeg "not passed" på boost pressure, PM filter monitoring og egr and/or VVT system, men: etter at jeg fikk blåst ut litt opp noen bakker på full gass til hytta ble disse feilene borte, men kommer igjen når jeg er i byen (har sluttet å bruke 6. Giret for å unngå soting)

Skjønner Ingenting 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Høttkaill said:

Hentet ut data fra ECU, da fikk jeg "not passed" på boost pressure, PM filter monitoring og egr and/or VVT system, men: etter at jeg fikk blåst ut litt opp noen bakker på full gass til hytta ble disse feilene borte, men kommer igjen når jeg er i byen (har sluttet å bruke 6. Giret for å unngå soting)

Skjønner Ingenting 

For å få en billig løsning på dette, så er det å få renset egr og eventuelt kodet den bort i etterkant. Da slipper du problemene med denne i ettertid. Egr systemet fungerer dårlig i Norge med mye småkjøring osv, utfallet er at den soter igjen likevel.

Vet også at det finnes et rensemiddel, men vet ikke i forbifarta hva det heter. Ved manuell rensing burde egr tas ut (alt etter hvor godt du ser neddi der), og renses heretter. Da oppnår du et mye bedre resultat og du kan se fysisk hvor ren du klarer å få den.

Har hatt dette problemet selv på min bil. Men problemet her var at partikkelfilteret til eksosen var blitt helt tett. Tror ikke du har denne feilen da du sansynligvis ville fått opp feilkoder på turbo med at den ikke klarer å oppnå riktig trykk, og i tillegg får du problemer med at bilen går i nød og lite til ingen motoreffekt.

Å skifte egr på et merkeverksted kommer fort opp i 20tusenkroners-klassen, har lest om noen her på forumet som har fått bedre tilbud på mekonomen for å skifte denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/6/2021 at 7:04 PM, Høttkaill said:

Takk for svar igjen.

Satan! Så nettopp en video på YouTube, ser ut som den @#$# egr ventilen ligger bak/ under motoren, kirurg inngrep for å komme til/ bytte..🤥

Selv om det mest sansynlig er tilfellet på din bil også, kan egr ligge forskjellig fra bil til bil. Sjekk dette på din bil også.

Og med fare for å gjenta meg selv så fungerer dette dårlig for det nordiske markedet, ifbm småkjøring og kulde. I tillegg er ikke dette tatt høyde for at skal repareres, og på flere verksteder skiftes denne ved at den tas ut nedenifra, atlså du må ut med travers o.l for å få dette skiftet.

Nå er jo dette verkstedene som gjør det på denne måten, det finnes sikkert flere lure måter å skifte denne uten at jeg kan si det med sikkerhet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/12/2021 at 10:47 AM, Høttkaill said:

Ok, takk for svar,  skal ta en grundig titt under panseret..

Ser at noen snakker om å koble fra, enten fysisk eller i elektronikken, er det en farbar vei eller blir man tatt med buksa nede på eu-kontroll?

Siden jeg ikke har gjort dette selv, kan jeg ikke uttale meg om hvordan dette utfordrer funksjonaliteten på bilen, men vil tro at det kanskje kan oppstå noen problemer i form av motorlampe da enheten ikke er kodet bort.

Koder du denne bort, så "fjerner" du den fra bilens system. Det vil si at den ikke kjører eksosen i retur gjennom denne lengere. Siden enheten ennå står montert i bil, er det ingen sjanse for at dette kan bli merket på kontroll, på grunn av at du ikke endrer noe i bilens utslippsverdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...