Gå til innhold
Espen

Ny firmabil er bestilt


Anbefalte innlegg

Jeg har nå en Kodiaq TSI DSG 190HK 4x4som firmabil. I august 2022 så må jeg bytte firmabil. Jeg vil ha en bil jeg setter meg inn i og ikke ned i.

Dette blir den mye firmabilen:
ENYAQ SPORTLINE iV 80X 77 kWh 265 HK Kr: 520.680

Utstyret er som følger:

Klimapakke pluss - 0,-kr
// Oppvarmede seter foran og bak
// Oppvarmede spyledyser på frontruten
// 3-sone klima og oppvarmet frontrute.

Komfortpakke pluss - 0,-kr
// KESSY Full nøkkelfri betjening av alle dører
// Phonebox med trådløs lading
// 3-sone klima og oppvarmet frontrute
// Sun Set, ekstra mørke ruter bak
// Sensorstyrt elektrisk bakluke

Parkeringspakke 0,-kr
// Parkeringssensor foran
// Parkeringssensor bak
// Ryggekamera med spyler

Førerpakke sport pluss - 7.700,-kr
// 3-eket sportsratt med varme
// Reku-paddles,
// DMS
// Hands On Detection (HOD)
// Progressiv sportsstyring
// Adaptivt understell DCC (ikke sportsunderstell) Jeg hadde DCC på min Superb og det likte jeg. Supert med komfort i byen og på motorveien. Herlig med sport på svingete landeveier. Fint med normal på ordinær kjøring. Dette var såpass bra at jeg vil ha det igjen.

Lyspakke pluss - 7.000,-kr
// Full LED Matrix hovedlys med lyktespylere
// LED kjørelys, utvidete LED baklys
// Crystal Face. Den lysende grillen var såpass stilig at den må jeg jo ha.

Infotainmentpakke  - 0,-kr
// Navigasjon med Infotainment Online 3 år 
// Prediktiv cruise control. Testbilen jeg testet hadde HUD. Det synes jeg var fint. God oversikt og fin info rett på ruta. Alt jeg trengte av info var rett i synet. Rett i synet var også gjenskinnet av den pianolakkerte lista/skjermen/leveggen som skulle skjule "hullet" i dashbordet, som er plassert på dashbordet. Sola skinte på denne og reflekterte mye. Først rett fra denne lista og inn i øynene mine, og fra lista og opp i vinduet slik at det ble enda mer gjenskinn. Dette skal jeg ikke ha. Det andre med info o.l. trenger jeg ikke da jeg har Apple CarPlay, og bruker Google maps som navigasjon og får all info der.  Predictiv cruise control vil jeg heller ikke ha deler av. Dette hadde også min testbil. Det høres kjekt ut, men problemet er at bilen sitter med gammel info om fartsgrenser. Så på E6 sør for Hamar så ligger jeg og cruiser i 110 km/t og plutselig så senker bilen farten ned til 90! Ganske kraftig... Dette skjedde flere ganger. Det tok litt tid før jeg skjønte hva dette var og fikk skrudd det av. Veldig ubehagelig opplevelse.

Assistentpakke pluss 0,-kr
// Lane Assist med nødassistent og køassistent
// Side assist (blindsonevarsling)
// Proaktiv passasjerbeskyttelse
// Travel Assist 2.0 og Emergency assist

Familiepakke - 4.200,-kr
// Elektrisk barnelås på bakdørene 
// Mekaniske solgardiner bak 
// 230V uttak (50Hz, 150watt) 
// 2 USB-C i baksete 

Bagasjeromspakke - 3.800,-kr
// Variabelt gulv 
// Knapper for nedfelling av baksete 

Metallic lakk/Perle-effekt Det blir Artic silver. 6.600,- kr

ŠKODA Sound System med 10 høyttalere og subwoofer kommer jeg ikke til å bestille. Jeg hadde Canton i Superben min og var superfornøyd med det. Jeg har Canton i Kodiaqen min nå og er ikke fornøyd. Det er skikkelig midt på treet. I Ålesund ligger det noe som heter Bass Brothers. https://www.facebook.com/bassbrothersas Slikt anlegg skal jeg ha. Det koster noe mer enn SSS 10.000,- kr og 1.500,- kr for å sette det inn. Dette kan tas ut igjen og monteres på en annen bil siden. 11.500,- kr. De har fått en avtale med et firma på Østlandet nå.

Ekstra lydisolering hørte jeg med selger om. For det fant jeg ikke i prislisten, men det var heldigvis standard.

Dette er en firmabil og passasjeren kan fint stille inn setet manuelt. Jeg bruker bilen 90%, og vi kjører ikke veldig mye privat. Nå høres det veldig godt ut med massasje og for meg som kjører 60.000 i året så kanskje det hadde vært en god idé? Jeg testet dette litt og fant ut at jeg synes ikke dette er verdt prisen  

Tilhengerfeste, foldbart. Det må jeg ha. Også i jobben. 9.900,- kr

Skvettlapper, foran og bak. For at det ikke skal bli så møkkete og slitt i lakken.  ca 1.300,- kr

Det andre synes jeg ikke er så viktig . Delingsnett høres fint ut, men nakkeputene tar i mot mye dersom det skulle være aktuelt. Det er ikke så stor åpning over setene bak. Små ting blir aldri plassert slik at det utgjør noen fare  

Da blir totalprisen ca kr: 561.000,- +11.500,-kr for lydepakken. Dette er uten vinterdekk, da leasingselskapet ordner det.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lenge. Forhandleren mener at jeg skal få bil til begynnelsen av august 2022.

Det er håpløs lang ventetid, og jeg skjønner jo at enkelte sier opp kontrakten. Andre blir jo skremt fra å i det hele tatt bestille. 
Heldigvis er det lenge til jeg skal butte bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.8.2021 den 20.46, Espen skrev:

Ja, det er lenge. Forhandleren mener at jeg skal få bil til begynnelsen av august 2022.

Det er håpløs lang ventetid, og jeg skjønner jo at enkelte sier opp kontrakten. Andre blir jo skremt fra å i det hele tatt bestille. 
Heldigvis er det lenge til jeg skal butte bil. 

Ja, var noe sånt jeg så for meg ja. Fysj!
Men, blir nok bra når den dukker opp! :D

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med bestilling av ny bil @Espen :) 

Ser ut til å bli en godt utstyrt og flott bil dette her. :) 
Høres veldig smart ut med den type lydanlegg du vurderer her @Espen, jeg er utrolig fornøyd med Canton anlegget i Superb 2016/2019 som jeg har nå, men var definitivt ikke fornøyd med det i Octavia 2018.
For Octavia som jeg har bestilt, så er det ikke tilgjengelig (til den utgaven jeg har bestilt) i det hele tatt, men det finnes jo som du skriver andre alternativer, selv om de gjerne koster litt mer enn det originale Canton lydanlegget.


Ventetid kan det nok fort bli ja, når jeg bestilte ny bil i førsten av August, så antydet selger produksjon ca i uke 49, men når jeg snakket med ham i forrige uke så hadde det blitt flyttet frem til uke 1. Men dette er heller ikke bekreftet fra fabrikken, så jeg regner ikke med at uke er en endelig dato.
De aller fleste bilmerkene mangler jo halvledere, og når jeg snakket med selger så fortalte han bare for norges kunder så står 700 biler ferdig produsert som mangler disse halvlederne. Så på et tidspunkt så må de jo stoppe produksjonen, for de vil før eller siden mangle lagringsplass til alle bilene som ikke blir helt ferdige, for totalt sett er det jo snakk om ett betydelig antall biler for europa sin del. Men dette er jo ikke bare ett VAG problem, det gjelder jo de fleste bilmerkene.

Lurer selv litt på hvor lenge produksjonen kan utsettes før det kan være aktuelt å terminere en kontrakt, men jeg har jo ikke fått en bekreftet produksjons uke, så for min del er nok ikke det ett tema på en stund enda.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, @Superb lll

Jeg er veldig fornøyd med valget. Jeg tittet rundt på iD4, EV6, Ioniq 5 og Tesla Y, men synes selv at valget var ganske enkelt. 
Det er mange problemer for alle produsenter, men jeg regner med at ting løser seg litt og at produsentene klarer å spise opp litt av det tapte på ventetiden. 
Jeg er ganske overbevist på at jeg får bil i begynnelsen av august neste år👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gratulerer! Ble en iV80 her. Fikk en god pris og kanskje den blir produsert om ikke alt for lenge siden jeg overtok en bestilling. Tenkte på iV80x, men da ble leveringstidene så lange og usikre. Har ikke så stort behov for 4x4, og så vil jeg se hvordan en elbil med RWD klarer seg på vinteren. Det er uansett veldig få tilfeller vi hadde hatt bruk for 4x4, så jeg skal leve godt med det.

La på mye utstyr som kan forsinke mer, så jeg har kjøpt en ekstra bøtte tålmodighet. 

Så på de samme alternativene som deg og prøvekjørt de fleste, men totalpakken til Skoda likte jeg best. Kommer nok til å vurdere oppgradering av lydanlegget, men i så fall kun forsterker og ev. annen elektronikk de monterer. Klarer meg uten mer bass og vil gjerne ha lagringsplassen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ja da.... Ble bra dette, synes jeg.

Jeg fikk med parkeringsassistent. Forhandleren sa at det var for at det skulle gå fortere. Fikk det med uten ekstra kostnad 😊

2.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...