Gå til innhold
DannyBee

Webasto trøbbel


Anbefalte innlegg

Har en webasto (Thermo Top VEVO) på min Octavia mk2 (2013) som ikke virka da vi skulle ta den i bruk i vinter. Menyvalget var borte i maxidot og knappen bare lyste og slukka og ingenting skjedde. Fikk ikke gjort noe med det da, men leste av feilkoder. Har ikke VCDS, så jeg brukte en gratis car scanner app (på Android tlf). Den er jo ikke akkurat optimal fordi den må være så generell, men den leste ihvertfall ut følgende koder på Control unit 18: Additional Heater:

0003 - ?
0664 - ?
1410 - Heater overheating; Heater overheated
1411 - Temperature Sensor-G18
2251 - Heater blocked; Heater locked

Da så jeg jo med en gang hvorfor det ikke virka, webastoen hadde gått i lås (som den jo gjør ved gjentatte feil for å beskytte seg selv).
Hadde bilen nylig på verksted for et par andre ting, og da fikk jeg de til å låse den opp for meg. Noe mer har jeg foreløpig ikke gjort, har heller ikke forsøkt å starte den for å se om den virker. Sannsynligvis vil den jo bare gå i lås igjen hvis jeg ikke gjør et eller annet først, og da er jeg like langt. 😟
Så da lurte jeg på om noen her har tips til hvordan jeg bør gå fram... hva/hvor bør jeg sjekke, og er det egentlig noe jeg kan gjøre...
Det høres jo ikke bra ut... overheat... kanskje noe er skadet/ødelagt da. Og det blir en fryktelig dyr reparasjon... 😕

Her er merkelappen i motorrommet 🙂

20210216_190627.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger et brennkammer inne i webastoen som kan bli fult av sot og dermed redusere funksjonaliteten til webastoen. Den vil nok også registrere at den overoppheter dersom dette skjer.

Framgangsmåten for å utbedre dette er jeg litt usikker på, jeg har bare lest litt om dette på nett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/28/2021 at 3:53 PM, Biturbo said:

Det ligger et brennkammer inne i webastoen som kan bli fult av sot og dermed redusere funksjonaliteten til webastoen. Den vil nok også registrere at den overoppheter dersom dette skjer.

Framgangsmåten for å utbedre dette er jeg litt usikker på, jeg har bare lest litt om dette på nett

For å legge litt på denne så har jeg undersøkt litt mere på nett, og det kan også være at kjølevannspumpa til webastoen rett og slett er deffekt og klarer ikke å kjøle ned webastoen når denne tas i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...