Gå til innhold
Espen

Min nye Superb


Anbefalte innlegg

Gratulerer så mye med en virkelig flott bil @Espen  :) 

 

Veldig flott å se andre farger enn de tradisjonelle, selv om jeg ikke er modig nok til å velge slik selv, her synes jeg også at det brune interiøret kom bedre til sin rett :) 

 

Skal bli artig å følge med på hva du synes om bilen når får kjørt den litt og blir mer kjent med den. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Helge og @Superb lll mange takk.

Jeg er veldig fornøyd med fargevalget. Rød utenpå, brunt skinn og lyst beige innvendig tak. 

Ganske lurt med den gummimatta over tunnelen i baksetet. 

Det er stilig når det lyser i øyevippene på frontlysene også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis! Likte rødfarge  altså! Sprekt valg! Og ikke minst godt spør du meg nå når jeg har sett litt bilder:D

Håper du går fri for steinsprut og folk som ikke kan parkere de første månedene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg parkerer også et godt stykke unna inngangsdørene på type handlesentere e.l. (til tenåringenes og fruens store ‹‹fortvilelse››), men like forb...... så står det en bil helt inntil meg når jeg kommer tilbake til bilen i 8/10, helt utrolig.

Det har ikke skjedd noe så langt med denne bilen jeg har nå på parkeringsplassene, men med en omtrentlig helt tom p.plass (i hvert fall så langt fra inngangsdøra), så klarer jeg ikke å forstå hvorfor noen absolutt må velge plassen ved siden av meg..........

 

Når det gjelder steinsprut så er det jo nesten helt umulig å unngå dessverre, min var ca 25 min gammel når det smalt i frontruta første gangen, og da var det nok også en andre steiner som traff fronten samtidig så det ut til. For når vi kom hjem etter en ca 45 min kjøretur fra forhandleren, så var det den ene i frontruta og 3 stk store og synlige merker i fangeren. Dette skjedde på E6 (firefeltsvei) og det var ingen biler i den samme retningen som jeg kjørte, dette kom da fra motgående trafikk og det er jo nesten helt utrolig at det er mulig, så steiner ‹‹flyr›› tydeligvis langt........

 

Håper du er mer heldig enn meg med dine første turer @Espen :) 

 

Men gleder meg til i morgen, for da skal bilen leveres til full ‹‹spa-behandling››, hvor de også skal reparere steinsprutskadene i fronten for meg, for de har det jammen blitt mange flere av i løpet av sommeren dessverre....... Skal bli morsomt å få tilbake en bil som virkelig kommer til å bli godt behandlet i morgen, det skal bli fint å få gjort dette før vinter og salting setter inn for fullt her.  Bare synd at saltet gjør den så utrolig fort ‹‹stygg›› igjen.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Superb lll Ja! Er det ikke utrolig?!?

Det opplever jeg også. Parkerer alene unna, og når jeg er tilbake står det en bil ved siden av! Resten av familien er ikke så glad for min vane. Pøh... de har godt av å gå litt :P

Jeg har mine biler til polering to ganger i året. Da blir det ordentlig shining inni også. Det er jo på mitt lokale lakkeringsverkstedet Mickelson Karosseri på Ottestad. De er flinke. Jeg bør nok si i fra at de skal reparere lakksteinsprut også. Det er nok en god idé. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leverte min bil nå den 05.10. så det skal bli veldig flott å hente den senere i dag, det gleder jeg meg virkelig til. Skal bli morsomt å hente ut en ‹‹ny bil›› for andre gang dette året :) 

Vi bruker også dette bilpleie verkstedet for våre arb.biler, og selv slik som de ser ut, så blir de omtrent helt som nye igjen. 

 

Så et slikt ‹‹spa-opphold›› for bilen er nok en veldig god investering å gjøre et par ganger i året, for å ha en pen bil som blir en god del bedre enn hva den gjennomsnittlige personen får til hjemme selv.

Så derfor er det jo for min del bedre å sette det bort til de som kan det, og gjør dette mye bedre enn hva jeg kan selv.  Gleder meg til å se sluttresultatet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lite spørsmål til deg @Espen, men det kan jo hende at det er litt for tidlig å svare på for deg enda.

Hva synes du om Pirelli dekka som bilen er levert med?

Som jeg har nevnt tidligere på dette forumet, så er det dekk med meget gode egenskaper og de gjør det meget bra i tester. MEN av de gode egenskapene de har, så er støy definitivt ikke en av dem etter min mening. Har kjørt et par andre Superber med andre dekk, og det var en helt annen opplevelse. Han ene klarte å få forhandleren til å gi ham dekk av et annet merke (Michelin), mens han andre ikke orket mer, så han kjøpte seg nye GoodYear dekk selv. Og fellesnevneren for de begge to er jo at de har fått en helt annen bil.

Så valg av dekk har utrolig mye å si for opplevelsen en får av bilen, og nå som asfalten blir kaldere og kaldere og gummien hardere, så blir det jo bare tydeligere for hver eneste dag som går......... Selvfølgelig så har jo asfalten en kjører på også mye å si, men at bare forskjellige dekkmerker kan utgjøre en slik forskjell som dette, hadde jeg nesten ikke trodd.

 

Hvordan går det så med forslaget/idéen din om å bare bruke 4 felger til 8 dekk da, har du snakket med ditt dekkhotell om dette enda @Espen?

Skal bli interessant å høre hva du kommer til å velge der...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal levere men på polering i begynnelsen av november. Bilen din blei flott da ?

Pirelli suger. Jeg fikk bilen på tirsdag ettermiddag og har kjørt over 1000 km. De støyer. Det er kun på helt ny asfalt at det ikke durer. Det er trist at en så herlig bil blir levert med så elendige dekk. 

Jeg ga opp dette dekkbytte greiene, men det er fordi at de 16" original Star felgene blei for trange mht bremsekalippere og snø. Jeg har nå kjøpt noen sort blanke felger på InterDekk på Lillehammer. De har en rød ring ytterst. Det tror jeg blir ganske kult på min røde limousine  

Her går jeg for piggfrie Nokian. 215/55 17"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg skal hente de på onsdag. Tenker jeg legger om da. Selv om det er litt tidlig kanskje. Jeg har pleid å vente til litt senere, men det er 2-4 minus om morgenen nå og is på bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer veldig jeg også om jeg skal legge om til vinterdekk eller ikke.........

 

Ser på værvarsel fra både Yr.no og SMHI (svensk «manuelt betjent» værtjeneste) som er mye mer pålitelig enn Yr.no, og begge to har 4-5 varmegrader som laveste temp helt frem til tirsdag 18.10. og ikke noe nedbør.

Er jo veldig greit å ha bytta om til vinterdekk før en virkelig har behov for dem, men på en annen side så vil jeg ikke kjøre i stykker vinterhjula på tørr og bar asfalt heller helt unødig heller, hmm..............???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker st vinterdekkene ikke blir kjørt i stykker ved +5 grader. 

Er ikke vinterdekk laget for å yte best i -10? Mens sommerdekk yter best i 20-25 grader? Da er det vel nærliggende å tro at vinterdekk er bedre enn sommerdekk ved +5?

Jeg ser selvsagt poenget ved å ikke bruke opp vinterdekkene. De slites jo fortere enn sommerdekk. Men spiller det noen rolle? Dekk blir slitt og må byttes. Hos meg er det meldt nattefrost i flere dager fremover. Ellers rundt 5-6 plussgrader midt på dagen. 

Jeg bytter på onsdag. Jeg har ikke noe tro på at der jeg ferdes mest er det over 5-6 grader. 

Dessuten synes jeg de originale Pirellidekkene har for hard gummi til å yte bra ved så lave temperaturer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg i hvert fall ikke den eneste som synes at Pirelli ikke er helt «drømme-dekket» for en så flott bil som Superb er.

Joda jeg er helt enig med deg @Espen, dekk er til for å brukes når det er riktig årstid for det. Men med temp. rundt 8-10 grader som det er her hvor jeg bor, så synes jeg kanskje det er litt i varmeste laget foreløpig. De vinterdekka jeg har er såpass myke, at de får sine få minus poeng ved kjøring på våt asfalt og når temperaturen er såpass «høy» i tillegg, så synes jeg kanskje at det er et par uker for tidlig å bytte til dem.

MEN på en annen side, så er kanskje de Pirelli dekka såpass harde at de kanskje ikke har verdens beste egenskaper ved disse temperaturene som det er nå. Og når løvet snart faller av, så gjør jo ikke det akkurat veigrepet noe bedre heller om dekka er harde. Nå er min bil snart 7 mnd og jeg har nesten kjørt 15.000km med den, men det er faktisk ikke synlig på mønsteret en gang, så det sier nok sitt om hvorfor de støyer en del, for gummien er såpass hard at den slites mindre enn mykere dekk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og fruen jobber turnus, så vi kjører en del sent på kvelden og tidlig om morgenen (som de fleste andre vel og merke), men spesielt på kvelden merker jeg allerede nå at det er litt skummelt. Ikke det at dette kan sammenliknes med asfalten, men tryna på plattingen min i dag pga litt rim/ising :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det begynner å bli glatt. Må gå forsiktig også...

8--10 grader er vel litt vel varmt, ja. Vinterdekk er jo vesentlig mykere og slites  mer. Men rundt 0 opp mot +3 synes jeg det er greit å skifte. Var på hytta nå i helgen og der kom det snø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på Sjusjøen i høstferien og hadde jeg bodd i nærheten der, så hadde jeg også byttet til vinterdekk. Der hadde vi flere frostnetter på rad med laveste natte temp. på -6 grader.

Men noen mil syd for Oslo hvor jeg holder til, så er det jo helt andre temperaturer foreløpig. Og der i grunnen det som gjør at jeg holder igjen litt med bytte til vinterdekk. Men når det er sagt så er jeg som sagt litt usikker på hvilke dekk (av de jeg har) som er best egnet nå.

 

  1. Skal en beholde de harde Pirelli Cinturato P7 dekka, som bare blir enda hardere ved temp som vi har her nå?
  2. Eller skal en bytte til Nokian Hakkapelitta R2, som er kjent for å være myke og deres svakeste egenskap er på våt/bar asfalt?

 

Jeg vet at det kun er jeg som må avgjøre det, men litt rådføring er det jo greit å gjøre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ventet hvis jeg var deg. Ventet til det blei rundt 0 grader. Slik som det er her hvor jeg kjører. 

Jeg har kjørt 1200 km på Pirelli nå. Lurer på om det er marked for de på finn...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...