Gå til innhold
BensinOctavia

Parkere i "P" uten håndbrekk


Anbefalte innlegg

Hei, 

Har nå byttet til automatgir, eller VW sin utgave "DSG". Det er vel mere en elektronisk styrt manuell kasse. Men nok om det. 

Når jeg parkerer bilen lurer jeg på om det er trygt for bilen at den kun står i "p" uten bruk av håndbrekket. Man skal såklart sikre bilen riktig mtp potensiell trilling og uhell. Men la oss si ikke hellingen er noe stor. Sliter dette på girkassen? Merker bilen triller noen cm før den plutselig låses og står stille. Leser så mange uenige svar ang en tapp som kan knekke og bilen ruller avgårde. 

Hadde vært fint med noen som faktisk vet og ikke bare synsing. Skal sies jeg ikke har elektronisk styrt håndbrekk men god gammeldags håndbrekk man drar i. For de med elektronisk håndbrekk aktiveres vel denne automatisk ved stans i park? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2021 den 13.46, BensinOctavia skrev:

Hei, 

Har nå byttet til automatgir, eller VW sin utgave "DSG". Det er vel mere en elektronisk styrt manuell kasse. Men nok om det. 

Når jeg parkerer bilen lurer jeg på om det er trygt for bilen at den kun står i "p" uten bruk av håndbrekket. Man skal såklart sikre bilen riktig mtp potensiell trilling og uhell. Men la oss si ikke hellingen er noe stor. Sliter dette på girkassen? Merker bilen triller noen cm før den plutselig låses og står stille. Leser så mange uenige svar ang en tapp som kan knekke og bilen ruller avgårde. 

Hadde vært fint med noen som faktisk vet og ikke bare synsing. Skal sies jeg ikke har elektronisk styrt håndbrekk men god gammeldags håndbrekk man drar i. For de med elektronisk håndbrekk aktiveres vel denne automatisk ved stans i park? 

Det er trygt for bilen å stå bare i P, men jeg bruker det bare ALENE hvis bilen står noenlunde flatt. Ikke fordi bilen kan begynne å rulle, men fordi gearkassen henger på låsen og det krever litt å få den løs. Jeg kjenner ikke i detalj hvordan DSG kassen låses i P, men siden det smeller kraftig i kassen hvis den henger godt i en bakke så bruker jeg håndbrekket som hovedbrems ved nesten all parkering.

Jeg har nå elektrisk håndbrekk, og savner den gamle spaken. Den er smack på, eller av. Ikke noe midt imellom til f.eks brekksladding. Det går heller ikke å dra på littegrann for å rense skivene bak. Og ja, brekket kan gå på automatisk, men det er en funksjon man kan slå av eller på.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 20.3.2021 den 13.46, BensinOctavia skrev:

Hadde vært fint med noen som faktisk vet og ikke bare synsing.

Veldig bra å presisere. Det er mye synsing og gamle myter som spres rundt.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg meiner at håndbrems alltid skal brukast, uansett. Ser ikkje problemet med å bruka eit sekund ekstra med å dra det av og på..  Finnast mange eksempel på ødelagte girkassar, av alle slags bilmerker. Og om den ikkje blir ødelagt, so vil i mange tilfeller låsemekanismen bli slitt over tid, og kan glippe.  Du kan ikkje samanlikne "P" med å sette ein manuell-kasse i gir.   Og i Norge er det heller ikkje spesielt flatt. Tippar at det står at håndbrekk skal brukast i dei fleste instruksjonsbøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...