Gå til innhold
PAM

Enyaq iv80 - Feil/feilmeldinger på diverse assistansesystem dukker stadig opp.


Anbefalte innlegg

Ny bil i juni 2021. Alt ok en måneds tid.  Så dukket det opp av og til "ACC er ikke tilgjengelig for øyeblikket".

Det har de siste ukene "ballet seg på" med flere:

- "Front Assist er ikke tilgjengelig"

- "Proaktiv passasjerbeskyttelse er begrenset"

- "Unnamanøvreringsassistenten er ikke tilgjengelig for øyeblikket"

- "Advarsler og informasjon ikke tilgjengelig. Kjør forsiktig!" Hastighet vises nå ikke! KUN TRE STREKER: "- - -"!!

- "Travel Assist er ikke tilgjengelig for øyeblikket".

Disse dukker nå opp, ofte med lyd/pling, med jevne mellomrom på hver eneste kjøretur. Og dette er i pent vær, solskinn og ren bil!

På verkstedet virker det ikke som dette er noe generelt problem. Der er det dessuten en måneds ventetid for å få det sjekket!!!

Er dette kjent for andre???

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en Enyaq ny i Juni. Jeg har samme problemmer, og har time på mandag Skoda Ensjø for å feilsøke. Første symptonene startet ca august for min del.

Mye av dette har blitt værre og værre den senere tid. Men problemet kommer og går, men symptomene du referer til over kommer garantert i løpet av en kjørertur i min bil nå.

Dette er jo selvsagt uholdbart og trafikkfarlig å kjøre rundt i.

Siden du har samme problem så er jeg nysgjerrig om du også har opplevd "statiske smell" i høytaler til tider? Jeg har nemlig det, og problemene jeg opplever mistenker jeg henger sammen med det. Har også video med lyd av at lyden i bilen var helt forvrengt (type sprengthøytalerlyd), og det hørtes ut som lyden kun kom fra en høytaler i midten (dette skjedde mens jeg hørte på lyd via Android Auto), denne situasjonen har forløpig skjedd kun en gang.

Jeg mistenker jordingsproblemer i bilen.

Har også problemer med at touchskjermen blir uresponsiv og at skiltgjennkjenning er upålitelig, men det er urelatert til problemene over antar jeg. Spesielt dette med uresponsiv touchskjerm leser jeg er ett generelt problem ivhertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ofte samme meldinger på min snart 1 år gamle Superb, men ser at det ofte har sammenheng med at kart ikke er oppdatert med terrenget, eller dårlig veimerking. Blir enda verre når snøen kommer, da feilmelder den stadig. 

Endret av Stardustsilver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2021-9-17 den 10.30, owangen skrev:

Siden du har samme problem så er jeg nysgjerrig om du også har opplevd "statiske smell" i høytaler til tider?

"statiske smell" eller andre ulyder i høyttaler har jeg ikke opplevd. Jeg hører mye på lydbøker, men bare via bluetooth (ikke Android auto).

 At touchskjermen "fryser" har jeg opplevd et par ganger. Et par måneder siden sist.

Skiltgjenkjenningen er som du sier helt upålitelig, så jeg har begynt å overse det og isteden følge med og stole på meg selv!

Blir spennende om de klarer å finne ut noe på verkstedet!

På 2021-9-18 den 11.45, Stardustsilver skrev:

men ser at det ofte har sammenheng med at kart ikke er oppdatert med terrenget, eller dårlig veimerking.

Jeg har ikke lagt merke til en slik sammenheng, men skal nå følge med på det. Kartet virker oppdatert hele tiden også med kødannelser og varsel om veiarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en telefon på fredag fra en Skoda representant. 

Travel assist bruker info både fra skiltgjenkjenning og kart (som visstnok kun blir oppdatert 2 ganger i året). Dette med skiltgjenkjenning er kun ett problem for meg når jeg bruker travel assist. Litt irriterende å ligge i 110, også mener plutselig bilen at det er 90 og bremser ned. 

Dette med travel assist blir uttilgjengelig var det visstnok en kjent feil med, han mente også at de andre problemene kunne være følgefeil pga travel assist.

Touchskjerm som fryser var også en kjent feil, og ville muligens løse seg ved en software oppdatering. Jeg skal som tidligere nevnt levere inn bilen i morgen til Skoda, så skal rapportere hva som skjer videre.

Har noen av dere forresten sett noe til OTA oppdatering på bilen eller kart? Jeg så etter på min bil, men ligger ingenting der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2021-9-19 den 22.13, owangen skrev:

Har noen av dere forresten sett noe til OTA oppdatering på bilen eller kart?

Sjekka under "Systeminformasjon": Maskinvare: H20.  Programvare: 0792.  Maskinvare visnings- og betjeningsdel: H7.  Programvare visnings- og betjeningsdel: 106.  Navigasjonsdatabase: 21.7.  Medie-codec: 3.1.4.

Under "Oppdateringer" er det helt tomt!

På 2021-9-19 den 22.13, owangen skrev:

Dette med skiltgjenkjenning er kun ett problem for meg når jeg bruker travel assist. Litt irriterende å ligge i 110, også mener plutselig bilen at det er 90 og bremser ned. 

Jeg hadde samme problem. Under "Trafikkskiltgjenkjenning" har jeg satt "Hastighetsvarsling": AV. Da griper ikke bilen inn på egen hånd selv med Travel Assist.

Jeg hadde forresten feilfrie turer to dager på rad, men i går kom alle feil på igjen. Etter 10 minutters kjøring: Alt OK! 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å oppdatere etter verkstedbesøk. Angående touchskjerm problem, tror jeg det ble løst med oppgradering av sw. Hadde versjon 106 av programvarevisning og betjeningsdel før, og nå 108. Dette med travel assist osv hadde de dialog med fabrikken på, kunne være jeg måtte bytte ratt, men kunne også være andre ting. Skulle bli kontaktet når de hadde en løsning, men foreløpig ikke hørt noe. 

Forresten litt skuffende at ikke all software kan oppdateres via OTA. Litt gammeldags å måtte inn på verksted for sw oppgradering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2021-9-24 den 0.02, owangen skrev:

Dette med travel assist osv hadde de dialog med fabrikken på, kunne være jeg måtte bytte ratt, men kunne også være andre ting. Skulle bli kontaktet når de hadde en løsning, men foreløpig ikke hørt noe. 

Fremdeles ikke hørt noe? Jeg får ikke tid på verksted før midt i oktober og er redd dette trekker ut i tid! Føler akkurat nå at jeg har kjøpt katta i sekken!  Opplever nå også tidvis at parkeringssensorer og alle kameraer kutter ut! Sladrespeilene virker heldigvis fremdeles! 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2021 den 17.03, PAM skrev:

Fremdeles ikke hørt noe? Jeg får ikke tid på verksted før midt i oktober og er redd dette trekker ut i tid! Føler akkurat nå at jeg har kjøpt katta i sekken! Opplever nå også tidvis at parkeringssensorer og alle kameraer kutter ut! Sladrespeilene virker heldigvis fremdeles! 😉

Ikke hørt noe enda nei angående travel assist problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi har nå fått samme problem på vår Enyaq. I dag tidlig forsvant begge skjermer, ved rattet og store paddan, men varsellysene ser ut å fungere. Til verksted i morgen for å se hva de klarer finne ut. Tipper computeren har lagt av. Bilen kjører som normalt, men umulig å justere noe som helst på en svart skjerm. 
iPhone Appen fungerer og kommuniserer tydligvis med bilen. Merkelige greier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagene etter enyaq’n var inne på verksted for å se årsaken til svarte skjermer så var plutselig alle feil borte. Minner mye om barnesykdommene til Tesla med svarte skjermer og software oppdatering på problemet. Viser at det er en eneste stor datamaskin hvor svenskeknappen ser ut å løse det meste. Ellers storfornøyd med bilen. Utrolig at det er en Skoda👌

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har også opplevd disse feilene! Har kun hatt bilen, en Enyaq iv80, i en snau måned nå. 

Var på langtur i går, og mens jeg lå i 80 km/t, forsvant all informasjon fra dashbordet (dukket opp rød varseltrekant med advarsel om at "Advarsler og informasjon ikke tilgjengelig. Kjør forsiktig!"):
 
IMG_20211107_175158513.jpg
 
All informasjon om rekkevidde, batterikapasitet og turtelling var også utilgjengelig fra både dashbord og infotainment-systemet. Jeg stoppet i nærmeste busslomme (der jeg fikk knipset bildet over) og forsøkte blant annet å gå ut av bilen, låse og låse opp igjen, og holdt inne start/stopp knapp en rekke ganger, for å starte bilen på nytt. Dashbordet og infotainment-systemet var imidlertid like dødt, så jeg måtte kjøre hele veien hjem, i over en time, uten anelse om hvilken fart jeg holdt! 
 
Hvordan kan noe så essensielt som et speedometer forsvinne midt i en kjøretur i en bil til en halv million kroner?
 
Før informasjonssystemet "døde" var batterikapasiteten på 55%, så bilen var langt fra å gå tom for strøm. Vi har opplevd et par andre snåle ting med dashbord og infotainment-systemet tidligere, som vi ikke helt forstod og avfeide som ubetydelige, men som kanskje kan være en del av problemet?
  • Plutselig bortfall av trafikkassistenter, spesielt front assist (gul varseltrekant på dashbordet)
  • Manglende cruisekontroll med følgende melding "ACC er ikke tilgjengelig for øyeblikket"
  • Infotainment-skjermen har gått i svart
Etter at jeg kom hjem, lot jeg bilen stå parkert i 1 times tid før jeg startet den på nytt og da fungerte plutselig både dahsbordet og infotainment-systemet som før. Men jeg føler meg ikke trygg på at alt er som det skal være i vår flunkende nye Skoda Enyaq iv80 🙄
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 29.9.2021 den 20.14, owangen skrev:

Ikke hørt noe enda nei angående travel assist problemene.

For å oppdatere, så endte det med at jeg fikk nytt ratt for en 3 ukers tid siden. Igår kom såvidt ny feil på travel assist osv. Igjen. Dette har også dukket opp idag. Så rattbytte er ikke løsningen ser det ut til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2021 den 8.39, KFSA skrev:

Har også opplevd disse feilene! Har kun hatt bilen, en Enyaq iv80, i en snau måned nå. 

Var på langtur i går, og mens jeg lå i 80 km/t, forsvant all informasjon fra dashbordet (

Jeg får ikke opp bildet (IMG_20211107_175158513.jpg), men alt virker som de samme symptomene jeg/vi har hatt. Helt håpløst med så ny dyr bil!

Problemene startet som sagt i juli og nå for 2 uker siden fikk jeg også nytt ratt(!). Etter det har jeg sett "Travel assist ikke tilgjengelig for øyeblikket" kun en gang. Da var det i orden et øyeblikk (!) etterpå. Så det blir spennende å se videre.

På 15.10.2021 den 9.07, Nordpolen skrev:

Ellers storfornøyd med bilen. Utrolig at det er en Skoda👌

Enig: Når alt funker er det en aldeles herlig bil å kjøre!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ny oppdatering. Bilen er nå inne igjen for å bytte en styreenhet, etter rattbytte ikke fikset problemene på bilen. Jeg fikk forresten en ny feilmelding  før bilen var inne til rattbytte sist,  feilmeldingen var "Feil: Nødanropsfunksjon. Oppsøk verksted". Rattbytte gjorde at symptomene med travel assist feilene ble borte en uke eller to, før samme symptomer kom tilbake. Nødanropsfunksjon feilmelding vedvarte. Jeg er spent på resultatet nå etter verkstedbesøket. Ønsker ikke bilen tilbake før den er fikset, jeg kan ikke kjøre rundt i bil som ikke viser hastighet til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

owangen skrev (På 12.1.2022 den 9.32):

Rattbytte gjorde at symptomene med travel assist feilene ble borte en uke eller to, før samme symptomer kom tilbake. Nødanropsfunksjon feilmelding vedvarte.

Jeg hadde også "Feil Nødanropsfunksjon. Oppsøk verksted". Dette ble borte etter verkstedbesøk med bl.a. rattbytte. Da bytta de også tak-konsollet(!) fordi åpning av takluke ikke funket. (Der sitter jo også "SOS-knappen"). 

Men nå har jeg igjen samme problem med dashbord-informasjon "Advarsler og informasjon ikke tilgjengelig. Kjør forsiktig!» Ikke noe speedometer + alt det andre!!!

Bilen skal på verksted igjen om 3-4 uker  (Skoda Drammen) og jeg er spent på hva de finner på nå. Enig i at det er fristende å gi fra seg bilen til den er i orden! Vi kjører jo i prinsippet rundt som prøvekaniner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant dette med tak konsoll bytte. Kjører i en lånebil nå, men skal etter planen hente bilen senere idag. Hvis man blir stoppet av politiet uten fungerende hastighetsmåler så gir det bot, og det er en 2'er feil i følge periodisk kjøretøyskontroll. Så ja, jeg mener bilen ikke er forsvarlig å kjøre med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

...hadde samme problem i romjulen (mistet all info på skjerm og foran rattet samt i head-up-displayet. Dagen etter fungerte alt igjen, heldigvis, da jeg skulle kjøre 420 km hjem igjen! Uken etter skiftet Skoda på Hønefoss styreenhet og har ikke hatt problemer siden.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har i det siste fått meldingen "Elektrosystemet virker ikke som det skal. Oppsøk verksted". Meldingen kommer og går, og jeg må ut av bilen, låse den igjen og opp igjen for å få meldingen til å forsvinne.
Fikk levert bilen i slutten av oktober, og alt har fungert fint fram til ca. en måned siden.

Har hatt bilen inne på verksted, men der fant de ingen feilmelding lagret. Dermed var det vanskelig for de å si hva som er feil. Fikk beskjed om at det helt sikkert er en software feil som vil bli rettet ved neste Software oppdatering. De sa også at det ikke var forbundet med noe fare å kjøre når meldingen dukker opp.
Etter verkstedsbesøket, kom meldingen igjen, og den ene gangen slutte det å komme varme fra varmepumpen, kom kun kald luft. Varmepumpen fungerte igjen dagen etterpå.
Får håpe de har klart å rette slike feil i neste oppdatering.

Er det noen som vet om det fremdeles er Q2 som er forventet for denne oppdateringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...