Gå til innhold
Superb lll

Skoda Superb Sportline 2.0/200hk TDi 4x4 2022

Anbefalte innlegg

Valgte å bytte tilbake til Superb, etter noen måneder med Octavia. Den ble for liten på de fleste viktige punktene for oss, så da falt valget på en meget pent brukt og relativt godt utstyrt Superb Sportline.

DCC
Elektriske sportsstoler i delskinn med uttrekkbar lårstøtte
Fjernbetjent Webasto
Canton lydanlegg
LED matrix
19" Vega antrasitt sommerhjul
18" Cassiopeia antrasitt vinterhjul
Oppvarmet frontrute
Svingbart hengerfeste
Parkerings -og trailerassistent
Elektrisk sensorstyrtbakluke
Reservehjul
Utvidet garanti 5år/150.000km

For å nevne noe av det bilen har av utstyr.

Så er det bare å håpe at denne bilen kan gi oss et problemfritt bilhold en stund fremover 😊

• Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, høres ut som en bra utstyrt bil. Du har visst gitt opp og blitt helt konvertert til diesel du, @Superb lll 🤪

Jeg har selv aldri prøvd Superb, jeg har ikke hatt behov for større enn Octavia. Og Karoq'en jeg hadde var egentlig den perfekte bilen for meg. Men ser at Superb er et utrolig godt valg når det er behov for god bagasjeplass, og ikke minst den enorme benplassen i baksetet!

Liker veldig godt stylingen på Sportline. Har denne sort skrift med SKODA på bakluka? Farge? Post gjerne bilder.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det @Sjåføren 😊

Hehe, nei har nok ikke det, men en bensinutgave slik jeg vil ha den finnes ikke brukt, og en ny er totalt uaktuelt pga pris.
Men den jeg har funnet her er så tilnærmet slik jeg selv ville satt den sammen med tanke på utstyr, at det føltes ganske så riktig for oss. 

Denne Superben er hvit, så blir utrolig nok min tredje Superb i fargen Moon White metallic.
Sportline har sorte detaljer, emblemer og bokstaver, og ikke minst noen fantastiske sportsstoler i Alcantara med uttrekkbar lårstøtte.
Vurderer å ta bort alt av bokstaver på bakluken slik jeg har gjort på samtlige biler så langt, men er litt usikker denne gangen, for de sorte bokstavene er også litt stilige synes jeg 🤔

Plassen i Superb er enorm, og det gjør også at bilen er meget stabil å kjøre pga sin størrelse,  vekt og hjul/akselavstand. Men det er klart at den oppfører seg heller ikke som en gokart på svingete veier, da er det mye masse i bevegelse og som skal bremses. 

Bilder kommer etterhvert @Sjåføren, jeg venter på noen ting fra forhandler som måtte bestilles. Skvettlapper, må bytte beskyttelsesfolier mellom bakdørene/kanalen og bakre hjulbuer, gummimatter til gulvet og beskyttelsesmatte over «teppe-tunellen» til gulvet bak. Ikke at det betyr så mye for bilder, men vil ha den komplett før jeg tar bilder, og så må jeg tenke litt mer på bokstavene på bakluken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, setene i Sportline er skikkelig digg, på min Karoq var det i alle fall perfekte stoffseter.

Jeg tenker at hvis bokstavene på bakluka er sorte, så hadde jeg ville beholdt dem, i alle fall SKODA (siden de har kuttet ut emblemet bak). Foran synes jeg merkene med samme bakgrunn som bilfargen med sort symbol og rand er finest. Men på den RS Blue Octaviaen jeg hadde, tenkte jeg å montere et emblem med rød bakgrunn som et blikkfang! Det ble kjøpt inn fra Superskoda, men aldri montert. Ble solgt videre til en som også hadde samme blå Octavia... Smashing! Karoq'en fikk rød/svart emblem. Det var slik alle Sportline skulle vært.

DSC_0795.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig usikker når det gjelder bokstavene på bakluken @Sjåføren, en side av meg vil bare ha alt bort fordi det gir en «renere look» og det blir mye enklere å fjerne skitt, salt og støv som setter seg fast inne i bokstavene.
Den andre siden av meg synes at sorte bokstaver faktisk «gir noe» til bakluken, så jeg er faktisk veldig usikker på dette.

Et nytt emblem foran med hvit bakgrunn og sort logo/ring høres fint ut, har også vurdert å fjerne bokstavene bak, og kjøpe et emblem med hvit bakgrunn og sort logo/ring. Men føler det blir «litt feil» å gjøre bilen «eldre» enn den er med tanke på at de har gått bort fra emblem og over til bokstaver i stedet.
Kjenner at dette må ligge litt i tankeboksen og godgjøre seg. Det er veldig enkelt å fjerne dem, men mye ekstra jobb å montere dem igjen om en skulle angre.

Får vente til det forhandleren bestilte ankommer, og så ta en avgjørelse etter det.

Ellers så synes jeg at denne motoren virker litt mer økonomisk enn den forrige Superben. Blandet kjøring ligger rundt 0,65 og den langkjøringen jeg har hatt på noen få dager ligger rundt 0,52 og da må en jo liksom «teste litt» også, så at den kan fint ligge under 0,5 på ren langkjøring er jeg ganske sikker på. Dette er litt lavere enn hva jeg klarte med 2,0/190 hk motoren jeg hadde i 2019 modellen.

Har ikke vært ute i de sene kveldstimene enda og teste lys, men ser jo en betydelig forskjell på LED Matrix lys og Xenon lys som den forrige hadde i tuneller bl.a., så dette kan bli en fin høst/vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Superb lll skrev (På 10.5.2023 den 21.29):

Jeg er veldig usikker når det gjelder bokstavene på bakluken @Sjåføren, en side av meg vil bare ha alt bort fordi det gir en «renere look» og det blir mye enklere å fjerne skitt, salt og støv som setter seg fast inne i bokstavene.
Den andre siden av meg synes at sorte bokstaver faktisk «gir noe» til bakluken, så jeg er faktisk veldig usikker på dette.

Et nytt emblem foran med hvit bakgrunn og sort logo/ring høres fint ut, har også vurdert å fjerne bokstavene bak, og kjøpe et emblem med hvit bakgrunn og sort logo/ring. Men føler det blir «litt feil» å gjøre bilen «eldre» enn den er med tanke på at de har gått bort fra emblem og over til bokstaver i stedet.
Kjenner at dette må ligge litt i tankeboksen og godgjøre seg. Det er veldig enkelt å fjerne dem, men mye ekstra jobb å montere dem igjen om en skulle angre.

Får vente til det forhandleren bestilte ankommer, og så ta en avgjørelse etter det.

Ellers så synes jeg at denne motoren virker litt mer økonomisk enn den forrige Superben. Blandet kjøring ligger rundt 0,65 og den langkjøringen jeg har hatt på noen få dager ligger rundt 0,52 og da må en jo liksom «teste litt» også, så at den kan fint ligge under 0,5 på ren langkjøring er jeg ganske sikker på. Dette er litt lavere enn hva jeg klarte med 2,0/190 hk motoren jeg hadde i 2019 modellen.

Har ikke vært ute i de sene kveldstimene enda og teste lys, men ser jo en betydelig forskjell på LED Matrix lys og Xenon lys som den forrige hadde i tuneller bl.a., så dette kan bli en fin høst/vinter.

Gratulerer med ‘ny’ Superb. Dette er vel maken til den jeg byttet inn i februar, og den var jeg veldig godt fornøyd med. Anbefaler å bytte frontemblemet til hvitt og svart, gjør seg godt på Sportline. Tenker som deg at du gjør bilen eldre ved å fjerne bokstavene bak. Jeg kjørte drøyt 80000 km på min på litt over to år. Hadde gjennomsnittlig forbruk på 0,54  - 0,56 hele tiden, så bilen har greit lavt forbruk. På min 200HK -21 mod. Så var oljeforbruket det eneste som trakk ned. Den brukte 0,5 l pr 10000 km, noe som i følge Møller var normalt på denne motoren.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Stardustsilver skrev (På 19.5.2023 den 9.52):

Gratulerer med ‘ny’ Superb. Dette er vel maken til den jeg byttet inn i februar, og den var jeg veldig godt fornøyd med. Anbefaler å bytte frontemblemet til hvitt og svart, gjør seg godt på Sportline. Tenker som deg at du gjør bilen eldre ved å fjerne bokstavene bak. Jeg kjørte drøyt 80000 km på min på litt over to år. Hadde gjennomsnittlig forbruk på 0,54  - 0,56 hele tiden, så bilen har greit lavt forbruk. På min 200HK -21 mod. Så var oljeforbruket det eneste som trakk ned. Den brukte 0,5 l pr 10000 km, noe som i følge Møller var normalt på denne motoren.

Takk for det @Stardustsilver 😊

Om du byttet bilen din inn på Lillehammer, så var det en av de jeg vurderte før jeg kjøpte den her. Synes den hadde en litt høy kilometerstand, så lenge jeg skulle bytte inn en Octavia 2022 modell som hadde kjørt ca 11000km.

Emblem til panseret med hvit bakgrunn og sorte detaljer er bestilt. I tillegg så skal jeg montere skvettlapper bak og en lastkantbeskytter som jeg skal foliere sort.
Bokstavene på bakluka har nå blitt fjernet, men de vil ikke bli erstattet av noe emblem i stedet. Det gav en mye «renere look» etter min mening, i tillegg så blir bakluken mye enklere å holde helt ren, men hva en synes om det er jo veldig individuelt selvfølgelig.

Jeg har lest noen innlegg som sier det samme som du skrev her @Stardustsilver, nemlig at denne 2,0/200hk TDi motoren bruker litt olje. Synes det er synd med all teknologi som finnes i dag at de ikke skal kunne produsere en motor med et betydelig lavere oljeforbruk enn dette. I denne bilen fulgte det med en oljeflaske som var åpnet, og jeg har nå fylt på resten av den 1 ltr flasken, så dvs 1 ltr olje påfylt på ca 16000km. Men nå vet jeg jo ingenting om hvor mye olje det var på motoren da den ble levert ny, for det vet jeg kan variere litt merkelig nok, for der bør det jo være en gitt mengde olje som skal på. 

Den forrige Superben jeg hadde med 2,0/190hk TDi motor fylte jeg aldri på noenting, den gikk fra full på peilepinnen og ned mot 3/4 mellom hver service.

Hvordan er det med motoren i din Superb @Marius, bruker den noe olje?

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superb lll skrev (På 19.5.2023 den 18.39):

Takk for det @Stardustsilver 😊

Om du byttet bilen din inn på Lillehammer, så var det en av de jeg vurderte før jeg kjøpte den her. Synes den hadde en litt høy kilometerstand, så lenge jeg skulle bytte inn en Octavia 2022 modell som hadde kjørt ca 11000km.

Emblem til panseret med hvit bakgrunn og sorte detaljer er bestilt. I tillegg så skal jeg montere skvettlapper bak og en lastkantbeskytter som jeg skal foliere sort.
Bokstavene på bakluka har nå blitt fjernet, men de vil ikke bli erstattet av noe emblem i stedet. Det gav en mye «renere look» etter min mening, i tillegg så blir bakluken mye enklere å holde helt ren, men hva en synes om det er jo veldig individuelt selvfølgelig.

Må si at jeg har veldig lyst til å forandre litt på felgene også, men det blir altfor kostbart.
Kunne tenkt meg å beholde de medfølgende 19" Vega som vinterfelger, og kjøpt sorte 19" Supernova med polerte alu detaljer som nye sommerfelger.
Men da må jeg jo også kjøpe 19" vinterhjul, og selge de vinterhjula som fulgte med bilen. Så det er kanskje på tide å innse at en begynner å bli en eldre mann, som ikke behøver å gjøre alt som frister 😉😉
Kan jo være heldig å komme over noen pent brukte Supernova, men så langt har jeg kun sett brukte Vega felger, og de har vært alt annet enn pene. Mange merker/riper og kantkjørte i tillegg. Har sett noen pene (og relativt kostbare) brukte Trinity felger, men synes ikke de passer helt på en Sportline, men det kommer vel kanskje mest an på øya som ser....

Jeg har lest noen innlegg som sier det samme som du skrev her @Stardustsilver, nemlig at denne 2,0/200hk TDi motoren bruker litt olje. Synes det er synd med all teknologi som finnes i dag at de ikke skal kunne produsere en motor med et betydelig lavere oljeforbruk enn dette. I denne bilen fulgte det med en oljeflaske som var åpnet, og jeg har nå fylt på resten av den 1 ltr flasken, så dvs 1 ltr olje påfylt på ca 16000km. Men nå vet jeg jo ingenting om hvor mye olje det var på motoren da den ble levert ny, for det vet jeg kan variere litt merkelig nok, for der bør det jo være en gitt mengde olje som skal på. 

Den forrige Superben jeg hadde med 2,0/190hk TDi motor fylte jeg aldri på noenting, den gikk fra full på peilepinnen og ned mot 3/4 mellom hver service.

Hvordan er det med motoren i din Superb @Marius, bruker den noe olje?

Hei!

På min -21 Superb 2.0TDI 200hk. Så bruker den noe olje. Fylt på litt over 1 liter på 32000km. Så, noe under det som er nevnt het. Går hovedsakelig på E18, 110-sone. Lite små kjøring.

• Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info @Marius 😊

Nå vet jeg jo ikke kjøremønsteret til den som har hatt bilen før meg, men nå har jeg i hvert fall etterfylt olje (og kjølevæske), så er det litt enklere å følge med siden en nå selv kjenner til hvordan bilen blir brukt.

• Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Octavia -18 2.0TDI 150hk som jeg hadde, var det ikke forbruk av olje i det hele tatt så og si. Etterfylte aldri mellom oljeskiftene. Den hadde gått 67-68000km når jeg solgte den (tror jeg det var)

På superben har jeg ikke noe forbruk av kjølevæske :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nei det er ikke mange av bilene jeg har eid i senere tid som har «brukt» olje, et lite «forbruk» er jo naturlig, men å måtte fylle på en hel liter etter ca 16000km synes jeg er mye på en moderne motor.

Kan jo hende at det «normaliserer» seg, og ikke vet jeg hva oljenivået var når bilen var ny heller, så her må en jo bare fortsette å følge med.

Kjølevæske har jeg faktisk etterfylt på samtlige tre Superber jeg har hatt (2016, 2019 og 2022), men det er kun noe jeg har måttet gjøre en gang, så muligens det kan ha vært noe luft i systemet som har kommet ut i ekspansasjonstanken og dermed har kjølevæsken minket. Det er selvfølgelig bare en antagelse fra min side, men jeg har også etterfylt kjølevæske på min arb.bil VW Transporter 2018 (som også er et VAG produkt)....

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

• Siste Innlegg

• Utan å vita, tenkjer eg at kanskje ein eller annan knapp er dårlig/henger på. Kjenn etter "kneppet" når du trykker inn knappen. Evnt. feil ved rattbetjening..
    • Hei.    Har du funnet noen gylden middel vei her ? Jeg har litt samme problemet. Jeg har forsøkr og koble den til rett iOBD2 men får ikke kontakt med styreenheten til lys.  Alle gode ideer tas imot med glede.   
    • Hei! I min Skoda Octavia Elegance 2014 styrer infotainment seg selv om dagen. Radioen virker litt på hver stasjon ettersom den flytter automatisk til ny stasjon. Mobil blir ringt opp automatisk om jeg går til telefon., da den som ligger best til på skjermen eller sist brukte. Når jeg går inn for å sjekke instillinger er det vanskelig å aktivere rutene jeg har trykket på.  Jeg har berre skrudd av anlegget.
    • Hei, Her er jeg litt usikker. Men, tror det har noe med vekt og maks vekt forran og bak på bilen. Er vist nok noe med at vekten er så og så mye høyere på ene aksling i forhold til andre akslingen. Så ser jeg noen har nevnt noe med rekkevidde blandt annet.
    • Hei. Noen som vet hvorfor det blir brukt ulike dekk dimensjoner framme og bak på en enyaq iv80x?
    • Jeg hadde samme problem på min 2017 Octavia TSI DSG da den hadde gått ca 30 000. Det inntraff ikke så ofte og forsvant ved å stoppe og starte igjen. Men så en dag hjalp ikke dette. Jeg fikk kjørt og parkert, og testet reversen, og feilmeldinga stemte. Den kunne ikke kjøres i revers. Ringte min Skoda-forhandler og fikk beskjed om å komme med bilen, helst omgående. Jeg tok bilde av feilmeldingen, heldigvis. De hadde bilen inne i mange dager og feilsøkte og prøvekjørte men ingen feilmelding da og de fant ikke årsaken til problememet. De løste problemet med å skifte kassa, til en helt ny en. Faktisk uten noen form for krangling!👍 😃 Den nye kassa har nå oppført seg eksemplarisk i 50 000 km. Jeg mener å synes at bilen ble sprekere med den nye kassa så mulig den gamle var født med feil ? Det vites fortsatt ikke hva feilen skyldtes. Mine tilfeller oppsto ved kortere kjøreturer.... Lykke til
    • Hei alle, Jeg har deaktivert facebook innlogging og registrering da facebook har begynt å kreve firma attest osv, for å bruke dette. Da skodaforum.no er drevet på frivillig basis av privat person, så har man ikke noe slikt. Beklager så mye.   Marius
    • Hei. Jeg vet ikke om jeg har et godt svar til deg @Citigomannen, men det virker veldig rart at det skal fosse inn vann på passasjersiden. I alle fall bokstavlig. Og merkelig hvis det plutselig har begynt... Det var nesten slik at man kunne mistenke at det har rustet hull mot hjulbrønnen foran 🤨. Mulig at et tett dren kan føre til opphopning av vann og etterhvert oversvømmelse inn i kupeen, men da må det stå vann, f.eks foran torpedoveggen der som ventilasjonsinntaket er. Dren fra dette området mener jeg kommer ut mellom framskjermene og innerskjermene og er muligens ikke direkte synlig ved første øyekast.  Nå nevner du ikke om hvor gammel bilen er og kjørelengde, og heller ikke om det er bensin eller elektrisk. Hvis det er bensinmotor, kan det da være kjølevæske du har fått inni fotbrønnen? Har du sjekket om det er vått under dashbordet eller bak hanskerommet? Det er vel der varmeregisteret ligger. Kjølevæske vil i tilfelle avgi  en spesiell lukt inni bilen. Sjekk kjølevæskenivået! Jeg har også hørt om frontvindu som har lekket (da sikkert i pakning mot karroseriet i nedre kant eller på sidene ned mot hjørnet). Lykke til i jakta, og sjekk gjerne info andre steder. Vannets veier er ikke så lett å finne.
    • Det ser ut som om dreneringskanalene er tette, det fosser inn vann på passasjersiden foran på min Citigo når det regner. Noen gode råd for å få staket opp eller renset på annet vis? 
    • Etter siste oppdatering opplever jeg at korteste rute tolkes ekstremt bokstavelig. Navigasjonsystemet – Columbus – vil forsøke å sende meg inn i boligstrøk med 30 km/t, fartsdumper og gjennomkjøring forbudt, for å korte inn distansen med bokstavelig talt noen få meter over en distanse på flere km. Er jeg bare veldig uheldig med lokale kartutsnitt, eller er det flere som opplever dette?  (Strekningen er kjent, og jeg legger inn mål bare for å ha en noenlunde nøyaktig ankomst å oppgi. Jeg har ikke opplevd dette tidligere på samme strekning, før versjon 2023/2024.)
  • Andre nye emner

• Andre nye innlegg

• Opprett ny...