Gå til innhold
Scout

Støy, støy, støy


Anbefalte innlegg

Var og prøvde en 2017 mod Scout 1.8 tsi i dag. Herlig bil med mye utstyr for knallpris, men for en forferdelig dekkstøy! Bilen stod på 17" 225 Pirelli. Skal være bra dekk. 

Veldig usikker på om jeg skal kjøpe nå. Er det noen som opplever det på samme måte? Er det dekkene eller elendig støyisolering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er definitivt dekka, uten at jeg har prøvet en Scout og kan si noe om støynivået i den.

Har nå min andre bil på 2 år med Pirelli Cinturato P7 og støyen er påtrengende fra de dekka etter min mening.

 

  • Først en VW Golf st.vogn Highline 2014 mk Vll med 225/45-17" hjul
  • Nå en Skoda Superb Style 2016 med 235/45-18" hjul

 

og begge bilene har som sagt disse Pirelli dekka. 

Pirelli Citurato P7 får meget gode karakterer i tester, og er også et meget godt dekk i mine øyne, men de har som sagt ikke lavt støynivå som sine beste egenskaper. De er også meget ‹‹sårbare›› for hvilken type asfalt du kjører på, grov asfalt og landeveisfart er virkelig ikke den rette kombinasjonen.

Jeg har kjørt begge disse bilene med helt andre dekk fra andre produsenter, og det er det stor forskjell på.

 

Så et konkret svar på ditt spørsmål er definitivt ja, det har med dekka å gjøre. Ellers så er jo Octavia en bil som har et relativt behagelig støynivå.

 

Min Superb er jo også en meget behagelig bil, men støynivået fra dekka gjør at det er noe som mangler litt på totalinntrykket. Så jeg gleder med veldig til at vinterdekka straks skal på. Har også vurdert å bytte den inn til fordel for en annen utgave både motor og utstyrsmessig, men det har jeg foreløpig lagt på is.

Men uansett, om jeg skulle ha gjennomført dette, så skulle det ha stått i kontrakten at jeg skulle hatt andre dekk om den ble levert med disse Pirelli dekka. Hadde ikke det gått igjennom så hadde det heller ikke blitt noen bil, de dekka kommer jeg ikke til å anbefale til noen, i hvert fall ikke uten at jeg får tydelig gjort deres største ulempe. Eller så er det egentlig svært gode dekk som nevnt, bare synd at det blir  overskygget av en stor ulempe.

 

Nå er jo selvfølgelig dette bare mine helt personlige meninger og synspunkter, og de får du ta for det de er verdt for deg. Mener ikke å legge føringer for andre personer om hvordan de dekka skal oppleves, det får enhver gjøre opp sin egen mening om. 

 

Men nå er det vel sikkert en grunn for at du har startet denne tråden også, så det er kanskje ikke helt ‹‹skive bom›› dette jeg har skrevet her???

Ta deg en ny tur med den bilen når de har satt på vinterhjul på den, såfremt det ikke er piggdekk da, så er jeg ganske så sikker på at du vil få en helt annen opplevelse av denne bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baldvindur

Hei og velkommen!

Har kjørt Scout både med og uten Pirelli dekkene. Demobil med pirelli på sommerstid var det mye støy. Skal sies at den andre bilen uten pirelli ble kjørt på fint vinterføre (ikke bar asfalt) og det var merkbar forskjell. Scout er jo som octavia en behangelig bil emd tanke på støy. har ikke som superb iii prøvd pirelli på andre biler.

Fra ViMenn/klikk.no sin test av Scout:

Sitat

Scout har også en litt snillere dekkdimensjon som standard, 215/50-17 mot 225/45-17 i de andre 4x4-versjonene vi har kjørt. Støynivået er på snaut 69 dBA i 100 km/t; brukbart i forhold til konkurrentene og 1 dBA lavere enn andre Octavia vi har målt med sommerdekk.

Fra Bilnorge.no sin test:

Sitat

Octavia Scout er meget godt støydempet og tillater at man fører normale samtaler i høye hastigheter på motorvei. Den takler dårlige grusveier og humpete underlag meget bra.

Kjør på, kjøp Scout (uten pirelli) :D

 

Endret av Baldvindur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hå Scout og velkommen hit!

Prøvde Scout et par ganger i 2015 på sommeren. Usikker på hvilke dekk som sto på men syntes ikke støyen var noe påfallende. Syns den var såpass bra at jeg faktisk bestilte en (resten av historien er lang).

Var også en 1.8 tsi, og den hørte jeg i alle fall "ikke noe" til (sammenliknet med min egen diesel på den tiden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg Scout men en ordinær Octavia, og støynivået er definitivt av det bedre jeg har vært borti. Hadde vel Continental som første sett sommerdekk, men kjører noe billig Nordax nå som faktisk, nær sagt utrulig nok, er veldig behagelig støynivå på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Superb lll skrev:

Det er definitivt dekka, uten at jeg har prøvet en Scout og kan si noe om støynivået i den.

Har nå min andre bil på 2 år med Pirelli Cinturato P7 og støyen er påtrengende fra de dekka etter min mening.

 

  • Først en VW Golf st.vogn Highline 2014 mk Vll med 225/45-17" hjul
  • Nå en Skoda Superb Style 2016 med 235/45-18" hjul

 

og begge bilene har som sagt disse Pirelli dekka. 

Pirelli Citurato P7 får meget gode karakterer i tester, og er også et meget godt dekk i mine øyne, men de har som sagt ikke lavt støynivå som sine beste egenskaper. De er også meget ‹‹sårbare›› for hvilken type asfalt du kjører på, grov asfalt og landeveisfart er virkelig ikke den rette kombinasjonen.

Jeg har kjørt begge disse bilene med helt andre dekk fra andre produsenter, og det er det stor forskjell på.

 

Så et konkret svar på ditt spørsmål er definitivt ja, det har med dekka å gjøre. Ellers så er jo Octavia en bil som har et relativt behagelig støynivå.

 

Min Superb er jo også en meget behagelig bil, men støynivået fra dekka gjør at det er noe som mangler litt på totalinntrykket. Så jeg gleder med veldig til at vinterdekka straks skal på. Har også vurdert å bytte den inn til fordel for en annen utgave både motor og utstyrsmessig, men det har jeg foreløpig lagt på is.

Men uansett, om jeg skulle ha gjennomført dette, så skulle det ha stått i kontrakten at jeg skulle hatt andre dekk om den ble levert med disse Pirelli dekka. Hadde ikke det gått igjennom så hadde det heller ikke blitt noen bil, de dekka kommer jeg ikke til å anbefale til noen, i hvert fall ikke uten at jeg får tydelig gjort deres største ulempe. Eller så er det egentlig svært gode dekk som nevnt, bare synd at det blir  overskygget av en stor ulempe.

 

Nå er jo selvfølgelig dette bare mine helt personlige meninger og synspunkter, og de får du ta for det de er verdt for deg. Mener ikke å legge føringer for andre personer om hvordan de dekka skal oppleves, det får enhver gjøre opp sin egen mening om. 

 

Men nå er det vel sikkert en grunn for at du har startet denne tråden også, så det er kanskje ikke helt ‹‹skive bom›› dette jeg har skrevet her???

Ta deg en ny tur med den bilen når de har satt på vinterhjul på den, såfremt det ikke er piggdekk da, så er jeg ganske så sikker på at du vil få en helt annen opplevelse av denne bilen.

Heisan, og takk for utfyllende svar?. Jeg har sjekka noen dekkundersøkelser nå i kveld (tirerack.com), og ser at de Pirellidekka ligger på bunnen mht støy. Michelin Pilot Sport er på topp. Leser på flere forum at støyproblemer i både Golf og Skoda gjerne henger sammen med disse fabrikkleverte dekkene. Lurer på hvor mange salg Møller taper på å ha dem på demobilene. Skjønner jo at de bruker slike lav rullemotstandsdekk for å presse ned bensinforbruk i tester, men å levere dette til kunder.. Ja det hadde ikke jeg gjort. 

1 time siden, Tor2r skrev:

Hei hå Scout og velkommen hit!

Prøvde Scout et par ganger i 2015 på sommeren. Usikker på hvilke dekk som sto på men syntes ikke støyen var noe påfallende. Syns den var såpass bra at jeg faktisk bestilte en (resten av historien er lang).

Var også en 1.8 tsi, og den hørte jeg i alle fall "ikke noe" til (sammenliknet med min egen diesel på den tiden)

Takk skal du ha! Jeg burde vel strengt tatt ha hilst pent når jeg dukka opp på forumet for første gang ?

1 time siden, Baldvindur skrev:

Hei og velkommen!

Har kjørt Scout både med og uten Pirelli dekkene. Demobil med pirelli på sommerstid var det mye støy. Skal sies at den andre bilen uten pirelli ble kjørt på fint vinterføre (ikke bar asfalt) og det var merkbar forskjell. Scout er jo som octavia en behangelig bil emd tanke på støy. har ikke som superb iii prøvd pirelli på andre biler.

Fra ViMenn/klikk.no sin test av Scout:

Fra Bilnorge.no sin test:

Kjør på, kjøp Scout (uten pirelli) :D

 

Ja, ble litt mer optimistisk nå etter svarene dere gav her. Det er jo en grunnleggende god og godt utstyrt bil til ypperlig pris. Ikke premium, men virkelig ikke langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Scout skrev:

Takk skal du ha! Jeg burde vel strengt tatt ha hilst pent når jeg dukka opp på forumet for første gang ?

Tja, joa, men vi overlever nok :D

Bilene gjør seg jo også godt på bruktmarkedet. Og det er jo ikke kjent for så altfor mye feil heller.

Du får holde oss oppdatert på hva du gjør! Som du ser er dette forumet ganske nytt, så vi setter pris på nye medlemmer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CitizenX skrev:

Nå har ikke jeg Scout men en ordinær Octavia, og støynivået er definitivt av det bedre jeg har vært borti. Hadde vel Continental som første sett sommerdekk, men kjører noe billig Nordax nå som faktisk, nær sagt utrulig nok, er veldig behagelig støynivå på. 

Takk for tips! Jeg tror nok jeg må få inn at bilen skal leveres med Michelindekk i en evnt kontrakt, som Superb III anbefaler

3 minutter siden, Tor2r skrev:

Tja, joa, men vi overlever nok :D

Bilene gjør seg jo også godt på bruktmarkedet. Og det er jo ikke kjent for så altfor mye feil heller.

Du får holde oss oppdatert på hva du gjør! Som du ser er dette forumet ganske nytt, så vi setter pris på nye medlemmer :)

Skal gjøre det. Forum er nyttige kunnskapskilder, så da er det en borgerplikt å bidra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig det @Scout :)

De hadde definitivt tjent på å velge andre dekk, for dette har jo kun med økonomi å gjøre.

Tenk på alle de dekka de kjøper inn, og hvilke avtaler de kan få med de forskjellige produsentene. Her har de jo faktisk satset på kvalitetsdekk, og det er jo i og for seg vel og bra det, men ulempen er at de ikke er gode på alle områdene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bestilte meg en ny hvit Scout i dag. Fikk inkludert andre type dekk (uten ekstra kostnad), enn fabrikklevert Pirelli i kontrakten. Kosta på meg dobbel tectylbehandling som rust og støydemping. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan stiller Skoda seg til ekstra Tectyl behandling og evt rust garanti?

Ikke alle forhandlerer som liker dette, da vil de hvertfall utføre behandlingen selv, slik jeg forstår det.

Nå er min erfaring med rustgaranti dårlig, Gjelder Audi som også er en del av Møller systemet de ville ikke dekke rust som ikke kom innen fra, at lamper og lister m.m var gnisset hull i lakk og medført rustdannelse var ikke dekket av garanti.

Men Skoda ruster ikke det er jeg sikker på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Scout skrev:

Bestilte meg en ny hvit Scout i dag. Fikk inkludert andre type dekk (uten ekstra kostnad), enn fabrikklevert Pirelli i kontrakten. Kosta på meg dobbel tectylbehandling som rust og støydemping. 

Se der ja gratulerer så mye :) 

Da har du jo noe å se frem til, og flott at du fikk forhandlet deg til andre dekk. 

Er det lang leveringstid på denne bilen eller?

 

En ekstra rustbeskyttelse og støydeming kan jo være meget lurt, bare pass på at Møller godkjenner dette, for ellers så har jeg lest at de kan fraskrive seg alt ansvar når det gjelder rustgarantien. Det har blitt skrevet flere steder at det kan ende med at stedet der en foretok den ekstra beskyttelsen da må ta over hele rustgarantien.

Men om dette er noe du har gjort igjennom forhandleren så er det jo allerede godkjent og i orden vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Helge skrev:

Hvordan stiller Skoda seg til ekstra Tectyl behandling og evt rust garanti?

Ikke alle forhandlerer som liker dette, da vil de hvertfall utføre behandlingen selv, slik jeg forstår det.

Nå er min erfaring med rustgaranti dårlig, Gjelder Audi som også er en del av Møller systemet de ville ikke dekke rust som ikke kom innen fra, at lamper og lister m.m var gnisset hull i lakk og medført rustdannelse var ikke dekket av garanti.

Men Skoda ruster ikke det er jeg sikker på :-)

Hei. De tar seg av tectylbehandlinga, gjør det før jeg henter bilen. Min forhandler sa at de brukte kun noen få godkjente leverandører på slikt arbeid, dette for å kunne beholde garantien. Det innebærer borring av noen hull mm. De var nøye på det punktet fikk jeg inntrykk av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Helge skrev:

Hvordan stiller Skoda seg til ekstra Tectyl behandling og evt rust garanti?

Ikke alle forhandlerer som liker dette, da vil de hvertfall utføre behandlingen selv, slik jeg forstår det.

Nå er min erfaring med rustgaranti dårlig, Gjelder Audi som også er en del av Møller systemet de ville ikke dekke rust som ikke kom innen fra, at lamper og lister m.m var gnisset hull i lakk og medført rustdannelse var ikke dekket av garanti.

Men Skoda ruster ikke det er jeg sikker på :-)

Det kan være litt ymse, avhengig av hva som blir brukt. Jeg ville i hvert fall ha undersøkt med Møller først, slik at en ikke får et problem om en skulle ha behov for rustgarantien på sikt.......

 

Tja, det er vel hverken bedre (eller verre) på Skoda når det kommer til rust vil jeg tro, jeg leser en del steder at det forekommer en del zink-slipp og slikt her også. Hvordan det er under bilen vet jeg ikke så mye om..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superb lll skrev:

Se der ja gratulerer så mye :) 

Da har du jo noe å se frem til, og flott at du fikk forhandlet deg til andre dekk. 

Er det lang leveringstid på denne bilen eller?

 

En ekstra rustbeskyttelse og støydeming kan jo være meget lurt, bare pass på at Møller godkjenner dette, for ellers så har jeg lest at de kan fraskrive seg alt ansvar når det gjelder rustgarantien. Det har blitt skrevet flere steder at det kan ende med at stedet der en foretok den ekstra beskyttelsen da må ta over hele rustgarantien.

Men om dette er noe du har gjort igjennom forhandleren så er det jo allerede godkjent og i orden vil jeg tro.

Takk, takk! Blir morsomt dette. Skrev noe nettopp om rustgarantien. Viktig at Møller gjør dette. De skrev det inn i kontrakten også. Leveringstid var 2-3 måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...