Gå til innhold
Espen

Lukke bagasjedøra på stasjonsvogna fra innsiden


Anbefalte innlegg

Min kommende bil er L&K med Kessey. 

Jeg har skjønt at det ikke går an å lukke den 5te døra fra innsiden av cupéen. 

Kan den lukkes på avstand med fjernkontrollen?

Så.... Jeg har lest litt på nettet ang. VCDS og det sies at det kan programmeres inn. At det kan programmeres inn at knappen inne i cupéen kan lukke den 5te døra også. Og at lyden kan programmeres bort. 

Hvordan kan man få gjort dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan lukkes med nøkkelen fra utsiden om du står bak den bakre støtfangeren og er i nærheten av bilen, og slik er det originalt fra Skoda av sikkerhetsmessige årsaker. En må ha både KESSY og bevegelses sensoren for at lukkingen skal fungere med nøkkelen originalt.

 

Jeg har lest at noen skriver at en kan forandre dette ved koding, men så leser jeg også motstridende innlegg om at det ikke går å programmere bakluka (og en del annet) på Superb 16/17 modellene.

Dette er av sikkerhetsmessige årsaker.

 

Kan det programmeres, så må det gjøres ved at en kabler en kabel (VCDS/Rosstech) til en pc og til bilen. Så må en vite hvilke koder en trenger, og så kan en da programmere om det en ønsker. Men som sagt, det er mange som skriver at den nye Superb ikke kon programmeres, men det har jeg ikke fasiten på.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lest at det går an, og at det ikke går an. 

At det er av "sikkerhetsmessige" årsaker er noe rart da det er "klemme stopp" på bakluka. Det hadde bært fint å bli kvitt den lyden.

Da er vel ikke dette noe å spørre Skoda forhandleren om...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det noen som mener at alt dette og mer til kan programmeres: http://www.briskoda.net/forums/topic/380829-superb-mkiii-vcds-adaptations-tried-and-tested/?p=4476927#entry4476927 Han har visst gjort det på sin bil  

Er det noen her som har gjort noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noen her inne som har gjort det, for det har vært skrevet om det tidligere også uten at det kom noen med en løsning da.

Men det er mange med både stor og god kunnskap om dette i Skoda gruppa på Facebook, så stiller du spørsmålet ditt der så kan det hende at du får bedre svar da.

 

Skoda gjør det ikke for deg av sikkerhetsmessige årsaker som nevnt, og det kommer av at bakluka kan gjøre stor skade på et lite barn om en ikke ser etter når en lukker luka. Bakluka stopper ved motstand som du sier, men om et barn får en direkte treff midt oppå hodet så kan likevel skadene bli store på barnet. Og pga et mulig erstatningsansvar, så får du ikke Skoda til å gjøre dette for deg, jeg har spurt og fått svar som du sikkert forstår av mine svar her.

Kan jo være at noen omgår reglene, men da tror jeg nesten du enten må kjenne noen på verkstedet eller evt få noen med egen pc og kabel til å gjøre det for deg, om det er mulig på den nyeste Superben da..........?

Ser jo slik ut i følge linken din, men det er den første jeg har lest om som faktisk har fått det til. Andre har bare sagt at det er mulig uten at de har kommet med løsningen på dette.

 

Advarselslyden kommer jo også av at en skal bli klar over at det skjer noe her av de samme sikkerhetsmessige årsakene, og den lyden kommer ved både bruk av bryter inne i bilen og ved bruk av nøkkelen (uansett hvor du står plassert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Sikkert seint svar, men la gå.

Har spurt om dette hos forhandler og for å få lukket bagasjerom døre fra innsiden må det mer enn programering til. Er en sikkerhets funksjon på bilen at så lenge nøkkelen er inne i bilen får du kun lukket bagasjeromsdøren på knappen på døren.   Er vertfall dette jeg har blit fortalt av forhandler og verksmester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 15.6.2017 den 17.57, PaulusA skrev:

Jeg styrer nå bakluke både opp og igjen med bryter samt fra nøkkel, og har fjernet varsellyd. Helt uproblematisk ?

Kan du dele det med oss andre, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Espen skrev:

 

Kan du dele det med oss andre, da?

Will do!

Jeg utforsker også andre ting å endre, men fikk hjelp av GeirS sine instruksjoner, han hadde ordnet fjernstyringen.

Trinn 1 er å ha en Ross Tech VCDS kabel

Trinn 2 å bruke deres data programvare til å endre noen få parametere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, PaulusA skrev:

Will do!

Jeg utforsker også andre ting å endre, men fikk hjelp av GeirS sine instruksjoner, han hadde ordnet fjernstyringen.

Trinn 1 er å ha en Ross Tech VCDS kabel

Trinn 2 å bruke deres data programvare til å endre noen få parametere.

Trinn 3 er å ha en bil som lar en gjøre slike forandringer ? 

 Det lar seg fint gjøre på Octavia, men ikke på den nye Superb (etter hva jeg har lest i forskjellige fora). Fullt mulig det er noen som får det til, men det er tydeligvis mer komplisert på Superb enn hva det er på Octavia. Jeg skulle gjerne ha ordnet noe slikt på min også, men det virker som en også må ha KESSY for å få til dette. Det er kun hva jeg har lest andre skrive, dette er ikke noe jeg kan, bare så jeg har informert om det.

Flott at du har fått det til @PaulusA ??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Ja, nå har jeg Kessy, så vet ikke om det har noen innvirkning på Octavia 

Har jo funnet slikt på alle VAG modeller, på forum, så vil overraske meg om det er linket til Kessy.

Men, antakelser har vært feil før

Når jeg får mer tid ønsker jeg å utforske mer, finnes mange tweaks, men de fleste er bare tull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, PaulusA skrev:

Takk! Ja, nå har jeg Kessy, så vet ikke om det har noen innvirkning på Octavia 

Har jo funnet slikt på alle VAG modeller, på forum, så vil overraske meg om det er linket til Kessy.

Men, antakelser har vært feil før

Når jeg får mer tid ønsker jeg å utforske mer, finnes mange tweaks, men de fleste er bare tull

På tidligere Octavia modeller (altså før den nye Facelift utgaven), så var det ikke nødvendig med KESSY for å gjøre noen forandringer på bakluke eller andre mindre ting. Det er den siste utgaven av Superb som det ikke er så enkelt å gjøre noe med visstnok. De få som har lykkes med noen småjusteringer har hatt KESSY etter hva jeg har forstått sålangt, men det er jo selvfølgelig ikke sagt at det er den eneste måten å gjøre det.

Forhandleren jeg har spurt sa at det ikke var mulig å gjøre noen forandringer på bakluken, og tilfelle det hadde vært mulig så hadde de heller ikke lov til det av sikkerhetsmessige årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok ikke overraskende at en del fiks krever VCP

Ser at VCP også har en mulighet til å slå av automatisk start-stopp funksjonen, men VCP koster egentlig mer enn det smaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2017 den 9.12, PaulusA skrev:

Will do!

Jeg utforsker også andre ting å endre, men fikk hjelp av GeirS sine instruksjoner, han hadde ordnet fjernstyringen.

Trinn 1 er å ha en Ross Tech VCDS kabel

Trinn 2 å bruke deres data programvare til å endre noen få parametere.

Så bra...

Men jeg ser jo at det er litt mer komplisert enn under innstillinger på Columbusen...

Jeg bør vel høre med et verksted for dette, tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
6 timer siden, Håvard skrev:

I går fant jeg tilfeldigvis ut at bagasjeromsluke kan lukkes med nøkkel fra innsiden. Må bare strekke armen litt bakover i kupé'en. På min virker det som den "magiske" grensen er ca 20 cm bak framsetene  :P 

Det er bestandig artig å finne nye og positive overraskelser :)

Har du KESSY og «bevegelsessensorstyrt» (i mangel på et bedre ord) bakluke  @Håvard?

Du kan vel mest sannsynlig lukke den utenfra med nøkkel også vil jeg tro (om du står relativt nære fangeren bak)? 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Med fare for å skli en anelse ut.

Jeg ser det står nevnt Ross-Tech VCDS kabel som trengs. Antar du også trenger pc med installert programvare hentet fra Ross Tech-siden. Dette kobler du opp via  inngangen som i de flest tilfeller ligger under det lille hanskerommet på førersiden.

1) Disse kablene, er det slik at de koster typ 3500 og oppover? (mandige pris, finnes dem i prisklassen 3500 - 7000)

2) Koster programvaren noe?

Jeg testet åpning og lukking av luka med nøkkel. Klarer kun å åpne den. Holder inne knappen, men da går den opp med alarm. Klarer ikke få den igjen uansett hvor mye jeg dobbeltrykker eller holder inne knappen. Så det er tydelig at det er en del variabler ute å gå her. Jeg har en 13 L&K.

Endret av SupahMan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...