Gå til innhold
Jon I.

Nødmodus og blinkende glødelampe v/kaldstart


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har fått trøbbel med min Superb 2,0 170 hk 4x4 dsg 15 mod. Glødelampa blinker, og bilen er i nødmodus ved alle kaldstarter. "Feil start -stopp" kommer i displayet. Etter ca 10-15 min kjøring er alt ok etter en kort stopp, med tenning av. Periodisk lyser også motorlampa under kjøring. Bilen har vært inn og ut av merkeverksted siste 2 måneder og de har fortsatt ikke avdekket feilen. Kamakselføler og motorstyringsenhet er byttet uten resultat. Problemet startet periodisk, men er nå stabilt som beskrevet ovenfor. Bilen har gått 177000 km, hatt alle servicer og ellers fungert utmerket i alle år. Er det noen som har opplevd de samme symptomene, eller kloke medlemmer her som kan komme med seriøse tips på hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/3/2021 den 23.57, Jon I. skrev:

Når den ikke er i nødmodus fungerer den helt ok.

Hmm.. Det kan virke som at noe er tett eller er i ferd med å bli det.

Når du kjører med bilen, når opplever du at den går i nødmodus? Merker du for eksempel ingenting dersom du kjører rolig, og går den i nødmodus når du blir litt hardere på gassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at noe er "tett" når den er kald, som blir bedre når du får temperatur på motoren.

Er jo litt snodig at ikke merkeverksted klarer å avdekke feilen. Når bilen går i nødmodus ligger den jo inne med en feil i bilens system som skal kunne leses av. Er sansynligvis ikke noen fasit på det du leser av, men er vertfall en plass å begynne.

Hadde det vært meg hadde jeg sjekket EGR systemet og DPF'en om det kan ligge noe der. Om bilen har hatt mye småkjøring kan det skape problemer med disse. Har du fått noen tips til dette fra merkeverksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...