Gå til innhold
Elviz

Dekktrykkvarsel som ikke vil resette seg


Anbefalte innlegg

Hei

 

Byttet til sommerdekk. Resatt nytt trykk. Bilen varsler etter 5 min. Gjenta 50 ganger. Bli sprø!
Det er IKKE dekktrykkmålere i min Kodiaq, men måles via ABS bremsergreier.

Noen som har noe erfaring eller tips til feilkilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fyllt opp med riktig dekktrykk, og resatt i dekk-menyen etterpå? Systemet brukar abs-føler til kvart hjul for å registrere om det har endra rotasjonshastighet pga.mindre rulleomkrets ved lite dekktrykk.  På min Superb får eg og varslelet opp, dersom eg har full last i bilen, uten å fylla ekstra i dekka..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2021 den 19.21, Elviz skrev:

Jaggu har dekkforhandleren satt på et av dekkene i feil dimensjon... 

Det er jo galskap!
Om du har 4x4 så ville jeg fått dem til å sjekke at alt er i orden.
For ulik dimensjon på samme aksel er IKKE bra for 4x4 systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Marius skrev:

Det er jo galskap!
Om du har 4x4 så ville jeg fått dem til å sjekke at alt er i orden.
For ulik dimensjon på samme aksel er IKKE bra for 4x4 systemet.

Har ikke 4x4.

 

5 timer siden, Marius skrev:

Det er jo galskap!
Om du har 4x4 så ville jeg fått dem til å sjekke at alt er i orden.
For ulik dimensjon på samme aksel er IKKE bra for 4x4 systemet.

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke 4x4

8 timer siden, Marius skrev:

Det er jo galskap!
Om du har 4x4 så ville jeg fått dem til å sjekke at alt er i orden.
For ulik dimensjon på samme aksel er IKKE bra for 4x4 systemet.

 

1 time siden, Sjåføren skrev:

Jøss, var det stor forskjell på dekka da?

225 65 17 og 235 55 17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Elviz skrev:

225 65 17 og 235 55 17

Det er nesten 5% forskjell på rulleomkrets, og det er jo litt ja.

Men likevel, jeg trodde varselet kom på grunn av endring av rullekretsen. Altså at hvis du hadde resatt systemet så var det godtatt at der var forskjell, men hvis noe endret seg underveis etterpå (f.eks en punktering) DA ville alarmen gå! Et eksempel: hvis du må sette på reservehjul, og resette systemet, så ville systemet akseptere avvikende rulleomkrets så lenge den var tilnærmet konstant. Noe forskjell blir det ved svinging.

Men, mulig jeg tar feil. Har aldri prøvd å få systemet til å godta et stort avvik.

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sjåføren skrev:

Det er nesten 5% forskjell på rulleomkrets, og det er jo litt ja.

Men likevel, jeg trodde varselet kom på grunn av endring av rullekretsen. Altså at hvis du hadde resatt systemet så var det godtatt at der var forskjell, men hvis noe endret seg underveis etterpå (f.eks en punktering) DA ville alarmen gå! Et eksempel: hvis du må sette på reservehjul, og resette systemet, så ville systemet akseptere avvikende rulleomkrets så lenge den var tilnærmet konstant. Noe forskjell blir det ved svinging.

Men, mulig jeg tar feil. Har aldri prøvd å få systemet til å godta et stort avvik.

Den godtar resetting, men slår seg på etter få min kjøring. Vet ikke mer om systemet, men alt i orden nå!

 

DSG kassa ble forøvrig forvirra også... hang lenge på gira noen ganger. Og ville ikke i 6 på motorvei... 

 

Men alt er fint nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...