Gå til innhold
Sven

Erfaringer med dekkdimensjoner til Octavia


Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg har et sett med sommerdekk 225/40 R18 som sitter på de originale Alaris felgene til min 2014 Octavia. Dette er innenfor grensen for avvik på 5% fra det som er oppgitt i vognkortet (205/50R17). Jeg har derimot sett at toppen av innerkanten på dekket er ganske tydelig slitt, som om det skulle ha subbet borti noe. Ganske sikker på at dette ikke kommer av slitasje fra kjøring, da det er vesentlig mye mer slitt her enn resten av dekket. Jeg kjøpte bilen i fjor, med sommerdekk montert, og kan ikke si at jeg har merket eller hørt at dekkene har subbet. Bakdekkene er verst, men selger oppga også at han hadde byttet om på for -og bakdekk ved noen omlegg.

Spørsmålet er om noen har erfaring med å kjøre Octavia og denne dekkdimensjonen. Disse dekkene er uansett såpass slitt at jeg skal bytte dem i år, men usikker på om jeg skal kjøpe samme dimensjon eller om jeg burde gå for noe smalere. Noen tanker eller erfaringer rundt dette?

Hva kan denne slitasjen på dekkene komme av? Demperne på bilen er relativt gamle og burde nok byttes snart, kan dette være grunnen til at bilen ligger litt lavere og/eller er litt mykere slik at dekket kan subbe borti innerskjermen? Subbe ved fult rattutslag? Føler uansett jeg burde hørt om dette var tilfelle. Jeg synes også det er litt rart da dette er original-felgene som fulgte med bilen og har såpass lite avvik fra std. dekkdimensjon.

Det skal sies at jeg ikke oppdaget dette før jeg la om til vinterdekk og dermed ikke fikk sjekket om dekket faktisk tar borti. Har ikke problemer med vinterdekkene som er 195/55 R16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Standarddimensjoner på Octavia 2014 er: 205/55-16, 225/45-17 og 225/40-18, pluss at  225/35-19 kunne velges for RS. Jeg vet ikke om 195/65-15 ble levert (annet enn som vinterdekkstørrelse, kanskje). Jeg har sett endel "avvikende" dimensjoner stå i vognkortet, kanskje det var den dimensjonen som sto på bilen ved første gangs registrering, og at det var vinterdekk den gangen. Jeg hadde 205/50-17 som vinterdekk på min (jeg spurte forhandleren spesifikt om det var greit, og det var ingen problem de leverte den dimensjonen på originalfelgene på ny bil) og det fungerte utmerket (jeg liker litt smalere vinterdekk).

Uansett, dine sommerdekk er 100% riktige, og når de står på originale felger, så skal det ikke være mulig at de subber i noe som helst. Selv ikke med slitte dempere. Det er forøvrig fjærene som bærer vekta på bilen, demperene har utrolig lite å si for høyden. 

Du skriver ikke kjørelengden på bilen. Men når dekkene slites på innsiden, kan det være et par ting å sjekke. Først, er en fjær knekt? Er fjærene blitt myke pga tung belastning over tid, kanskje kombinert med mye kjøring på humpete vei? Mye kjøring med tungt lastet bil? Har det vært kjørt mye på vei med dype hjulspor?

Pass også på lufttrykket i dekkene. Du må for all del unngå for lavt trykk. Ha heller høyere trykk enn standardtrykket, gjerne midt i mellom eller opp mot Eco-trykket som står i oppgitt i påfyllingslokket.

Det KAN være at en 4-hjulskontroll kan avsløre feil i hjulstilling. Men mest sannsylig årsak er derimot slitte foringer i hjulopphenget foran eller kanskje slitte bærekuler. Jeg har lest andre plasser at disse bilene er følsomme for dette, og resultatet er slitasje på innersiden av dekkmønsteret. Det er endel skriverier om at folk har tatt 4-hjulskontroll uten at det har hjulpet mye, selv om hjulene har blitt justert innenfor toleransene.

Det kan hende at det vil hjelpe med litt smalere dekk også, det er mulig å sette 205/45-18 dekk på felgene. Men det er en odde dimensjon, så det vil kanskje være begrensa utvalg og dyrere enn vanlig dimensjon.

Så, jeg kan selvfølgelig ikke være sikker, men jeg tror bytte av slitte foringer + 4-hjulskontroll er løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Bilen har kjørt ca. 130 000 km. Ingen knekte fjærer, og i min tid ikke blitt kjørt mye tungt lasta eller på humpete veier. Nå har jeg kun kjørt bilen ca. 10 000km, men den var pent holdt av forrige eier.

Jeg tror nok jeg ender opp med å kjøpe samme dekkdimensjon, så får jeg sjekke klaring når de settes på og følge litt med fremover. I og med at vinterdekkene ikke har samme problem mistenker jeg at dette kan ha skjedd før jeg overtok bilen. Mulig den tidligere har hatt noen av problemene du nevner. Jeg har ikke tilgang til reparasjon- eller servicehistorikken til bilen da denne ligger på møller sin digitale løsning "mitt bilhold", og grunnet personvern kan de ikke gi meg historikken (utrolig irriterende!). Kanskje noen har noen løst dette og fått tilgang på en eller annen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvis folk skulle være interessert:
Etter en lengre tur på vinterdekkene så jeg samme tendens på disse, spesielt på ett bakhjul. Jeg fikk tatt en hjulstillingskontroll som viste at alle hjulene var "litt utenfor" (som dem sa på verkstedet). Fikk dessverre ikke noen tall fra før justering, kun fra etter justeringen og at den var innafor toleranser da. Litt irriterende ettersom jeg da ikke vet om det var snakk om mye eller lite justering.

Nye sommerdekk er satt på, og jeg følger med på utviklingen av disse. Kan nok slå fast at det ikke er snakk om dekk som subber, men at det er slitasje fra kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...