Gå til innhold
Gliset

Hjelp til å programmere VCDS


Anbefalte innlegg

Hei og takk for interessant forum. Har akkurat kjøpt en Octavia MK2 1,6 diesel, og fått webastoen til å virke igjen (forrige eier mente at den var død). Ser nå at den skrur seg på automatisk sammen med motoren i kaldt vær, og det ønsker jeg ikke på korte turer på grunn av fare for nedsoting av webasto. Ser på forumet at det er flere forslag til programmering av ulike kanaler i VCDS for å omgå problemet. Jeg har bare en enkel blåtann-OBD selv, så den tror jeg ikke er bra nok dessverre. 

Vet dere hvor eller hvem jeg kan spørre for å få hjelp til å programmere dette ved hjelp av VCDS eller liknende? Helst i nærheten av Trondheim, Trøndelag eller sørover. Kan betale for bryderiet, men vet ikke hva som er vanlig for slike oppdrag.

Tusen takk for tips!

Mvh nybegynner (Henrik)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Velkommen til forumet.

Har selv en bensin Octavia mk3 med webasto m/Amundsen infotainment. Der ligger dette valget inne på webasto menyen.

Er du sikker på at det er webastoen som "går"? Alle moderne diesel-biler har diesel-partikkel-filter (DPF) og oppgaven her er å stoppe sot partikler. Dette må "brennes" av med jevne mellomrom (regenerering). Det skjer automatisk når forutsetningene er tilstede. Kan det være denne aktiviteten du tror er webastoen?

Ellers er en gammel regel at diesel webasto bør stå på 30 min for å brenne seg selv ren. På bensin webastoer er sot ikke et problem.

Håper at annet medlem her vil fylle på med mer info her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar! Det kan være at det ligger i menyen uten at jeg skjønner at det er det det betyr... Hva heter menypunktet hvor du kan velge dette hos deg? 

Ganske sikker på at det er webasto som fyrer opp siden den lager lyd og det kommer røyk og den deilige primuslukta... 😀

Henrik 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...