Gå til innhold
Årstein Svihus

Problemer med bakluke og låsing av bil


Anbefalte innlegg

Hei,

Har ein 2019 modell octavia scout som eg akkurat har kjøpt. På første turen til fjells byrja bilen å blinka då eg hadde parkert og låst den. Inne på displayet blinka bakluka rødt i raskt flimrande tempo. Ei undersøking av bakluka og fjerning av snø og slikt endra ikkje på situasjonen. Eg måtte difor gå frå bilen ulåst for å hindre at batteriet vart tømt av blinkinga. Problemet var der framleis då eg dagen etter skulle reise, og dagen etter det når eg var vel tilbake i mildvêret ved kysten. Først då eg leverte bilen på verkstad kunne eg låse den som normalt utan blinking og feilmelding, noko som gjer meg lite optimistisk med tanke på kva verkstaden vil kunne finne ut eller kor mykje tid dei kjem til å bruke på å faktisk finne det ut. 

Spørsmålet mitt er om andre har opplevd liknande og då eventuelt har fått ein diagnose på det vidare ein varig løysning på problemet. 

Vennleg helsing Årstein Svihus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årstein Svihus skrev (På 7.2.2022 den 13.36):

Hei,

Har ein 2019 modell octavia scout som eg akkurat har kjøpt. På første turen til fjells byrja bilen å blinka då eg hadde parkert og låst den. Inne på displayet blinka bakluka rødt i raskt flimrande tempo. Ei undersøking av bakluka og fjerning av snø og slikt endra ikkje på situasjonen. Eg måtte difor gå frå bilen ulåst for å hindre at batteriet vart tømt av blinkinga. Problemet var der framleis då eg dagen etter skulle reise, og dagen etter det når eg var vel tilbake i mildvêret ved kysten. Først då eg leverte bilen på verkstad kunne eg låse den som normalt utan blinking og feilmelding, noko som gjer meg lite optimistisk med tanke på kva verkstaden vil kunne finne ut eller kor mykje tid dei kjem til å bruke på å faktisk finne det ut. 

Spørsmålet mitt er om andre har opplevd liknande og då eventuelt har fått ein diagnose på det vidare ein varig løysning på problemet. 

Vennleg helsing Årstein Svihus

Hei!

Jeg følger med endel på facebook og her på forumet.
Kan ikke påstå at jeg har sett noen oppleve det samme, selv om folk har helt sikkert opplevd dette.
Dem fleste som har problemet med bakluke, har problemer med at den ikke åpner ordentlig, grunnet 1 dårlig motor f.eks, da blir luka for tung.

Prøvde du å fysisk å lukke luka når dette skjedde? Hva skjedde evt da? Opplevde du motstand?

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for kommentar.

Bakluka er elektrisk, og eg brukte ikkje makt. Men forsøkte å presse ned ekstra for å sjå om den ikkje hatt fått skikkeleg tak, men det hjalp ikkje og den virka då òg heilt normalt lukka. Det var heller ikkje noko snø eller is mellom luka og lister eller tilsvarande. Dei på verkstaden fann ikkje noko svar, og i og med at problemet forsvann av seg sjølv før eg kom meg dit var det heller ikkje nokon feilmelding dei kunne spore. Eg har nå køyrt opp på fjellet att for å sjå om det same skjer på nytt. Det gjorde det ikkje, men så er det heller ikkje så mykje snødriv nå, slik om det var det så var problemet så får eg ikkje testa det ut. Det valet eg har nå er anten å håpe på at det går over av seg sjølv, eller å bytte den inn med ein annan for å sleppe at det skjer på nytt. Det er jo sjeldan det er praktisk å gå frå ein ulåst bil når ein er ute og ferdast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger også med på Skoda FB-gruppa, og jo da, det har forekommet mange som har utfordringer med sine bakluker, men ikke det du opplever. Problemer er det også med min egen bil. Den bakluken lever nesten helt sitt eget liv, og har gjort at jeg har måttet koste på den flere tusen i lakkering.

Utfordringen for de aller fleste er at som du frykter litt @Årstein Svihus er at dette ikke legger seg i noen form for logg, så det er jo nesten håpløst for dem og kunne finne ut hva problemet. Noe som kan hjelpe litt er om du filmer dette med mobilen om det skulle oppstå flere ganger, slik at verkstedet kan ha litt mer info for hva de skal lete etter.

Bakluken på min bil har de ikke funnet noen ting av, den åpner seg selv titt og ofte, og tar jo ikke hensyn til hva som er rett bak den. Så bakluken på min bil har åpnet seg rett inn i garasjedøren flere ganger, og gjort at den har blitt ripet opp helt ned til metallet. Da har nøkkelen ligget rolig i skuffen inne i huset, så knappen på nøkkelen for bakluken har ikke blitt trykket på i det hele tatt. Jeg har sittet rolig inne i bilen med nøklene liggende i midtkonsollen og jeg hadde fingrene langt unna knappen ved girspaken, men bakluka åpnet seg opp. Jeg har kommet ut fra butikker og bakluka har vært åpen, uten at jeg har trykket på noe som helst.
Det samme gjelder alle vinduene 2-3 ganger og da var også alle dørene låst opp, men utrolig nok, de gangene var bakluken lukket.

Så post gjerne hva du og/eller verkstedet finner ut @Årstein Svihus, for det kan være interresant for flere personer.

Lykke til, håper du finner ut av det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...