Gå til innhold
OddE

Bestille Skoda Kodiaq


Anbefalte innlegg

Hei!

Man kan bestille Skoda Kodiaq i midten av Oktober i følge Skoda Norge. Så og si samtidig som prisene annonseres.

Skoda Kodiaq leveres i mars/april 2017, i alle fall planen per nå.

Anbefaler deg å sjekke ut denne tråden, den inneholder alt du trenger å vite om Kodiaq og oppdateres jevnlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Priser kommer i løpet av Oktober, og de første bilene blir levert til Norge i Mars mnd. Men de er nok stort sett reservert til forhandlerene som sikkert må ha en i utstilling og en som dem.vogn.

Akkurat når en kan begynne å bestille vet jeg ikke, men det burde vel ikke ta så mye lenger enn at forhandlerne først må vite prisene vil jeg tro. Men det er kun min mening, ingen fasit.

Ang. prisene, så har de nevnt at en burde se i retning av prisene til Superb 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
Akkurat nå, Razor skrev:

Å hva skjer nu? Blir prisene holdt tilbake til etter statsbudsjettets nye regler?

Kun rykter.... Skoda Norge sier de venter på fabrikken.. men de er nå nesten 1 måned på overtid.
De venter jo også i Sverige og Danmark så vidt jeg vet...så om det er statsbudsjettet eller ikke er jeg ikke 100% sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Et par dumme spørsmål fra en som ikke har kjøpt nybil fra forhandler før, om dere tillater. Kunne naturligvis ringt forretninger og spurt om det samme, men har ikke så lyst å blotte meg som naiv og kunnskapsløs for en som potensielt skal selge meg bil...

1: Jeg har en lokal Skoda-forhandler, men kvier meg litt for å bruke den av personlige årsaker - har litt skurr på tilliten til daglig leder der, uten at jeg kan påstå at han ikke er prosesjonell i sitt daglige virke. Så til spørsmålet: Er det knyttet store praktiske problemer til å forhandle/inngå avtale om kjøp med en forretning som ligger på andre siden av landet? Jeg tenker da at all kommunikasjon må foregå på telefon/epost i salgsprosessen - kommer ikke til å ta turen over fjellet i kjøpsprosessen. Forhandleren ligger nært mine foreldres bosted, og da er jeg gjerne forbi et par tre ganger i året med tanke på eierskapet videre, behov for oppfølging og service, så akkurat det ser jeg ikke så problematisk på.

2: Hvordan fungerer egentlig et nybilkjøp - bestilling/kontrakt/oppgjør? Bilen skal lånefinansieres. Jeg har pratet med banken og veit dette skal gå i orden, mangler bare å ordne lånet i praksis/få lånebevis. Hva slags garantier skal forhandler ha ved bestilling? Selve pengeoverføringen gjøres vel ikke før overtakelse av bilen (?). 

Håper noen tar seg tid til å opplyse en nybegynner på dette feltet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen hit Ov3 :)

1. Nei ingen problemer å handle andre plasser en lokalt. Jeg fikk så dårlig service av min lokale forhandler at jeg valgte å handle hos en forhandler 60 mil unna. Og ny Octavia ble det den gangen. All kommunikasjon over e-post og telefon fungerte utmerket :)

2. All tilpasning og oppsett av bilen gjør dere i forkant via telefon og e-post. Når du er fornøyd med oppsett og pris sender de deg en kontrakt som du må signere og returenere med lånebevis fra banken. Som regel må man vel betale ett forskudd (som trekkes fra summen) ved bestilling av bilen, resten betales ved henting av bil.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ov3 skrev:

Et par dumme spørsmål fra en som ikke har kjøpt nybil fra forhandler før, om dere tillater. Kunne naturligvis ringt forretninger og spurt om det samme, men har ikke så lyst å blotte meg som naiv og kunnskapsløs for en som potensielt skal selge meg bil...

1: Jeg har en lokal Skoda-forhandler, men kvier meg litt for å bruke den av personlige årsaker - har litt skurr på tilliten til daglig leder der, uten at jeg kan påstå at han ikke er prosesjonell i sitt daglige virke. Så til spørsmålet: Er det knyttet store praktiske problemer til å forhandle/inngå avtale om kjøp med en forretning som ligger på andre siden av landet? Jeg tenker da at all kommunikasjon må foregå på telefon/epost i salgsprosessen - kommer ikke til å ta turen over fjellet i kjøpsprosessen. Forhandleren ligger nært mine foreldres bosted, og da er jeg gjerne forbi et par tre ganger i året med tanke på eierskapet videre, behov for oppfølging og service, så akkurat det ser jeg ikke så problematisk på.

2: Hvordan fungerer egentlig et nybilkjøp - bestilling/kontrakt/oppgjør? Bilen skal lånefinansieres. Jeg har pratet med banken og veit dette skal gå i orden, mangler bare å ordne lånet i praksis/få lånebevis. Hva slags garantier skal forhandler ha ved bestilling? Selve pengeoverføringen gjøres vel ikke før overtakelse av bilen (?). 

Håper noen tar seg tid til å opplyse en nybegynner på dette feltet. :)

Hei og velkommen @Ov3 :) 

Ingen spørsmål er da dumme, men du kan ende opp med mange dumme svar, og her kommer kanskje et av dem.......... ;) 

 

Svarene mine går litt inn i hverandre, så det blir svar på både 1 og 2  sammen her.

 

Du står selvsagt fritt til å kjøpe bil hos akkurat hvilken forhandler du vil, men det kan være enklere å ha gjort det hos den nærmeste om noe skulle være feil og/eller tvilsomt om går på garantien etc. Med det så mener jeg at det er enklere å få litt «good-will» der en har kjøpt bil, har service på bilen, uten at det er en forutsetning for at en ikke får ting på garantien hos andre forhandlere, så langt derifra. For servicer og reparasjoner foretar du jo der du måtte ønske, bare det er et godkjent verksted som gjør at du opprettholder nybil garantien

Så må du jo sette sammen din egen bil slik du vil ha den, og det gjøres jo enklest hos en lokal forhandler, om du ikke er helt sikker på hva du trenger, og lurer på hva noen ting er i utstyrslista e.l. Da kan det jo være greit å bli vist litt i f.eks en dem.vogn e.l. Vinterhjul og slike ting er jo også noe en kan forhandle om, såfremt du ikke vil løse det på andre måter.

En annen ting er jo at om en vil ha rabatt eller forsøke å få med noe ekstra i prisen, så er det jo enklere å avslå det over en e-post eller tlf.samtale, enn en du sitter ved samme skrivepult som......... Er ikke alle som har noe å gi uansett, bare så det er sagt.

Om du har bil i innbytte, så må jo den også taksteres og prises, og det kan skille ganske mye i pris i forskjellige landsdeler, men også mye fra forhandler til forhandler i den samme byen.

 

Først må du jo finne bilen og utstyret du vil ha, deretter så må dere bli enige om prisen og evt. rabatter, etter dere har blitt enige om prisen så må du undertegne kontrakten. Kontrakten skal jo signeres før det går videre i prosessen, men det kan jo også gjøres på andre måter enn et direkte oppmøte, det kommer jo an på hvordan dere vil løse den biten der, og deretter så kan selger bestille bilen bil til deg.

Da ligger bilen i bestilling, frem til fabrikken har funnet tidspunktet for at bilen kan produseres, og det er avhengig av utstyrsverjon, motor, drivverk, ekstrautstyr, etc. om når bilen kan produseres. Noe kan ordnes fort, andre ting er det lang leveringstid på. 

Akkurat om du må ha finansieringen i orden når du skal undertegne kontrakten er jeg ikke helt sikker på, men du vil i hvert fall få et spørsmål om hvordan det skal gjøres. Jeg vil vel nesten tro at de ønsker et eller annet i form av et bevis for finansiering på et tidspunkt, men akkurat når vet jeg ikke. De gangen jeg har bestilt ny bil, så har jeg hatt innbytte bil og resten har jeg spart opp til (eller ordnet finansieringen på en annen måte, aldri gjort det igjennom en forhandler), og jeg har heller aldri måttet vise finansieringsbevis eller noe som helst. Men det er kanskje litt enklere når en faktisk sitter i butikken der en skal kjøpe/bestille bilen, enn å ta dette over mail eller telefon. Der har jeg ikke kunnskapene som skal til. 

Er kontrakt undertegnet så er den jo bindende, og da er det jo kun helt spesielle årsaker som gjør at en kan gå i fra den, og hvordan kjøper da skal løse inn kjøpesummen er jo egentlig bare kjøpers problem. Sist jeg kjøpte bil, så fikk jeg kun kontonummeret som jeg overførte pengen til, og refererte til kontraktsnummeret når jeg overførte pengene til forhandleren. Andre forhandlere kan jo hende at gjør dette på helt andre måter.

 

Håper noe av dette kunne hjelpe deg litt videre, lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Superb lll skrev:

Du står selvsagt fritt til å kjøpe bil hos akkurat hvilken forhandler du vil, men det kan være enklere å ha gjort det hos den nærmeste om noe skulle være feil og/eller tvilsomt om går på garantien etc. Med det så mener jeg at det er enklere å få litt «good-will» der en har kjøpt bil, har service på bilen, uten at det er en forutsetning for at en ikke får ting på garantien hos andre forhandlere, så langt derifra. For servicer og reparasjoner foretar du jo der du måtte ønske, bare det er et godkjent verksted som gjør at du opprettholder nybil garantien

Alle garantisaker og servicer har jeg gjort hos den lokale forhandleren uten noen som helst problem og de har goodwill i massevis å vil tydligvis ha meg tilbake som handlende kunde. Angående rabbatter og slikt kan det være enklere å få over bordet ja, men like lett kan det være å vise frem ett bedre tilbud fra en annen forhandler, da føyer de seg ofte ;) Alle merkeverksted er vel mer eller mindre nødt å utføre garantisaker om kunden ber om det, uansett hvor du har handlet bilen??! Selvfølgelig kan du havne bakerst i køen om de er vanskelig siden du ikke har handlet hos de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Razor skrev:

Alle garantisaker og servicer har jeg gjort hos den lokale forhandleren uten noen som helst problem og de har goodwill i massevis å vil tydligvis ha meg tilbake som handlende kunde. Angående rabbatter og slikt kan det være enklere å få over bordet ja, men like lett kan det være å vise frem ett bedre tilbud fra en annen forhandler, da føyer de seg ofte ;) Alle merkeverksted er vel mer eller mindre nødt å utføre garantisaker om kunden ber om det, uansett hvor du har handlet bilen??! Selvfølgelig kan du havne bakerst i køen om de er vanskelig siden du ikke har handlet hos de...

Jeg er absolutt enig i alt det du skriver her @Razor uten tvil :)

Og i det aller fleste tilfeller så er det også slik det både fungerer og ikke minst skal fungere når det gjelder evt feil og mangler. De skal rettes opp, såfremt en følger opp med servicer som er en forutsetning for at garantien gjelder. MEN dessverre så gjør det ikke alltid det, og det var grunnen til at jeg nevnte det slik, og det er selvopplevd. Virket nesten som de var litt «furtne» for at jeg ikke handlet bil der, men ville likevel ha deres hjelp. Så ekstra good-will kan også selvfølgelig få andre steder enn der en kjøpte bilen, nettopp fordi de vil ha deg som kunde neste gang. Men det kan som sagt dessverre også slå andre veien.........

Så nå er vi vi bra å ha for deg altså, men ikke når du skulle kjøpe bilen, er hva jeg har blitt mottatt med......... Dette er høyst useriøst, og ikke i det hele tatt hvordan det skal være, men det er riktignok noen år siden, og jeg har aldri satt mine bein inn i den butikken igjen. Bilen var handlet i nabobyen, og det er bare 15km dit, så da kjørte jeg heller dit de gangen det var noe........

 

Å legge frem et annet tilbud fra en annen forhandler er selvfølgelig en god måte å få ned prisen (eller mellomlegget på), men det er ikke alle som kan følge opp det likevel (hverken lokalt eller en forhandler lengre bort), men da kan det som regel kompenseres med andre ting på andre måter, og det har vært lettere å få til over bordet (for min del), men det er selvfølgelig ikke en fasit for at det fungerer i praksis, for det kan selvfølgelig løse seg likevel.

Jeg sitter med noen selvopplevde egenerfaringer i begge retninger, og derfor synes jeg det kan være greit å opplyse om begge sidene. Den jeg bilen har nå er min 16. bil totalt og den 8. jeg har bestilt helt ny, så litt forskjellig erfaring har en jo fått etterhvert. Service og hjelp på ettermarkedet svinger stort, og det være seg om bilen er kjøpt der eller ikke. Det samme gjelder det med selgernes vilje til å få ting gjennomført og gjøre ting litt enklere for kjøper under forhandlinger og kjøp.. Noen er svært seriøse, og andre høyst useriøse.

Jeg var nesten bare en signatur unna en relativt kostbar bil i 2004, selgeren måtte bare undersøke en ting først, og så skulle han ringe meg (det var forutsetningen for at det skulle bli handel, og selgeren var mer gira handelen enn meg, og derfor skulle han strekke seg langt for å få det til), den tlf.samtalen venter jeg fremdeles på, mest sannsynlig så fikk han det ikke godkjent av salgssjefen, men da er det jo mer seriøst å si det rett ut, enn å la vær å ringe til en potensiell kjøper........ I Mars 2017 så er det da 13 år siden han skulle ringe, tror ikke han ringer da heller. Selgeren har vært helt unnvikende og sett en helt annen vei hver eneste gang jeg har vært innom der i ettertid.

Jeg har også sett på ny bil i arb.tøy på vei hjem fra jobb for å hente noen brosjyrer på ny bil, og da fikk jeg beskjed av selgeren at bruktbiler hadde de i et annet bygg, og her inne var det bare nye biler. For bruktbil så ut til å passe mitt budsjett bedre, enn de nye i salgshallen hans. Så det er ikke bare å kjøpe bil lokalt heller, men der har jeg selvfølgelig aldri vært igjen etterpå heller. Disse to opplevelsene er med store aktører innen bilbransjen, og en skulle tro at på 2000 tallet så var de mer seriøse enn dette, men nei dessverre............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, de useriøse finnes overalt i alle bransjer, så det er greit å kunne holde seg unna de i etterkant. «Jungel-telegrafen» er heller ikke alltid til å stole på, for mange opplevelser kan jo skille stort ut fra hva de fleste har opplevd. Den selgeren jeg fremdeles venter på en telefon fra, er den selgeren to av mine kollegaer er absolutt mest fornøyd med av alle selgere de har møtt, så det kan slå veldig forskjellig ut for hver enkelt person........

Det var litt det jeg tenkte på for h*n som stilte dette spørsmålet, at om en ikke har så mye erfaring vedrørende kjøp av bil så kan det være enklere med en lokal forhandler, for da er det gjerne enklere å oppsøke dem og få de opplysningene/rådene/løsningene en har behov for der og da. Men en må selvfølgelig føle seg komfortabel hos den lokale forhandleren, og gjør en ikke det så er jo selvfølgelig ikke det en løsning å gjennomføre en handel der.

Så for h*n som stilte spørsmålet så virker det absolutt som en god løsning å velge en annen forhandler enn den lokale, være seg den h*n tenker på i nærheten av sin familie eller en i annen by nærmere der h*n bor, det må h*n bestemme selv.

Tror dette går kjempefint uannsett jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...