Gå til innhold
Søk i
  • Flere valg...
Finn resultater som...
Finn resultater i...
Superb lll

Skoda Octavia Style 1,5 TSi 150hk m-HEV

Anbefalte innlegg

Da har jeg bestilt ny bil, så får vi se hvordan det blir når den kommer. :) 
Det var i hvert fall den første bilen forhandleren min hadde solgt/bestilt med denne motoriseringen

Lava Blue metallic
18" Perseus Antrasitt sommerhjul
Vinterpakke
DCC (adaptivt understell) inkludert DMS
Parkeringsassistent med sensorer også på sidene
USB i speilfot i frontvinduet, 2 x USB -og 230V uttak i konsollen til baksetet

18" Perseus sølv vinterhjul
Reservehjul
Skvettlapper foran/bak
Lastkantbeskytter
Matte over tunnel baksetegulv

Vurderer en ekstra understellbehandling (Dinitrol), men er ikke helt sikker på om jeg skal legge noen penger i det denne gangen, da jeg gjerne bytter bil «relativt» ofte.
Men en evt neste eier vil sikkert være fornøyd om det ble gjort.......
Det har jeg jo uansett god tid til å forandre på, for bilen blir vel neppe å se før til neste år.

Skulle gjerne også hatt med Canton lydanlegg, men det leveres merkelig nok ikke til denne motoren.

EDIT:

Har lagt til et par små forandringer i bestillingen

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, tror du har funnet en god bil med en god motor. Du kjenner jo Octavia fra før. Jeg koste meg med min 1,4 TSI med "bare" 122 hk. Funket knall og var snill på forbruket (2010 modell).

Det er merkelige tider på bilfronten for tida. Alle løper om kapp for hybrid- eller aller helst rene elbiler. Importørene må beskjære utvalget av bensin og diesel-varianter for å kunne følge opp den elektriske revolusjonen. Så ender de opp med noen merkelige prioriteringer. Canton hadde jeg grått endel tårer over å ikke ha fått. Selv om Karoq har en "dårlig" versjon, så tør jeg ikke tenke på hvordan standardanlegget låter. Og vintervarme har vært sterkt prioritert hos meg. Jeg hadde uansett understellsbehandlet bilen min, jeg hater rust (også den usynlige). Jeg tror at biler er mer lettsolgt hvis de er beskytta. Men rent kynisk, nei nye biler MÅ ikke sauses inn under. De klarer seg fint i 3-4 år.

For de som fremdeles ønsker rene bensin/diesel blir det tynt i rekkene, den fantastisk gode 2-liter bensineren som jeg har blitt så glad i, er historie i Norge.... Jajo, det blir helt sikkert elektrisk bil på meg også etterhvert. Incentivene er sterke og det er helt sikkert bra på alle måter, også for lommeboka (er jo også viktig). Men foreløpig går leasingen på den jeg har, så får vi se om litt over ett år hva den byttes i. Lysta på elektrisk øker i takt med bedre utvalg, spiselig design, god rekkevidde, og rask lading. Flytende brennstoff er snart antikvarisk og kun for milliardærer som kan spy penger (og entusiaster med veteranbil og korte kjøreturer innenfor samme bombegrensning) 😦....

Så blir det ei lang ventetid på deg....

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det @Sjåføren :) 

Joda jeg kjenner jo til Octavia fra før av (selv om det bare var ett års bekjentskap), og jeg kjenner vel nesten denne motoren her også fra mine 2 år i en VW Golf st.vogn med 1,4/140hk.Noen flere hk og dreiemoment her, men også noen flere kg, så det går vel nesten opp i opp vil jeg tro.
Ellers tror jeg at dette kan bli en grei bil.

At Canton anlegget fra min Superb vil bli savnet er det nok ingen tvil om, men det må jeg bare innfinne meg med at dessverre ikke er tilgjengelig på ekstrautstyrslista.
Blir det for dårlig lyd, så finnes det vel sikkert noen som kan bygge ett lydanlegg tilpasset til den bilen her også vil jeg tro, men det skal ikke plasseres der hvor reservehjulet ligger, for det skal jeg ha.

Jeg deler absolutt din oppfatning om at det vil være lønnsomt for bilen med en ekstra understellsbehandling, så det er ikke umulig at det blir utført likevel, men det har jeg relativt god tid på å bestemme meg for.

Ventetiden er vel relativt lang, selger snakket om produksjon i uke 49, men det er ikke bekreftet, den bekreftelsen på produksjonsuke drøyer det vel ca 2 uker med etter hva selger informerte om.

Grunnen til bytte av bil er rett slett motoren jeg har i Superben, den er så sterk som en bjørn og slik sett  har jeg intet å klage på, men den passer ikke til mitt kjøremønster. Jeg må jo kjøre ekstra turer flere ganger i mnd for at den skal regenereres. Da er visstnok løsningen å ikke stoppe motoren når den har begynt for å ikke avbryte regenereringen, og kjøre ca 30 minutter på 3.000 rpm (det høres jo helt forferdelig ut på en dieselmotor, men må jo utføres). Selv om jeg kjører ca 18.000km i året med den, så er det feil type kjøring for en såpass stor dieselmotor, det er rett og slett fordi jeg har for mye småkjøring.
Så derfor ble det bytte til en bensinmotor som er mer riktig for mitt bruk og behov, ikke gjør det noe at jeg ikke skal ha skinninteriør lenger heller ;) 

Jeg skulle mer enn gjerne hatt en litt kraftigere bensinmotor i en Octavia, men dessverre så blir jo alt av bensinmotorer som er artige å kjøre med fjernet en etter en i Norge......
Jeg forstår at vi må over til det «grønne skiftet» på sikt, men jeg tror nok at det er mye annet som burde vært gjort noe med tidligere enn den «lille» bilparken vi har i Norge. Men selvfølgelig, ett sted må de jo starte.
Når Skoda Norge i Mars/April lanserte at Octavia Sportline skulle komme, og da med kombinasjonen 2,0/190hk TSi og 4x4 så øynet jeg jo ett lite håp om at det skulle bli en tilgjengelig bil for oss, men dessverre, den gang ei. T.o.m. Skoda Octavia VRS 2,0/245hk TSi har blitt fjernet fra utvalget i Norge, og det er synd når de er tilgjengelig stort sett overalt i Europa ellers.

Min neste bil går nok mot en ren elbil vil jeg tro, men foreløpig så er det liksom ingen elbiler som er helt slik jeg vil ha dem og til riktig pris (for meg riktignok).
I tillegg så er lademulighetene rundt om alt for lite utbygget, og det tar foreløpig for lang tid å lade dem opp (etter min mening).

Valgmulighetene til en bil med ren bensinmotor (altså ikke hybrid) er meget snevert i Norge for tiden, det er jo nesten bare Superb (2,0/280hk TSI) og Mazda 6 (2,0/194hk) som er tilgjengelige st.vogner, og de passer ikke innenfor mitt budsjett. Selvfølgelig så har jo Mercedes, Audi og BMW også bensinmotorer, men så var det det med mitt budsjett da.
Har saumfart Finn.no utallige ganger etter muligheter med Superb og Octavia med 2,0/190 hk, men det er ingen tilgjengelige som frister for Octavia og Superb er det ingen av.

Så da ble det heller en ny Octavia i stedet, og det tror jeg nok blir bra. Ser også virkelig frem til å få noen skikkelige nær -og fjernlys, for LED-lysa til den nye Octavia ligger jo nesten «lysår» foran min Superb sine «litt utdaterte» Xenon lys......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, jeg var faktisk ikke klar over at det var dieselmotor du har i Superben....! Var overbevist om at det var bensin, ja.

Det er litt merkelig at det faktisk er så mange dieselmotorer på privatbiler. Det er utrolig mange som har mest småkjøring. Blir litt lei meg når jeg ser eldre folk i små Toyota, Mazda, Hyundai, Peugeoter og også Skoda'er for den saks skyld, med pittesmå dieselmotorer, gjerne 3-sylindrede. Kjørende til butikken og hjem i sine diesel-småbiler, omtrent utelukkende kaklende på tomgang.... Sikkert mye unødig frustrasjon over tette EGR ventiler og filtre. Dem om det....

Så mange med feil motor, også på større biler ja. Mange skryter av det lave forbruket, men unnlater å nevne akkurat det du opplever, regenerering og høyere verkstedsutgifter. Bensinturbomotorer er egentlig langt å foretrekke på mange forskjellige måter. Unntaket er skikkelig langkjøring, som drosje eller trekkesel for tunge lass (hjertesukk fra min side). Diesel skulle egentlig vært forbeholdt de som virkelig trenger egenskapene og brukte dem riktig.

Hvis det grønne skiftet skal ha effekt, så er det de store forbrukerne man bør begynne med. Et cruiseskip forbrenner 8 tonn marine diesel (eller enda verre: tungolje) pr. time når det ligger til kai. Langt mere under overfart. Jeg har et forbruk på litt over ett tonn bensin.... i ÅRET (tilsammen på bilene, gressklipperen, og freseren), inkludert ferieturer. Alle monner drar, sies det, men det er egentlig ikke stort jeg bidrar med. Store båter burde være atomdrevne, da hadde det begynt å.monne. Elbilene er ikke helt utslippsfrie de heller, det merkes bare ikke. Det skjer under produksjon (og batteriene er IKKE snille), frakt og lading. Og så må batterier gjenvinnes. Der er man ikke kommet så langt (nok et hjertesukk).

Så, enig med deg @Superb lll bensin er egentlig greit det, men politisk ukorrekt. Så veldig synd at de gode bensinmotorene "forsvinner". Jeg prøvde en Skoda med diesel, og likte det ikke. Tror de totalt sett er bedre for miljøet (i alle fall i byene og eierne) enn diesel på de aller fleste privatbilene.

Alle mine Skoda'er har vært bare til glede (selv den med diesel). Og de har blitt bedre og bedre. Min siste Octavia var en nydelig bil. Jeg har aldri lagt så mye ekstra inn i noen biler som den. Den angrer jeg på at jeg byttet inn. Men nå har jeg 190 bensinhester og en perfekt bil til meg og min familie. Blir vanskelig å skille seg av med den om vel et år! Karoq er gått helt ut av sortimentet 😟

Nå sporet jeg godt av fra nybilen din. Gled deg til LED-lys. Lydanlegg kan bygges til bilen, basskasse kan legges i siden i bagasjerommet der Canton-suben ligger. Høyttalere kan byttes. Effektforsterker kan plugges inn for å gi mer omph.... Mange som kan ordne slikt!

Du har kjøpt en mild-hybrid, hva er det egentlig? Har ikke helt fått det med meg. (Mazda har også et system de kaller mildhybrid). Er det ekstra batteri og en elmotor som hjelper til på fremdriften når det trengs? En lettversjon av vanlig hybridmotor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei «dessverre» så er det en 2,0/190hk TDi 4x4 i min Superb, altså det er en fantastisk kombinasjon, det er det ingen tvil om. Motoren er sterk som en bjørn med sine 400nm og har en meget bra fremkommelighet, og en meget bra DSG 7 kasse. Ett relativt lavt forbruk, alt etter hvor tung høyrefoten er selvfølgelig, så det er ingenting å klage på der.
Det er bare det at jeg har for mye småkjøring til at det er den optimale motoriseringen for min del, med tanke på EGR ventil og partikkelfilter som du også nevner @Sjåføren 
4x4 er nok også noe jeg kan komme til å savne, men det er sjelden det er så mye snø her jeg bor, det er mest litt slaps og stort sett bare saltede veier.

Helt enig med deg, det er flere andre steder som er merkbart bedre for miljøet å starte med, men det er klart at det blir mer merkbart for oss alle når det blir gjort slike forandringer for det vi benytter i det daglige, nemlig med våre fremkomstmidler.

Så jeg er misunnelig på motoren du har i din Karoq @Sjåføren, den er bra og det er virkelig synd at det er en «utdøende» motor her i Norge.
Det er klart at jeg også kunne ha valgt en ladbar hybrid, men bilen blir merkbart dyrere og jeg er må også da gjøre om hele sikringsskapet i boligen for å få nok kurser til å lade. Det nåværende sikringskapet er fullt, så det må byttes og det må også da oppgraderes, og det blir også en ganske betydelig sum, selv om det bare hadde krevd en separat 16A kurs med jordfeilbryter. Enda verre blir det om det skal bli lader til en ren elbil, for da bør en egentlig opp i 3x32A kurs om en skal ha en effektiv hjemmelader, og må jeg også grave inn en ny kabel til huset for å få tilgang til mer effekt, så det blir på ingen måte billig å lade elbil hjemme for min del, slik er det dessverre i et hus fra 1950 tallet.......

Så da ble det heller en mild-hybrid bil for meg, jeg vurderte lenge også en Toyota Corolla pga deres overlegne hybridteknologi som ikke er ladbar, men jeg fant meg ikke helt tilrette i den. Samt at det er betydelig mindre plass i den, både i baksetet og i lasterom.
Denne teknologien her er ikke så effektiv som Toyota sin, men nå var det mest for å få en bensinmotor jeg valgte denne løsningen her.
Dette er hva jeg stort sett har funnet ut av teknisk info om Skoda sitt mild-hybrid teknologi så langt,

The new mild-hybrid system on the Octavia features a belt-integrated starter generator which helps recover energy when the brake pedal is pressed and at the same time, it also charges the 48V lithium-ion battery setup on the car. Skoda claims that the hybrid setup provides up to 50 Nm of torque. As far as transmission options go, there is a 7-speed DSG dual-clutch automatic setup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig hjemme med vurderingene om tilgjengelig strøm innlagt i huset @Superb lll. Bor selv i et hus fra sent 50-tall. Og vi har hovedsikring på 32 A, (tror jeg) på inntaket. Så det blir full oppgradering hvis det skal lades med noe særlig effektivitet.

Jeg har også prøvd Toyotas selvladende hybrid, men i Lexus' versjon. Fant det så merkelig at det ble jeg ikke fortrolig med. Motoren startet og stoppet hele tiden under kjøring, og reim-kasse er absolutt grusomt. Skikkelig ødeleggende for kjøregleden. Gi meg en gøyal DSG og en frisk turbo-bensiner og alt er i orden!

Mild hybrid a'la Skoda (VAG) er altså en reimdrevet generator som fungerer som en elmotor med strøm som er ladet inn på et lite ekstra batteri ved bremsing... Ja-jo, det kan gi en kortvarig boost ved behov. Spennende å høre om det merkes og hvordan kjørefølelsen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Toyota var ikke det rette, litt mye plastikk både utvendig og innvendig, mye motorstøy uten at det skjedde så voldsomt mye dette mye takket være CVT automatkassa, og som nevnt betydelig mindre plass både i baksetet og i lasterommet, ikke er det mulig med drivstoffvarmer fra fabrikk i Toyota Corolla heller som jeg definitivt ville ha savnet.
Men Toyota er jo til gjengjeld mye mer effektiv på batteridrift, og vil nok ha ett merkbart lavere drivstofforbruk enn hva jeg vil oppleve med den bilen jeg har bestilt. Men jeg kjører jo ikke så mye i året (ca 16 - 18.000km), så det går nok greit uansett.

Dette mild-hybrid systemet til Skoda gjør visstnok at automatisk start/stopp funksjonen blir mye mykere og mindre merkbart, det sliter ikke så mye på startmotoren. Det er først og fremst der det merkes og blir utnyttet, de 50nm i en boost-effekt forsvinner nok utrolig fort fordi det kun er et 48V system, så det holder vel kanskje til en enkel akselerasjon før det er utladet kan jeg tenke meg.

Dette er en ganske ukjent og uprøvet versjon i Norge med denne teknologien, jeg har funnet noen få tester på youtube (med engelsk tale) som jeg har sett litt på, men de gir ikke så mye mer teknisk info enn det jeg siterte i det forrige innlegget mitt.
Det er mer test av selve bilen det handler om, og den høres det stort sett ut som de er fornøyde med, så det skal bli spennende å prøve den ut når den kommer :) 

Noen racer blir det definitivt ikke, men så lenge en er inneforstått med det på forhånd, så går det vel forhåpentligvis greit får jeg håpe......

Litt usikker på om jeg skal legge til Transport pakka, da den er forholdsvis kostbar etter min mening. Ikke har jeg behov for tilhengerfeste heller, det er mest for å få (sensorstyrt) el.bakluke og delingsnettet jeg ville ha lagt den til, og det er ikke verdt over 15.000,- når jeg ikke har behov for tilhengerfeste i det hele tatt.
Selger er ikke sikker på om det er el.bakluke som std, men han tror det er det i Style utgaven jeg har valgt, og at den blir oppgradert til sensorstyrt el.bakluke om jeg evt. velger å ta med Transportpakka.

Her står det litt forskjellig i Skoda sine brosjyrer og prislister, så det er ikke enkelt å forstå hva de faktisk mener. I brosjyren så står det el.bakluke og at den kan oppgraderes til sensorstyrt bakluke, mens i prislista så er det ikke hverken std.utstyr eller tilgjengelig med el.luke eller sensorstyrt el.bakluke i en separat bestilling, men det følger med i en bestilling av Transportpakke.
Litt nedtur om det kun er manuell bakluke synes jeg, men nå er jeg i det minste forberedt på at det er slik bilen kommer. De har ikke solgt en eneste slik bil her i distriktet uten Transportpakka, for de fleste tar den jo med uansett hvilken utstyrsversjon/motorisering de velger. Transportpakka til Hybrid iV versjonen (ladbar hybrid) inneholder ikke tilhengerfeste, men sensorstyrt bakluke, vendbar bagasjeromsmatte og delingsnett, den koster jo da også en del mindre kronasjer ettersom det ikke er tilhengefeste i den.

Disponerer en VW Transporter med god plass og tilhengerfeste i tillegg fra min arb.giver, så da faller jo det behovet bort.....
Ett tilhengerfeste er sikkert noe en evt neste eier ville ha satt pris på, men så mye mer verdi vil det ikke bety for hverken ett innbytte eller salg uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering.

Leveringstider er som jeg leser på flere andre steder også høyst usikkert for alle biler, også bilen jeg har bestilt. Bilen ble bestilt 02.08.21 så det er jo ikke så lenge siden, men det har allerede blitt antydet 3 forskjellige produksjonsuker før jeg snakket med selger i går.

Når bilen ble bestilt så var det snakk om mulig produksjon i uke 49 (2021), men etter et par uker så så det ut til at det kunne bli i uke 1 (2022), noen dager etter så kunne det være snakk om i uke 3 (2022) i stedet, men ikke noe av dette er en bekreftet produksjonsuke.

Snakket med selger i går, og da så det plutselig ut til at det kunne være produksjon i uke 41 (2021), men heller ikke dette er en bekreftet uke. Det kom i hvert fall som en meget positiv overraskelse på både selger og meg, at det skulle kunne bli en fremskynding av produksjonen, men det gjenstår jo å se om det faktisk er slik det blir.
Det hørtes i hvert fall ut som om både ladbar hybrid og mild-hybrid (som jeg har bestilt) kunne få litt tidligere produksjoner, mens det kan virke som de helt elektriske bilene vil ta sin tid dessverre, uten at det heller er bekreftet.

Så det meste er høyst usikkert for tiden, men jeg tror nok det er best å smøre seg med en god og stor porsjon med tålmodighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke finnes lagerbiler som passer, så er nok tålmodighet noe man må ha bøtter og spann av. Pandemien har visst påvirket mye av den kjente vare-flyten på svært mange områder.

Så, lykke til, håper det går greit! Spennende bil å vente på i alle fall. Blir interessant å høre hvordan den type motoroppsett vil virke i praksis, så det er bare å holde oss oppdatert når den dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Var på verksted  det var en sikring som var gåen. Er den  verste instruksjonsbok jeg har sett av alle bilene jeg har hatt.
    • Hei. Det høres ut som du har fått samme problem som jeg hadde. Det høres identisk ut. I mitt tilfelle var det ballasten/styringsenheten for xenon.   Jeg forsøkte en stund å ordne dette selv. Selve jobben er enkel og en uoriginal ballast får du til 1200,- på nett.   Det er enkelt å løsne lykta. Utfordringen kommer når du skal ta den ut for å komme til ballasten som er montert på siden av lykta. For å få til dette må du ta av fangeren.   Det skal være greit å ta av fangeren selv om det høres voldsomt ut. Det krever at du setter av litt tid og får løftet opp bilen litt (sørg for å sikre at bilen ikke kan flytte på seg). Du bør også ta kontakt med forhandler og få tak i noen gummiklips/propper som med stor sannsynlighet ryker når skruene er fjernet. Jeg landet på at jeg satt jobben bort og heller jobbet overtid med noe jeg har peiling på. Selv om 9500,- uansett var sure penger. Har du tid, lyst og gjør noen forberedelser tror jeg det er helt kurant å gjøre selv. Mye penger og spare.
    • @ian Har akkurat samme problem nå på min Octavia 2014. Venstre nærlys foran er defekt, og skifte av pære fungerer ikke. Hva ble løsningen på din Octavia? Kurant å bytte selv? Kostnad?
    • Kjøpte en 2010 2l Superb Uansett hvordan lysbryteren står er det bare nærlys og fjernlys og det som  svinger som  virker. Er det jeg som gjør feil, eller er det noe galt med bilen
    • Det gjaldt i England riktignok, men moro likevel. Jeg har hatt lite feil på min som nå er 4 år gammel. 
    • Hvis det ikke finnes lagerbiler som passer, så er nok tålmodighet noe man må ha bøtter og spann av. Pandemien har visst påvirket mye av den kjente vare-flyten på svært mange områder. Så, lykke til, håper det går greit! Spennende bil å vente på i alle fall. Blir interessant å høre hvordan den type motoroppsett vil virke i praksis, så det er bare å holde oss oppdatert når den dukker opp.
    • En liten oppdatering. Leveringstider er som jeg leser på flere andre steder også høyst usikkert for alle biler, også bilen jeg har bestilt. Bilen ble bestilt 02.08.21 så det er jo ikke så lenge siden, men det har allerede blitt antydet 3 forskjellige produksjonsuker før jeg snakket med selger i går. Når bilen ble bestilt så var det snakk om mulig produksjon i uke 49 (2021), men etter et par uker så så det ut til at det kunne bli i uke 1 (2022), noen dager etter så kunne det være snakk om i uke 3 (2022) i stedet, men ikke noe av dette er en bekreftet produksjonsuke. Snakket med selger i går, og da så det plutselig ut til at det kunne være produksjon i uke 41 (2021), men heller ikke dette er en bekreftet uke. Det kom i hvert fall som en meget positiv overraskelse på både selger og meg, at det skulle kunne bli en fremskynding av produksjonen, men det gjenstår jo å se om det faktisk er slik det blir. Det hørtes i hvert fall ut som om både ladbar hybrid og mild-hybrid (som jeg har bestilt) kunne få litt tidligere produksjoner, mens det kan virke som de helt elektriske bilene vil ta sin tid dessverre, uten at det heller er bekreftet. Så det meste er høyst usikkert for tiden, men jeg tror nok det er best å smøre seg med en god og stor porsjon med tålmodighet
    • Så rart! Trodde da ikke de ble å fjerne CD-spilleren. Usikker på dette, men kan det hende at den eksterne spilleren du har kanskje krever en driver for å kunne spille av CD-plater på andre enheter? Som på Windows f.eks, hvor det som regel kreves at du installerer driveren før du kan ta enheten i bruk. Du har sikkert prøvd allerede, men har du forsøkt den andre USB'en også?
    • Ja, det er nok det. Dessverre. Jeg viste det heller ikke før jeg fikk bilen.  Hadde tenkt å bruke den til musikk og lydbøker. 
    • Skal du bruke spilleren til å spille av musikk? Tok litt tid før jeg oppdaget det selv, men det sitter en integrert cd-spiller øverst på kasetten der du putter inn SD-kort for navigasjonssystemet. Mulig det ble tatt bort i litt nyere biler.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Hei, Disse lyktene skal være pottetette har jeg hørt ved tidligere anledninger. Så, eneste man kan gjøre er å skjære rundt lykteglasset og tørke opp innvendig og lime igjen. Men, har også hørt at folk borrer et lite hull, på en IKKE utsatt plass, for å få lufting og drenert ut fukt.
    • Noen som har erfaring med dette? Det er skikkelig mye fukt i denne, masse store dråper som har vært der i flere dager (har regnet kontinuerlig her siste to uker). Høyrelykta er fin, litt dugg som kommer og går. Jeg har oppdaget en ørliten sprekk nede i glasset/plasten, men vet ikke om dette har noe å si - se bilde. Ellers så ser det ut til at regnvann renner ned på siden av panseret og havner oppå lyktene, for deretter å renne bak på lykta og mot en pakning i et deksel - se bilde. Jeg har ikke fått inspisert denne pakningen. Tenkte å vente til det ble sol igjen og få tørket lykta først. Noen som vet om det er noen form for ventilasjonshull i disse lyktene som kanskje kan ha blitt tett?
    • Skoda Superb IV Takk for tipset
    • Du skriver ikke hvilken bil du har, men for å få tilgang til alle funksjoner til min Superb måtte Møller bil verifisere til Skoda at jeg var eier av bilen, når dette var utført fungerte alle funksjoner i appen.
×
×
  • Opprett ny...