Gå til innhold
SBK

TSI 230, 220 eller TDI ?


Anbefalte innlegg

Hei,

Det er på tide å bytte ut den gamle Octavia med ny og vurderer denne gang og gå for RS utgaven.  Er dermed usikker på om jeg skal gå for (TSI) 230, 220hk eller TDI utgaven på 184hk med 4x4.  Lurer egentlig på om noen kan komme med litt innspill på hvorfor jeg burde velge hva.... Eller om jeg burde vente? Lest endel rykter om at det kommer en ny utgave neste år med 4x4 mest sannsynlig.
Akkurat nå vipper jeg mest mot TDI utgaven med 4x4 og 184hk etter å ha lest litt i et annet lignende tråd dere hadde her. 
Lurer også på om noen kan forklare meg hva  Driving Mode Selection med Sound Performance Generator, er og hvordan den fungerer? 

På forhånd takk. 

Endret av SBK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg du vil få mange forskjellige svar ja :)

Men jeg tror noe som går igjen er spørsmålet om hva du har behov for, hvor bor du, hva slags veier etc. Hva bruker du bilen til (drar mye tungt osv).

4x4 og diesel er vel det beste når det kommer til henger, campingvogn og liknende. Samme om du ikke alltid kjører på så fine veier. VRS er jo en del stivere enn standard, samt lavere.

Jeg for min del har ikke prøvd VRS og kan ikke si så mye om den.

Driving mode selection er innstillinger du kan stille inn, du kan velge mellom Normal , Sport, Eco og individuell. Det går rett og slett på responsen i bilen, servostyringa, girkassa og tror også sensiviteten på gassen om man kan kalle det for det :)

Sound performance er motorlyd på musikkanlegget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for rask svar :)

Bor i by på østlandet så en 4x4 er egentlig ikke nødvendig.  Når det er sagt så har jeg alltid siklet litt over å eie en RS utgave og med tanke på at jeg går fra 2006 Octavia 1.6L til hvilken som helst av de blir en stor oppgradering.

Sound performance = i alle dager da Skoda.... :P Noen som har det på sin og kan fortelle meg hvordan de opplever den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SBK skrev:

Hei og takk for rask svar :)

Bor i by på østlandet så en 4x4 er egentlig ikke nødvendig.  Når det er sagt så har jeg alltid siklet litt over å eie en RS utgave og med tanke på at jeg går fra 2006 Octavia 1.6L til hvilken som helst av de blir en stor oppgradering.

Sound performance = i alle dager da Skoda.... :P Noen som har det på sin og kan fortelle meg hvordan de opplever den? 

Ja, jeg kjenner på det at jeg er litt for gammel for Sound Performance. Hva med deg @Superb lll, sound performance noe for deg? ;) (intern spøk dette @SBK)

Ja, blir jo absolutt en oppgradering for deg uansett hva du velger. Har du fått testet en RS? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt rs tdi 4x4 i ca et halvt år nå og er storfornøyd, sound performance er noget harry, men betyr veldig lite i det store og hele. Som det blir sagt her så kommer det hele an på om du trenger 4x4 eller ikke, har selv nedprioritert det med tidligere biler å det har gått rimelig greit, men når en behøver det så er det gull å frese avgårde i snøen?

Å en liten software tuning så har en plutselig 220-230 hk og gode  450nm i dieselen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ÅgeS Hei og takk for svar.

Testet du ut 220/230'n mot TDI 4x4 eller visste du bare hele tiden at 4x4 var for deg heh.. :)

Ja ikke sant. Lett å få den opp til 230hk og over hvis man vil. Og man slår ikke diesel sin nm :D

Endret av SBK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en høsten '14 en Octavia L&K med 180 TSI, 4x4 og DSG som jeg har kjørt ca 44000km med til nå. Jeg har kjørt 4x4 siden 2008 og har vel egentlig funnet ut at det er ingen vei tilbake for min del. Selv om jeg har kjørt fwd siden jeg kjørte opp på tidlig 2000 tall og klart meg greit med det, er det noe eget med den stabiliteten 4x4 gir på både sommer og vinterføre. Er det mye snø på veien eller sørpeføre så trenger du ikke jage for å holde bilen på veien, den går stort sett som et tog uansett. For ikke å snakke om morrofaktoren med å kjøre på vinteren med skikkelig brede sladder på en bortgjemt parkeringsplass :)

Nå har jeg ikke prøvd VRS, så det er mulig at XDS diffene hjelper litt på, men allikevel klarer de neppe underslå det faktum at det bare er drift framme.

Når det gjelder bensin vs diesel så er det vel litt et spørsmål om hva man vil ha og hva man har råd til. Min bruker ca 0,7 pr mil og det er omtrent som min tidligere Ford Kuga, så forbruksmessig klager jeg ikke. Fordelen med bensin er den hææærlige lyden og det draget når du presser litt på turtall. Det har jeg savnet de årene jeg har kjørt diesel. Ulempen er at du må fylle litt oftere , men så slipper du all partikkelfilterproblematikk. Så er det kanskje litt feil med diesel i en sporty bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, SBK skrev:

Sound performance blir nok å koble ut føler jeg hehe

Har kun testet 2010 modellen (TDI) og den var tunet en god del... Har dermed sendt epost til Møller på Grorud om å få prøve 230. Venter på svar. Er det Scout du har @Tor2r ?

Var det jeg hadde i bestilling da jeg laget dette forumet. Laaaang historie. Endte opp med en helt annen bil. Ikke Skoda en gang. Hehe, men det hysjer vi om ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe @Tor2r sound performance er nok ikke helt det rette for meg nei, men VRS er unektelig en meget flott bil :)

 

For å svare @SBK litt mer konkret, så er jeg faktisk (for å slippe en katt ut av sekken) i ferd med å bytte min Superb lll 2016 1,8/180hk TSi til fordel for en Superb lll 2017 med enten 2,0/220hk TSi eller 2,0/190hk TDi 4x4. Jeg har nok kommet dit hen at et varslet dieselforbud, støy/kakling, partikkelfilter og dobbeltmasse svinghjul, motor/kupé som det tar tid å få varm, gjør at jeg mest sannsynlig kommer til å velge 220hk TSi utgaven. Et varslet dieselforbud, kan jo fort ‹‹drepe›› annenhånds/innbytte verdien på en TDi bil, og når bilene koster såpass som de gjør her, så er det rett og slett noe jeg ikke har råd til å tape.

 

Så for min del så er det nok 220hk TSI versjonen det vil bli, om det blir et bytte nå :) 

 

Når det gjelder Octavia VRS med 220 eller 230 TSi motorene, så ville jeg definitivt valgt 230 utgaven, og det er pga den aktive diffen som gjør det merkbart bedre å kjøre en slik bil på vinterstid. Har selv også vurdert denne utgaven nå, men Octavia har for liten plass i baksetet og lasterommet til at jeg kan velge den, så derfor er det kun Superb jeg evt vil satse på.

Vær litt obs på at det kun er 4 eksteriør farger du kan velge på 230 utgaven, det setter en liten stopper for enkelte, men det kommer jo selvsagt an på hvilken farge du har tenkt på.

Er en flott bil uansett dette her, men jeg hadde tenkt meg godt om med tanke på fremkommeligheten, når du har muligheten til å velge en versjon med aktiv diff, som gjør det betydelig bedre å kjøre en fwd bil med såpass mye krefter på fremhjula, så her hadde jeg definitivt satset på 230 utgaven om det er bensin utgaven du ender opp med.

Har senest snakket med selgeren i dag, og det er ikke planlagt noen 4x4 utgave kombinert med bensinmotor for hverken Octavia eller Superb med disse motorene her, det verserer en del rykter om dette på nettet, men i følge importøren så er det ingen planer om en slik utgave fra Skoda sin side. Men hva som skjer i fremtiden er det jo heller ikke så godt å si noe om.........

 

Lykke til med valget av bil  @SBK :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...