Gå til innhold
YetiBente

Flere varsellamper som lyser og bil i nødfunksjon.


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en Skoda Yeti 2014 modell med automatgir som jeg er VELDIG glad i. Da mannen var ute og kjørte tidligere idag, begynte 5 av varsellampene å lyse. Disse 5 er: Antispinn (ASR), Elektronisk stabilitetskontroll (ESC), Avgasskontrollsystem, Kontroll av motorelektronikken (EPC) OG Dekkontrollindikatoren. Mitt spørsmål er: er det noe vi kan gjøre selv for å få kjørt bilen til verksted i litt mer enn 15 km/t? Mannen er ganske teknisk, jeg har ingen peiling, men tenkte kanskje at det var noen kloke hoder her som kunne gi et greit tips. Kan ellers nevne at det er ca ei mil til nærmeste verksted, da ikke merkeverksted, men det gjør kanskje ikke så mye? Eller må vi få en tauebil(hører lyden av tusenlapper som flyr, haha) sånn at bilen kommer hjem til Skodaverkstedet? Håper på svar! Vennlig hilsen Bente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, YetiBente said:

Hei! Jeg har en Skoda Yeti 2014 modell med automatgir som jeg er VELDIG glad i. Da mannen var ute og kjørte tidligere idag, begynte 5 av varsellampene å lyse. Disse 5 er: Antispinn (ASR), Elektronisk stabilitetskontroll (ESC), Avgasskontrollsystem, Kontroll av motorelektronikken (EPC) OG Dekkontrollindikatoren. Mitt spørsmål er: er det noe vi kan gjøre selv for å få kjørt bilen til verksted i litt mer enn 15 km/t? Mannen er ganske teknisk, jeg har ingen peiling, men tenkte kanskje at det var noen kloke hoder her som kunne gi et greit tips. Kan ellers nevne at det er ca ei mil til nærmeste verksted, da ikke merkeverksted, men det gjør kanskje ikke så mye? Eller må vi få en tauebil(hører lyden av tusenlapper som flyr, haha) sånn at bilen kommer hjem til Skodaverkstedet? Håper på svar! Vennlig hilsen Bente.

Hei!

Skjønner at du er glad i bilen din, for det er en absolutt flott bil som trolig har ganske høy bruksverdi for deg.

ASR, ESC og dekktrykkontrollen skal ikke ha noe å si for nødmodusen som aktiveres på bilen din (det er det som gjør at den ikke går fortere). I tillegg, så høres dette ut som at akkurat disse feilene kan ha med dekktrykk + eventuelt en abs-sensor og/eller et hjullager som er blitt dårlig.

Motorelektronikken kan være litt kinkig, og det kan være mange forskjellige årsaker til at du får den feilmeldingen på bilen din. På dieselbiler er det ofte EGR som begynner å bli, eller har gått seg tett. Dette gjør at motoren sliter med å kvitte seg med eksos og går dermed i nødmodus. Dette gjelder også for biler som har partikkelfilter (DPF). Det kan selvfølgelig være noe annet som gjør at du får feilmeldingen også. Eksempler kan være turbohavari, svikt i en styreenhet eller andre ting.

Har du delkasko eller at en av dere er NAF-medlem, så anbefaler jeg i aller høyeste grad å få bilen tauet inn til verksted. Det trenger ikke nødvendigvis være et merkeverkset, og de kan i mange tilfeller være billigere enn merkeverksteder (så fremst bilen har feil som de klarer å finne ut av). Det er gratis berging med NAF, og har du delkasko er egenandelen for berging 500,-

Nødmodusen deaktiveres som regel av at du vrir av tenningen og starter motoren på nytt, da kan du klare å kjøre i en liten stund før hastigheten reduseres, men det kan bli fatalt dersom du har en feil som bare blir værre av at du kjører med bilen.

Frykt ikke, løsningen kan ofte være billigere enn man tror, og er ingen hensikt å ta sorgene på forskudd😊

 

Håper dere finner ut av det.

Lykke til!

Endret av Biturbo
Feil i teksten.
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, YetiBente skrev:

Hei! Jeg har en Skoda Yeti 2014 modell med automatgir som jeg er VELDIG glad i. Da mannen var ute og kjørte tidligere idag, begynte 5 av varsellampene å lyse. Disse 5 er: Antispinn (ASR), Elektronisk stabilitetskontroll (ESC), Avgasskontrollsystem, Kontroll av motorelektronikken (EPC) OG Dekkontrollindikatoren. Mitt spørsmål er: er det noe vi kan gjøre selv for å få kjørt bilen til verksted i litt mer enn 15 km/t? Mannen er ganske teknisk, jeg har ingen peiling, men tenkte kanskje at det var noen kloke hoder her som kunne gi et greit tips. Kan ellers nevne at det er ca ei mil til nærmeste verksted, da ikke merkeverksted, men det gjør kanskje ikke så mye? Eller må vi få en tauebil(hører lyden av tusenlapper som flyr, haha) sånn at bilen kommer hjem til Skodaverkstedet? Håper på svar! Vennlig hilsen Bente.

Hei,

Med tanke på alle varsellampene, så er det jo noe galt med elektronikken.

Jeg ville først og fremst sjekket spenningen på batteriet. Evt ladet det opp og sett om lampene forsvinner etter en kjøre tur.

Dette her er typisk for dårlig spenning på batteri. Skjer med fleste VAG biler. 

Gi gjerne en tilbakemelding om hva konklusjonen endte opp med.

Om dere har fulgt opp servicer hos autorisert skoda verksted, så har dere mobilitets garanti. Da kan dere ta kontakt med med Skoda og få bilen fraktet.

Marius

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/9/2021 at 4:06 PM, Marius said:

Hei,

Med tanke på alle varsellampene, så er det jo noe galt med elektronikken.

Jeg ville først og fremst sjekket spenningen på batteriet. Evt ladet det opp og sett om lampene forsvinner etter en kjøre tur.

Dette her er typisk for dårlig spenning på batteri. Skjer med fleste VAG biler. 

Gi gjerne en tilbakemelding om hva konklusjonen endte opp med.

Om dere har fulgt opp servicer hos autorisert skoda verksted, så har dere mobilitets garanti. Da kan dere ta kontakt med med Skoda og få bilen fraktet.

Marius

Den enkleste årsaken klarte jeg selvfølgelig ikke å komme på i forbifarten, takk for at du la dette til😄

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bilen fikset hos Skoda. Vi fikk gratis berging fordi det var under et år siden siste service. De måtte bytte 3 pluggledninger, for de var brent. De hadde også byttet plugger. Nå kan jeg hente bilen min i morgen. Prisen ble 4200,-  ikke så ille som jeg hadde fryktet.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...