Gå til innhold
Gjest Hein

Kjøpshjelp Skoda Superb 2017


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Trenger litt tips, hjelp, ideer etc :)

Ser det er stilt spm tidligere om diesel/bensin, 4x4/fwd osv. Dette er avklart. De gjelder utstyr.

Tenker jeg tar utgangspunkt i L&K. Men hva mer trenger jeg egentlig. Hva BØR jeg ha. Rent behovsmessig så trenger jeg kanskje ikke så mye mer enn L&K. Men er det noe dere anser som lurt mtp verdien senere.

Til den som lurer, så går jeg for 2.0 TSI (220). Har ikke behov for 4x4 (selvom det sikkert hadde vært kurant/moro). Gjør som mange andre og går for Moon White.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du. 

Jeg har heller ikke gått for 4wd. Jeg har ikke hatt det før enn på min nåværende Superb. Jeg mener selv at jeg ikke trenger det  

Jeg mener det er lurt med automat, hengerfeste, ventilerte seter, solgardiner, delingsnett og skvettlapper foran og bak. 

Det er mange som velger hvit bil. Hvilken farge har du valgt på interiøret?

Selv har jeg valgt Corrida Red med brunt skinn og beige innvendig tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen @Hein:)

 

Dette må jeg si at traff meg veldig, siden jeg akkurat har vurdert den utgaven du gjør her :)

Jeg har ellerede en Superb 2016 1,8/180hk TSi, men er ikke helt fornøyd med at mye av dreimomentet er strupet ned for at DSG 7 kassa skal tåle belastningen, det gjør at det er satt ned fra 320nm til 250nm!!!

Så derfor har jeg nå vurdert lenge den utgavene du gjør her, håper du gir tilbakemeldinger på hvordan den vil være, både på tørt føre men ikke minst på vinterføre :)

 

Når det gjelder utstyr, så hadde jeg tatt meg ut noe jeg skulle hatt med her i tillegg til den allerede omfattende L&K versjonen.

  • Sort skinninteriør
  • Baksetepakke (har barn)
  • Met.lakk (Quarts Grey metallic)
  • 19" Antrasitt felger
  • Delingsnett
  • F1 giring på rattet (trenger ikke, men gir jo litt mer muligheter for litt aktiv kjøring, og det passer jo godt med tanke på hvilken motorisering du har valgt)
  • Oppvarmet frontrute
  • Reservehjul
  • Solgardin i dørene bak
  • Tilhengerfeste
  • Skvettlapper f/b
  • Gummimatter til både kupé og lasterom

 

Nå har jeg allerede Moon White Metallic, men det er ikke en farge jeg velger en gang til. Alt av (asfalt)flekker, insekter og steinsprut synes utrolig godt, og om den har vært støvete en stund og det så begynner å regne, så har den en tendens til å bli ganske ‹‹gul/brun›› på sidene. Så det var ikke en så varig farge som jeg trodde. Nå ser jeg kun på det praktiske, men en hvit bil med sorte/mørke kontrastfarger på vinduer og felger er veldig flott å se på, det er det ingen tvil om, men jeg gleder meg ikke til vinteren og saltede veier for å si det slik.........

Jeg har bare skvettlapper foran, men har i dag også bestilt meg det bak, for på støtfangeren bak i underkant (ved spruten fra bakhjula) er allerede helt ‹‹sandblåst››, en kjenner virkelig at klarlakken er helt vekk der, og det er kun etter 6 mnd og ca 13.000km.

 

Lykke til med valg av bil og utstyr :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant. Husker noe om stoffmatter og noe å ha bena på i baksetet. 

Dette må jeg jo rette opp i. Jeg vil jo ha gummi. 

Har forøvrig også bestilt en gummimatte til å ha over "tunnelen" mellom baksete brønnene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar @Espen og @Superb lll (se der fikk jeg til det også) :D

Hengerfeste er nok greit å ha ja, brukes ikke for ofte her i gården, men koster vel skjorta om man skal ettermontere hengerfeste.

Jeg har tenkt å gå for sort innvendig. Ikke like sprekt valg som deg Espen :)

Var ikke mye som sto igjen på lista etter at du hadde ramset opp alt Superb III, men det er vel noe med det og nybiler at det er greit å ha med selvom man per nå ikke bruker det kanskje....

Ja, fint med tepper, men gummi allover blir det her!

1 time siden, Superb lll skrev:

Dette må jeg si at traff meg veldig, siden jeg akkurat har vurdert den utgaven du gjør her :)

Jeg har ellerede en Superb 2016 1,8/180hk TSi, men er ikke helt fornøyd med at mye av dreimomentet er strupet ned for at DSG 7 kassa skal tåle belastningen, det gjør at det er satt ned fra 320nm til 250nm!!!

Så derfor har jeg nå vurdert lenge den utgavene du gjør her, håper du gir tilbakemeldinger på hvordan den vil være, både på tørt føre men ikke minst på vinterføre :)

Satt ned fra 320 til 250 ? dårlig deal!! DEt skal jeg evt gjøre. Nå er ikke ting 100% enda, men det er ikke langt igjen! :D

Endret av Hein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til :) 

 

Hehe, nei det er ikke så veldig mye igjen på utstyrslista med mine valg, men synes også at det er det lille som skal til for at det blir helt optimalt.

  • Har oppvarmet frontrute i dag, og den skal definitivt være med på en evt. ny bil for min del.
  • Reservehjul, etter å ha fått en flenge i hjulet for å kjøre på veien med et skjult hull, så hjelper det ingenting med hverken ‹‹tette skum›› eller en evt kompressor, så reservehjul er helt klart med for min del.
  • Tilhengerfeste får du jo ettermontert, men det koster langt mer, og da får du heller ikke det svingbare hengerfeste som er fabrikkmontert på Superb.
  • Delingsnett er greit sikkerhetsmessig om en har mye i lasterommet når en skal på tur (hvilket jeg har).
  • Solgardiner i bakdørene har jeg i dag, og de er barna (ungdommene) veldig fornøyd med, det samme med baksete pakka, det er kun holder til nettbrett/mobil, men har kjøpt en ekstra slik at jeg har det på begge sider. Den kan også flyttes til midtarmlene i baksetet, og det er praktisk om det er to barn/ungdommer som skal gjøre/se på noe sammen i bilen.

 

  • 19" hjul er jo bare ‹‹jåleri›› egentlig, men synes det gjør seg veldig godt på den bilen, og er etter min mening ganske bra å kjøre på.
  • F1 giring er jo heller ikke nødvendig, men synes det passer godt til den typen motor.

 

Det eneste jeg ikke er 100% fornøyd med er dekkstøy fra de medfølgende Pirelli Cinturato P7 dekkene, der hadde jeg nok forhandlet meg til noen andre dekk om jeg skulle ha kjøpt bilen i dag. De har meget gode egenskaper, men lite støy er definitivt ikke en av dem, spes. på grov asfalt.

 

Så valgte jeg Nokian Hakkapelitta R2 235/45/18" som vinterhjul på den jeg har i dag, og det hadde jeg også valgt på nytt om jeg skulle ha bestilt bil nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi fikk vår 190hk 2,0TDI 4x4 L&K forrige uke, og fikk også med gummimatter i tillegg til L&K-stoffmattene, og kan ikke huske at jeg hadde gjort noe i bestillingen ang dette.

Når det gjelder F1-giring, så har jeg også det.
Og det var veldig kjekt sist helg da det var snøstorm i fjellet i sør-Norge, vi kjørte nedover en vei som har mye svinger, og det var såpeglatt. Da var det faktisk veldig kjekt å kunne gire ned før svingene uten å slippe hendene fra rattet!

Har forøvrig også Hakka R2 18" og er etter en uke inkl denne turen til fjellet strålende fornøyde. Mulig DCC-en svelger unna mye, men vi var ihvertfall ikke plaget av lav profil på dekkene selv på disse vinterveiene med mye ruglete is. Merket selvsagt ujevnhetene men ikke slik at det var noe vi reagerte noe på.

Har forøvrig alt av utstyr minus ventilerte seter (liker ikke "perforeringen" i skinnet, hadde slikt skinn med små hull i forrige bil og det havnet alltid smuler og dritt i dem som var vanskelige å få opp om man ikke hentet fram støvsugeren - liker også jevn og glatt overflate framfor det perforerte rent utseendemessig, men det er min smak!) og droppet også Smartgate som jeg ikke syntes ga meg spesielt spennende data. Satser da heller på en diagnoseløsning selv.

Magnetic Brown utvendig (med Skiguard 930 skiboks i samme farge), beige skinn inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil @grenness :) 

 

Ja det er enkelte ting som kan være mer praktisk enn en aner i enkelte tilfeller, og ikke bare er en slags salgs-gimmik, og F1 giring kan absolutt være en slik ting.

Jeg er helt enig med deg når det gjelder alle hullene i de ventilerte setene (selv om jeg vurderte det en periode, når vi tenkte litt på å bytte bil tidligere i høst), i tillegg så tenker jeg også at det kanskje kan være en svakhet i skinnet, og at en da lettere kan få rifter i setene. det er ikke noe jeg vet, det var ment som et slags spørsmål.........

Spennende fargevalg, har kun sett den fargen i salgshallen til vår lokale Skoda forhandler, ikke ute i real life enda. Nå har vi barn (tenåringer) som ikke bestandig er like opptatt av hvordan de går ut/inn av bilen og heller ikke bestandig så veldig opptatte av hvor f.eks. små sjokolade smuler e.l. havner, så jeg hadde være så kjedelig at jeg hadde valgt sort skinn av praktiske årsaker. Men jeg har stor sans for at andre gjør annerledes og får noe som skiller seg litt ut i fra mengden :D

 

Hva synes du om selve bilen da, nå som du har hatt den en ukes tid, og kanskje fått kjørt litt med den?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...