Gå til innhold
Lydonen

Vinterdekk og felger


Anbefalte innlegg

Heisan!

Ny eier sjekker inn, har hatt Superb stv  L&K 2.0 4x4x siden i Mai. Nå er det på tide å bestille vinterdekk og jeg lurer på hvilke erfaringer dere har?

I utgangspunktet ser Bridgestone Blizzak LM001 piggfritt på 18" MAM A5 antrasitte felger ut som en fin løsning til min hvite Superb.. Jeg vil gjerne ha 18" og har et budsjett på rundt 12.000,-

 

mvh Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan og velkommen :)

 

Jeg har også en hvit Superb 2016 og har kontrastfelger på sommeren, men på vinteren så velger jeg heller lakkerte overflater slik at de ikke blir ødelagt av salt i det omerådet her jeg kjører.

 

Tittet på NAF sin dekktest for fjoråret, og der gjorde ikke Blizzak det spesielt bra. De kom nesten et helt poeng etter de beste, og da begynner forskjellen å bli store. MEN det var jo ikke det dekket du vurderer, så det dekket vet jeg ikke noe om. Er det et nytt vinterdekk fra Bridgestone dette året?

Vil tro at NAF sin dekktest for dette året kommer ganske så snart, så den vil kanskje gi litt bedre svar. Men det er jo også stor forskjell på vårt langstrakte land, så best for noen er jo ikke nødvendigvis best for andre......... Så her er det sikkert like mange meninger og fasiter, som det kommer svar.........

 

Personlig så valgte jeg Skoda originalfelger i 18" (Modus) og har Nokian Hakkapelitta R2 i 235/45-18" dekk, men det er en løsning som koster en del mer, bare dekka koster jo mer enn budsjettet du satt opp..

Dekk sparer jeg ikke penger på, for det er den eneste kontakten en har med underlaget, så de vil jeg skal være best mulig. Og de dekka jeg har valgt, passer best for det undrlaget jeg kjører mest på, og var også vinneren i nevnte dekktest i både 2014 og 2015, testen for 2016 har ikke kommet ut enda...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Superb III og takk for svar. 

Jeg har god erfaring fra tidligere med både Blizzak og også Conti ice contact, det har liksom vært "mine" vinterdekk. Jeg har kjørt piggfritt i 5-6 år nå. 

Hakka R2 som du anbefaler blir noe dyrere men heldigvis ikke overvettes, byttdekk.com kan levere med ATS 18" felger til rundt 14.000,- så det er jeg villig til å vudere dersom det er et bedre dekk.  

Min bil har forresten 19" Phoenix Antrasitt sommersko, virkelig lekre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :)

 

Her forsøker vi å dele av våre erfaringer så godt vi kan :)

 

Jeg har nå kjørt piggfritt siden 2001, og har hatt flere forskjellige merker så langt, bl.a. Conti, Nokian og Michelin. Og som rent vinterdekk (på vinterføre, ren is og snø), så har jeg absolutt hatt best erfaring med Nokian. MEN det har ikke sine beste egenskaper på våt asfalt, om det er det du kjører mest på..........?

Så hvilket underlag en kjører mest på betyr jo ganske mye, og for min del så er det faktisk våt/saltet veibane jeg kjører mest på gjennom vinteren, men jeg vil være best mulig sikret på de glatte underlagene også, så derfor har jeg valgt å satse på noe av det beste de har på det underlaget og dermed ble det Nokian for min del.

Her kan du lese testen som kommer fra NAF for 2015, og jeg regner med at testen for 2016 blir lagt ut en av de første dagene nå, siden denne ble lagt ut 02.10. i fjor,

 

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2015/

 

Der har du en virkelig flott kombo på sommerhjula, den er lekker ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen @Lydonen!

Er også stor fan av NAF sine tester, rett og slett fordi jeg ikke evner å vurdere dekk ut i fra hva produsenten sier om ditt og datt egenskaper. Som @Superb lll sier så kommer vel NAFs test nå snart.

@Tom_berend var tidlig ute i år og lurte på det samme:

Ja og ikke minst, gratulerer med fin fin bil! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...