Gå til innhold
KFSA

Problemer med tilkoblingsstatus etter programvareoppdatering


Anbefalte innlegg

Sist helg fikk jeg varsel om en tilgjengelig programvareoppdatering til min Skoda Enyaq iV80. Jeg har hatt bilen siden oktober 2021 og dette er den første programvareoppdateringen som har blitt pushet. Tidligere har det kun vært et par oppdateringer av brukermanualen. Uansett, oppdateringen ble installert sist søndag 7. august og siden den gang har det vært problemer med tilkoblingsstatusen.
 
Når bilen startes dukker dette bildet opp:

IMG20220809153416.jpg

 
Det blir stående å spinne i lang tid før det erstattes av dette bildet med beskjed om at tilkoblingsstatusen ikke kan lastes inn:
IMG20220809153518.jpg
 
Jeg har aldri opplevd dette før. Problemet er jo nå at informasjonen i MySkoda-appen ikke oppdateres. Appen har tilsynelatende kontakt med bilen, men oppgitt rekkevidde og batterilading er de samme som før oppdateringen og stemmer ikke med faktiske verdier:
Screenshot_2022-08-09-18-20-32-67_85ef236adec9730d72107b289b7c5082.jpg
 
Er det andre som har opplevd lignende og som har forslag til en løsning?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med tilkoblingsstatus forsvant like brått som det oppstod. Etter 4 døgn med prøving og feiling var bilen plutselig online igjen i går kveld og fikk kontakt med connect-server, slik at jeg igjen ser oppdatert info om rekkevidde og batteri i MySkoda-appen.
 
Men jeg er nokså sikker på at det har dukket opp et nytt valg under systeminnstillinger "Opprett forbindelse med Skoda Connect", som ikke var der før oppdateringen.
IMG20220811190839.jpg
 
Jeg har ikke forsøkt å trykke "Opprett forbindelse" siden bilen allerede er online, så jeg forstår ikke helt hva dette valget skal være godt for?
IMG20220811191107.jpg
 
Er det ingen andre som har installert programvareoppdateringen som ble pushet sist helg og som jeg installerte sist søndag? Kundeservice hos Møller og lokal forhandler sier de ikke aner noe om en programvareoppdatering, så det er foruroligende at det ikke finnes spor etter en oppdatering som vitterlig ble pushet og installert.
 
Lurer på om tilkoblingsproblemene jeg har opplevd de siste dagene skyldes en dårlig "kommunikasjonsenhet"? I skjermbildene over, så ser det ut til at bilen har dårlig kontakt med LTE-nettet (kun en strek), selv om bilen står utendørs i et område med god mobildekning. Jeg leste dessuten om noen som har opplevd lignende problemer som meg og har måtte bytte "kommunikasjonsenhet" for å løse problemet i denne tråden hos Elbilforum: https://elbilforum.no/index.php?topic=56601.0 
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...