Gå til innhold
Christina

Kupevifte HJELP!


Anbefalte innlegg

Har en skoda oktavia combi lll. 
Viften starte å tulle, fungerte en kort uke av og på, og med ulik motstand. Plutselig stoppet den nesten helt, men bare nesten. kommer bittelitt varme. Kjøpte ny kupevifte, min far bytter den. MEN NEI! Hjalp ikke. Vi har prøvd så enkelt som å koble av og på batteri, skjer ingenting. Viften fungerer ikke, den går ikke rundt. Er det noen som kan væresåsnill å hjelpe? jeg har kjørt rundt med barna i 15 minus i en måned nå, der vi må ha dress på. Bor i Nord-Norge så avstandene er store og jeg er helt fortvilt. 

Er for øvrig en 2018 modell og jeg har hatt den litt over året. Men kjørt en god del. 

Endret av Christina
Tilleggsinformasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at kupeviften sluttet å virke helt når du monterte en ny. Du er sikker på at strømkontakten står skikkelig i? Sjekk også sikringen for kupeviften.

Du kan prøve å kalibrere ventilasjonsanlegget (selv om det mest sannsynlig ikke vil løse vifteproblemet ditt):

https://youtu.be/8WqX5r28AGI

Mest sannsynlig er feilen i viftemotstanden/regulatoren (hvis den ikke fulgte med på den nye viften da). Det er litt vanskelig å finne ut hvor den sitter på Octavia 3, men det skal være i nærheten av (eller på) kupeviften som du akkurat har byttet. Den skal se noe sånn ut, men det kan være at originaldelen er litt annerledes:

https://www.thansen.no/bil/skoda-octavia-iv-combi-1-8-tsi-4x4-180hk/friskluft-og-varme/t59489/g3400-1009/pn1209762/v516330870

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sluttet ikke å virke når jeg monterte ny, den var allerede gåen. Tusen hjertelig takk for tips, skal prøve bestille en slik. 

Helt fortvilt. kommer meg ikke på verksted da bilen iser igjen og man ser ikke noe. Bor minimum 25 minutter unna nærmeste verksted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente var at hvis vinduene er så nedisede at du ikke har sikt, så er det ikke trygt å kjøre bilen, den er (bortimot) ikke kjørbar. Og da kan det være at du kan ha rett på bilberging til nærmeste verksted hvis du har det gjennom forsikringa, NAF eller et bergings-medlemskap eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Beklager, er så søkk lei bilen jeg knapt har eid ett år. Kjøpte nyere bil fordi jeg håpet at det skulle ta litt tid før slike ting oppsto. Ja, men jeg har ikke råd til merkeverksted med mindre det er strengt talt nødvendig. Har bestilt ny regulator, det meste tyder på at det er den: om

ikke er jeg åpen som en bok for tips og tanker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt fortvilelsen, det er så kjedelig. Har en Rapid som jeg "nylig" har kjøpt, som fikk dugg på vinduene av og til, og vifta bråkte og var litt av og på (som du har). Derfor byttet jeg både kupevifte og regulator, så alt skulle være i orden. Men på en lengre tur før jul begynte å dugge voldsomt på vinduene etter en times kjøring, og vi hadde enda 4 timer igjen å kjøre. Samme hva jeg gjorde så ble jeg ikke kvitt duggen. Jeg hadde vifta og varmen på fullt, men duggen kom og frøs til is etterhvert. Jeg spekulerte voldsomt på hva årsaken kunne være, og har vel funnet det ut nå (vann inni dørene pga blokkert drenering).

Du har nok bare vært maksimalt uheldig med å få denne feilen, Octavia tror jeg ikke har vært plaget med vifta. Men alle biler har noe feil som dukker opp, ellers er det en topp bil! Jeg har hatt 3 forskjellige og har vært superfornøyd!

Får håpe regulator fikser problemet.

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...