Gå til innhold
ian

Oppgradere infotainment til MIB2.5 med Colombus 9.2"


Anbefalte innlegg

Hei. Er det noen som har erfaring med retrofit av infotainment systemet? Jeg har en Amundsen MIB1 med CANTON og ønsker å bytte denne ut med Colombus 9.2" skjerm og MIB2.5 navigasjonsenhet.

Jeg har ikke klart å finne noe om dette på norske sider, men jeg synes det er rart om ingen her hjemme har erfaring med dette?

Det virker å være svært populært blant annet i England, jf briskoda.net.

Jeg har funnet ut at det er fullt mulig å gjøre dette. I tillegg til skjermen og navigasjonsenheten må jeg bytte forsterkeren til CANTON og USB kontakt som støtter Apple CarPlay. Det vil i tillegg kreve at produktsperren fjernes, samt en del koding osv. Det er særlig på dette området jeg sliter med å finne forståelig informasjon eller type how-to's.

Det selges jo mye deler fra vrakbiler, så dette kan ikke være en helt ukjent problemstilling?

Jeg ønsker en slik løsning en original løsning for å ivareta all funksjonalitet og samtidig oppgradere til en spiller som passer 100%.

Kommenter gjerne hvis du har erfaringer eller annen relevant informasjon/kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Grunnen til at du ikke finner så mye informasjon om dette på norsk, er nok at dette er såpass omfattende og dyrt å gjennomføre, særlig når man ikke har firmaer i landet som har spesialisert seg på dette.

En annen ting, er jo at originalt MIB 2.5 anlegg koster en hel formue fra forhandler her i landet. Skal man få tak i det til en fornuftig pris, må man på grå/svart markedet nedover i øst Europa for å få tak på. Men, selv der koster dette disse enhetene mye.

Man trenger spesial utstyr for å fjerne komponentsperre også på disse enhetene, dem må skrues fra hverandre og ofte flashes med ny software som er modifisert for dette.

Det er ganske omfattende som du sikkert skjønner, derfor er det ikke normalt å gjøre dette.

Og, jeg trodde ikke det var mulig mellom mib1 og mib2,5. Da jeg jeg ikke trodde mib1 brukre CANBUS. Men, skal ikke si det sikkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir mening. Jeg har jo ikke klart å finne noe særlig om dette i norske medier. Men hadde likevel håpet jeg skulle komme over en og annen som kanskje likevel hadde gjort noe slikt.

Jeg har sett at det er mulig å kjøpe noen ferdige pakker fra andre steder i Europa og eBay. Jeg er skeptisk til disse mtp at det vil være umulig for meg å vite om dette er tyvgods eller ikke. Disse pakkene ligger gjerne på 900-1000 USD "plug-and-Play".

Jeg har reservert en Colombus 9.2" skjerm og en Harman MIB2.5 enhet fra en skraphandler. Enhetene har stått i en trafikkskadet bil. Disse får jeg for 3400,-.

I tillegg trenger jeg en forsterker som jeg må betale ca 1500 for og en USB kontakt til 500.

Alt i alt ca 5.400,-. Da gjenstår komponentsperre og annen koding. Montering skal jeg nok få til. Men kodingen er jeg usikker på ettersom jeg ikke har funnet så mye om dette.

Har du noen formening om en autorisert Skoda forhandler vil kunne ta på seg en slik jobb? Det er jo snakk om originale deler og ikke tyvgods. Hele poenget med å kjøpe en brukt skjerm eller navigasjonsenhet må enten være for å erstatte den gamle eller oppgradere? Likefullt må det kreves noe koding til bilen. Så det må vel være et marked for dette?

Jeg går ut fra at den har CANBUS ettersom jeg får varsling om lavt dekktrykk osv på MIB1? Er ikke det litt av greia med CANBUS at den kommuniserer med bilens styreenheter og gir informasjon og varsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...