Gå til innhold
ErikA

Info: Derfor lukter dieselbilen din svidd gummi


Anbefalte innlegg

Har du noen gang lagt merke til at bilen din lukter svidd gummi? Eller hører en viftelyd etter at du har slått av og låst bilen?

En kompis av meg spurte meg nettopp om dette og lurte på om han hadde bremset altfor mye og svidd bremseklossene :) Jeg viste delvis svaret men måtte finne ut litt mer og tenkte derfor å dele dette med andre som kanskje lurer.

Årsaken er som følger

Alle Diesel biler har DPF, dieselpartikkelfilter, hvis jobb er å brenne partikler fra eksosen. 

Resten av teksten er lånt (strengt tatt bare stjælt) fra et engelsk forum, fritt oversatt av kjære Google. Skikkelig GOD norsk altså ;)

For å overholde utslippsgrenser for dieselmotorer må de fange opp store sotpartikler og brenne dem opp i mindre partikler som holdes i DPF, dette kalles "regenerering".
Flere regenereringer finner sted under normal kjøring hvor eksosen er varm nok til å brenne av soten i DPF , dette er kjent som passiv regenerering.
 
Når temperaturen i DPF ikke er varm nok for en passiv regenerasjon , injiserer ECU diesel inn DPF som brenner opp sot og er kjent som en aktiv regenerering. Når du stopper bilen halvveis gjennom en aktiv regenerering , vil bilen ofte lukte brent gummi og motorviften vil holde seg på å kjøle bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint innlegg ErikA, garantert mange som har lurt på dette før! Litt stjeling av tekst tåler vi :D

Bare for å tilføye litt, så er det jo dette filteret man er så redd skal gå tett ved mye småkjøring når eksosen ikke rekker å bli varm nok.

Så vidt meg bekjent er dette et mindre problem med nyere biler enn det var før i tiden.. Noen kan evt rette meg på det om dette stemmer eller ei,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok ganske så godt det du skriver her @Tor2r, men likevel så dette en av grunnene til at diesel ikke er et tema for min privatbil.

 

Vi har noen tilfeller i året med arb.bilene våre hvor det kommer varsel om at motoren bør kjøres skikkelig varm på lavt gir, for å brenne rent partikkelfilteret, når de ikke kjøres så langt eller har vært varme på en stund. Så småkjøring er absolutt ikke å anbefale for en dieselmotor. Så hvor en sparer på en lavere forbruk, når en må kjøre lenger enn det en skal for å få varm motor kan en jo nesten lure litt på......... ;) 

Men nå er det vel stort sett de som kjører mye og langt, og i tillegg har noe å dra på (tilhenger) som holder seg til diesel, og det vil jo absolutt være mest fornuftig, for det er jo der en dieselmotor virkelig kommer til sin rett. Men der er som dere sikkert ser ikke jeg, greit i arb.bilen, men på privaten så er det kun bensin som gjelder for min del....... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 år senere...

Min 2006 Octavia VRs, hadde dette problemet. Og på denne modellen var det en Siemens ecu, som kjørte regenerering alt for sent, slik at dpf gikk tett. Utenom denne har jeg ikke hatt noe problem med noen dieselbiler ved normal privat bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

For å tilføye litt her:

Det er gjerne også sånn at bilen sliter med å få gjort denne prosessen selv, og kan derfor trenge litt "hjelp" for å klare å rengjøre filteret skikkelig. 

Derfor kan det brukes et tilsetningstoff i dieselen som skal forebygge forkoksing i DPF'en. Anbefaler Forte, dyserens og "DPF Cleaner". På denne måten renser du både filter og dyser. Når det er sagt så forhindrer ikke dette forkoksingen, men den hjelper på og får DPF'en til å holde mye lengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...