Gå til innhold
RuneT

Tiltrekkingsmoment for hjulbolter


Anbefalte innlegg

Har nokon funne ut kva momentet skal være for tiltrekking av hjulboltane? I manualen har eg berre funne ut at ein "skrur bolten i pilens retning til den sitter godt". Skrudde til med 120nm i dag, men skulle gjerne hatt da riktige momentet svart-på-kvitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 26.4.2021 den 1.59, Sjåføren skrev:

120 Nm på de fleste. Men jeg mener at forhandleren sa 140 på Superb 3 og Kodiaq. Men har det ikke svart-på-kvitt.

Superb skal kun ha 120 Nm den også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2021 den 21.49, Sjåføren skrev:

Gjelder det Superb 3 også? Den kom med større hjul enn mk2 og mk1.

Jeg legger meg langflat og trekker tilbake påstandene om 120 Nm på Superb 3. Riktig er 140 Nm som du nevner. Hvor jeg har 120 Nm fra, er usikkert. Det eneste jeg kommer på er at det kanskje henger igjen fra når jeg hadde Octavia for 4-5 år siden. Da får jeg nok komme meg ut å dra til 20 Nm til på Superb'en 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Core2Duo skrev:

Jeg legger meg langflat og trekker tilbake påstandene om 120 Nm på Superb 3. Riktig er 140 Nm som du nevner. Hvor jeg har 120 Nm fra, er usikkert. Det eneste jeg kommer på er at det kanskje henger igjen fra når jeg hadde Octavia for 4-5 år siden. Da får jeg nok komme meg ut å dra til 20 Nm til på Superb'en 😅

👍 Sikkert like greit å dra til med 140 når du først har momentnøkkel.🙂 Men ville nå tro at 120 skal holde greit det óg... Jeg har f.eks alltid brukt muskelmoment på erfaring ved tiltrekking. Har fungert glimrende, hjulene har holdt seg på plass og mutrerne har vært passelig tung å løsne etter sesongen. Men, jeg har alltid vært påpasselig med ettertrekking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Ikke for å være en kverulant 😅, men hvorfor jeg så hardnakket påsto at Superb kun skal ha 120 Nm er fordi det er det som står i "papir-manualen" som ligger i hanskerommet i bilen. 

Om man velger å laste ned manualen i fra Skoda sine nettsider, står det 140 Nm, slik som flere allerede har påpekt. 

Dette gjelder flere årsmodeller. Jeg har sjekket både på en 2017-modell og en 2020-modell, og det samme går igjen på begge. 120 Nm om man ser i "papir-manualen", men visst man laster ned manualen fra det store internett, står det 140 Nm.

Et teoretisk spørsmål; hvor viktig er 20 Nm egentlig? Nå har jo jeg kjørt med 120 Nm siden min første Skoda jeg kjøpte for mange år siden, og har aldri mistet hjulet sånn sett (men jeg er veldig påpasselig med etterstramming), har jeg bare vært heldig, eller er et par-og-20 Nm fra eller til ikke noe å bekymre seg for? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Core2Duo skrev (På 31.12.2021 den 1.35):

Et teoretisk spørsmål; hvor viktig er 20 Nm egentlig? Nå har jo jeg kjørt med 120 Nm siden min første Skoda jeg kjøpte for mange år siden, og har aldri mistet hjulet sånn sett (men jeg er veldig påpasselig med etterstramming), har jeg bare vært heldig, eller er et par-og-20 Nm fra eller til ikke noe å bekymre seg for? 

Godt spørsmål. Det er opp til hver enkelt å gjøre det som man føler er sikkert nok. Jeg vet ikke, jeg har aldri brukt momentnøkkel for å stramme hjulbolter. Så jeg har ikke peiling på hvilket moment de har vært dratt til med. Det har blitt en ukjent erfaringsverdi. Jeg bruker hjulvinde med uttrekkbart skaft fra Biltema. Jeg kjører et tøft opplegg når jeg strammer hjulbolter ved hjulskift, med midlertidig tilsetting, løsning, stramming. Først i kryss og så etterstramming rundt i sirkel, gjerne to ganger for å være sikker på at alle boltene er tatt. Deretter en etterkontroll etter noen mil + kanskje en ekstra siste sjekk etter enda noen mil (puh...)!

Jeg har aldri mistet noen hjul, men det har vært episoder der en bolt eller to (på hele bilen altså) har vært litt løsere enn de andre. Ikke at de har vært helt løse, men at de har vært veldig enkle å åpne ved hjulskift. Det er nok resultatet av for lavt moment, og/eller mangel på riktig etterstramming etter montering (det kan jo også være forglemmelse/hastverk ved montering, slik at et par bolter ikke har blitt sjekket/etterstrammet). Har aldri hatt behov for å hoppe på hjulkrysset for å få opp egenskrudde hjulbolter heller... De løsner som regel med en grei håndkraft.

I de tilfeller at bilen har vært på service el.lign. så har boltene sittet ordentlig hardt fast. Jeg mener de bruker alt for stor kraft, med slagtrekker for å sette de til. De er dratt så hardt at det er fare for å deformere anleggsflaten på felgen (alu-felger). Så jeg går over og løsner, og setter til boltene med min egen håndkraft.

Så, korrekt moment er bra det, men (i mitt hode) man skal ikke se seg blind på det. Det er i alle fall viktig å gå over alle boltene etter "noen mil" for å oppdage og korrigere eventuelt slakke bolter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...