Gå til innhold
OMT

Webasto virker ikke


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjøpte en octavia 2014 modell for ca 2 mnd siden.

Webasto/kupevarmer virket 2 ganger, etter det har den ikke virket.

Noen som har forslag til hva det kan være, og hvordan jeg kan gå frem for å sjekke ut hva som er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMT skrev (På 1/8/2022 den 15.27):

Hei.

Jeg kjøpte en octavia 2014 modell for ca 2 mnd siden.

Webasto/kupevarmer virket 2 ganger, etter det har den ikke virket.

Noen som har forslag til hva det kan være, og hvordan jeg kan gå frem for å sjekke ut hva som er galt.

Hei,

Eneste måten å si sikkert hva som er galt, er å ta en diagnose på den.

Sikkert ikke det du ønsket å høre, men. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, hadde en anelse om at det kom noe slikt, men tenkte at det var greit å spørre tilfelle det var noen som hadde et enkelt forslag å sjekke noe ut på. 

Det var en som sa det kunne ha vert for lite diesel eller lav batteri spenning, når dieselvarmeren ble slått på og kanskje feilen hadde hengt seg opp,  men det er vel ikke noen vits å prøve å resette med å koble batteriet av og på. Det blir vel bare enda flere ting som blir problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMT skrev (På 9.1.2022 den 0.58):

Takk for svar, hadde en anelse om at det kom noe slikt, men tenkte at det var greit å spørre tilfelle det var noen som hadde et enkelt forslag å sjekke noe ut på. 

Det var en som sa det kunne ha vert for lite diesel eller lav batteri spenning, når dieselvarmeren ble slått på og kanskje feilen hadde hengt seg opp,  men det er vel ikke noen vits å prøve å resette med å koble batteriet av og på. Det blir vel bare enda flere ting som blir problem.

Ja, den kan være blokkert pga for lav batteri spenning eller for lite diesel. Om det er en av disse tingene, blir den blokkert etter 3 start forsøk.
Men, dette er en "software" sperre/blokkering. Så, eneste måten å låse den opp på, er inn med diagnose utstyr :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for info. Veldig nyttig å vite til seinere.

Da får jeg gå til et verksted å kvittere dette.

Da må det i såfal være batteriet, drivstoff er det hvertfall ikke det har ikke vert under halv tank siden jeg fikk bilen. Men jeg har stort sett bare småkjøring noen få kilometer frem og tilbake mellom 5 og 10 km totalt.

Fotball, skole, musikk, svømming, ski, osv. alt innen for ca 8km Så det et jo et problem.

Problemet er jo at det viser ingen steder om det er lav batteri spenning eller ikke, eller noe varsel om dette, eller gjør det det?

Er det slik at dersom det er lav batteri spenning, og jeg starter bilen, så vil webastoen virke dersom jeg starter bilen før jeg prøver å slå webastoen på fordi da får den ladespenning fra dynamoen.

Vil det i såfall resette den ene eller to forsøkene eg har prøvd å starte webastoen før jeg startet bilen og nullstille blokkeringen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMT skrev (På 9.1.2022 den 13.02):

Tusen takk for info. Veldig nyttig å vite til seinere.

Da får jeg gå til et verksted å kvittere dette.

Da må det i såfal være batteriet, drivstoff er det hvertfall ikke det har ikke vert under halv tank siden jeg fikk bilen. Men jeg har stort sett bare småkjøring noen få kilometer frem og tilbake mellom 5 og 10 km totalt.

Fotball, skole, musikk, svømming, ski, osv. alt innen for ca 8km Så det et jo et problem.

Problemet er jo at det viser ingen steder om det er lav batteri spenning eller ikke, eller noe varsel om dette, eller gjør det det?

Er det slik at dersom det er lav batteri spenning, og jeg starter bilen, så vil webastoen virke dersom jeg starter bilen før jeg prøver å slå webastoen på fordi da får den ladespenning fra dynamoen.

Vil det i såfall resette den ene eller to forsøkene eg har prøvd å starte webastoen før jeg startet bilen og nullstille blokkeringen?

 

Her var det mange spørsmål, se om jeg kan greie å svare på mesteparten ;) 

Nå er det slik, at under en viss temperatur, så starter også webasto automatisk med bilen, det er et eget menyvalg i multimedia enheten din om dette.
Dette kan selvfølgelig også gjøre at den blir sotet ned, da om du har veldig korte turer, typen 5-10minutter turer. Webasto skal helst gå i minst 15-20 minutter, når den først starter, for å brenne rent brennkammeret for sot (Den soter veldig ved oppstart, da den spruter inn ren diesel)

Ingen steder i bilen om det er lav batteri spenning eller ikke, det stemmer. med hyppig bruk av bil på veldig korte turer i vinterhalvåret, så lønner det seg å vedlikeholds lade den, 2-3 ganger i lløpet av disse 5-6 mnd med kalde temperaturer.

Jeg er litt usikker på voltgrensa for at webasto skal starte og ikke starte. Om dette nullstiller blokkeringen regner jeg med, samme som ved for lite diesel, d.v.s når tankmåleren lyser, får du ikke start på webasto. Prøver du 2 ganger uten start da, og fyller opp tanken. Så er jeg ganske så sikker på at den blir nullstilt så du får 3 nye forsøk neste gang. (Jeg har hatt bil med webasto siste 12-13årene, og aldri greid å blokkere denne, grunnet batterispenning eller lite drivstoff)

Men, det er jo dette med at man må ha diagnose utstyr for å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar. Veldig flott at du tar deg tid til å svare på en så skikkelig måte.

Da kan jeg forsøke å koble ut den automatiske oppstarten av webastoen, slik at den ikke starter opp på alle småturer, men bare når jeg slår den på manuelt og lar den gå litt lengre tid.

Så får jeg lade batteriet helt opp noen ganger gjennom vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.

Har ikke fått anledning til å gå på verksted enda, men det var en som sa eg kunne gjøre et forsøk på å koble fra batteriet, for å se om problemet forsvinner da. Men da er eg redd det bare kommer flere feiler. Men eg har vurdert det, det kan jo hende det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...