Gå til innhold
Skodaforum.no

Test av vinterdekk 2016


Anbefalte innlegg

Hentet fra NAF.no

Nokian og Continental er fortsatt i tet. Men stadig flere dekkprodusenter nærmer seg de beste i kvalitet.

Dekk for nordiske forhold er annerledes enn dekk for eksempelsvis mellomeuropeisk vinterføre. Derfor legger NAF-magasinet Motor mest vekt på sikkerhet på snø og is. 65 prosent av sluttresultatet for hvert dekk er egenskaper på snø og is. 20 prosent av karakteren er egenskaper på våt vei. Fem prosent er støy.

Piggdekk overlegne på is

Også årets dekktest viser at piggdekk er overlegne på is, spesielt under bremsing. Fra 50 km/t bruker det beste piggdekket 39,7 meter, mens det beste piggfrie dekket bruker 52,9 meter i samme hastighet.

På snø er forskjellene nesten borte. Hankook er de beste piggdekket med en bremsestrekning på 49,5 meter fra 80 km/t. Continental, som det beste piggfrie, bruker 52,9 meter på å stoppe.

Dekk og testresultater piggdekk:

Continental IceContact 2: 8,6 poeng
Nokian Hakkapeliitta 8: 8,6 poeng
Bridgestone Noranza 001: 8,4 poeng
Pirelli Ice Zero: 8,3 poeng
Hankook Winter I*Pike RS+: 8,2 poeng
Goodyear Ultragrip Ice Arctic: 8,1 poeng
Gislaved Nord Frost 200: 7,7 poeng
Michelin X-Ice North 3: 7,7 poeng
Toyo Observe G3-Ice: 7,4 poeng
Kumho WinterCraft Ice Wi31: 7,0 poeng

Dekk og testresultater piggfrie dekk:

Continental ContiVikingContact 6: 7,6 poeng
Nokian Hakkapeliitta R2: 7,5 poeng
Goodyear Ultra Grip Ice 2: 7,4 poeng
Michelin X-Ice XI3: 7,4 poeng
Bridgestone Blizzak WS80: 7,0 poeng
Sava Eskimo Ice: 6,9 poeng
Hankook Winter i*cept IZ2: 6,8 poeng
Pirelli Ice Zero FR: 6,7 poeng
Landsail Winter Lander: 6,5 poeng
Yokohama Ice Guard ig50 Plus: 6,5 poeng
Nankang Ice Activa Ice-1: 6,3 poeng

Les hele testen på NAF sine sider her:
https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2016/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Nokian Hakkapeliitta R2 på min bil, og har akkurat lagt om til dem nå. 

De er jo merkbart mykere og mer behagelige å kjøre på enn hva mine Pirelli sommerdekk er, så får vi se når vinterføret kommer hvordan de oppfører seg da, i dekktester gjør de det jo meget bra :) 

Har tatt bilde av bil med både sommerhjul og vinterhjul på, en hvit bil gjør seg bedre med litt mer kontraster på felgene gitt, men tror likevel det er mer fornuftig med lakkerte felger nå som saltet snart også blir en del av hverdagen her..........

 

Hva synes dere, sølv eller kontrast på felgene?

Er ikke helt samme fargetemp på bildene, veldig forskjellig lys (sol) og mobilen er ikke den beste til å gjøre dette riktig (enda jeg har byttet på WB).

(Begge hjulsettene er 235/45-18")

 

Vinterdekk

20161011_115756.jpg

 

Sommerdekk

 

2016-10-07 10.07.43.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Min Octavia når jeg handla for ett år siden var det flett nye hakk 8 pigg, fikk knapt testa dem på slutten i fjor, men i år er det utprøvd på alle underlag. 

Har kjørt piggfritt og skade fritt og tilnærmet null problem med fremkommelighet. 

Men hakka 8, fysj hvor de henger på veien. 

Minus er sporet asfalt, de klatrer veldig. Siden de har veldig 90graders overgang til dekksidene. 

Meddette er jo typisk for dekk med rette kanter uansett da.

Fornøyd med hakka pigg ja, men har ikke savnet pigg støy på disse 20 årene, så det blir nok piggfritt neste runde når de er utslitte.

God helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Nokian Hakkapeliitta R2 piggfrie dekk, og var meget fornøyde med dem i forrige sesong, men denne vinteren som underlaget er betydelig annerledes her jeg bor, så er jeg ikke like fornøyd lenger. Dårlig grep på snø/is, bilen kommer jo nesten ikke i gang på slett vei engang, når bare tomgangen får den til å spinne (i enkelte tilfeller) så kan jeg ikke si at jeg er 100% fornøyd. Oppleves for myke på våt asfalt, så hjulspinn er det mye av, og jeg har heller ikke en bil som inspirerer til «drag-racing».

Mye kan kanskje også tilskrives at min bil ikke har 4x4 og kanskje heller ikke har den mest ideelle dekkdimensjonen på vinterdekk, så jeg skal definitivt ikke legge alt over på dekka, men hadde nok likevel forsøkt noen andre om jeg skulle ha kjøpt meg nye vinterdekk nå..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at fordi R2 er veldig myke i kantene bør man kjøre ganske mye luft i de

Har 225/45-17" og bruker da 2.6 bar ved kalde dekk og ca 0 grader

Kan også tenkes at dekkene oppleves som glattere når de er fulle av salt, er vel derfor det snakkes om vask av dekk

Mangel på 4x4 gjør jo mye, men har kjørt flere år med vesentlig dårligere piggfrie og firehjulsdrift uten at det har vært kritisk for igangsetting. Har du automat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt 4x4 på noen av mine privatbiler, så det er jeg ikke vant til heller, men har stort sett hatt enten Syncro eller 4motion på arb.bilene mine.

De siste årene så har jeg hatt Continental piggfrie på privatbilene mine, men ville etter vinterdekktesten fra 2016 forsøke Nokian R2 i stedet når jeg kjøpte min Superb 2016. Første sesongen var de meget bra (bortsett fra på våt asfalt), men denne sesongen så er det en helt annen vinter og underlag her, men det er jo der de gjør det best i testen også......... Hardpakket snø, isete småveier og da synes jeg ikke de er like overbevisende som de var i fjor. Bilen har ikke kjørt mer enn 37.000km (totalt, både sommer og vinter) siden Mars 2016, så dekka er jo nesten ikke synlig brukt heller.

Jeg har 235/45-18" (original dimensjonen til min bil), og det er muligens ikke den beste dimensjonen når en bare har drift på forhjulene. Jeg har også automat ja, DSG 7 (tørr clutch). Har ingen problemer med den, men skal ærlig innrømme at den kan være litt brå ved igang kjøring, men at bilen skal spinne når den bare drar på tomgang overrasker meg likevel.

Jeg øker også lufttrykket litt for vintersesongen og dekka er rene, har ikke vært saltet her på en stund nå grunnet kulda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette r snodig. Skal ikke skryte for mye av R2, men har vel kjørt 39.500 km med bilen nå, hvorav ca 15.000 km på vinterdekkene, så heller ikke mye brukt. Funker veldig godt for meg, men Seffe Haldex.

Foretrekker Michelin for levetid og stabilitet, men R2 er bedre i slaps og løssnø.

Er bilen bedre hvis du låser kassa i 2. gir da?

Har prøvd den kassa du har med Golf og 160 hk 1.4 turbo og kompressor, syntes den var litt vel ivrig ja

Synes også at Octavia med diesel har en gassrespons som passer vinterføre bedre enn bensin, Dvs at gassen er ikke fullt så følsom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassen er litt brå og ufølsom (litt av og på synes jeg), og sammen med en girkasse som også reagerer litt brått så dette definitivt ikke en god kombinasjon for å hverken kjøre ut i luker på trafikkerte vinterveier eller akselerere i det hele tatt med vinterdekk. Når jeg må gynge meg i gang på flat mark, så er jeg ikke så veldig imponert, MEN, nå har jeg jo bare prøvet disse dekka her, er ikke sikkert at andre dekk merker er bedre heller. Kan jo være at dette ikke er helt den optimale vinterbilen for å si det slik, har ikke hatt en så «sårbar» bil forvinter underlaget noengang.

Dette er min 16.privatbil og har hatt lappen i snart 32 år, og kjørt + 50.000km årlig (privat og jobb) siden den gangen jeg tok lappen. Sier ikke at jeg utlært, men litt kjøreerfaring har en vel fått etter hvert.......... Men slik som denne bilen/dekka fungerer sammen på dette underlaget har jeg ikke vært borti tidligere, t.o.m. min VW Caddy (fwd den også) med piggfrie Pirelli vinterdekk er jo merkbart bedre til å ta seg frem på dette underlaget. Men der er det en annen motor (2,0/102hk TDi) og DSG kasse, og det er en litt «latere» og mer følsom gass/girkasse her. Så det har kanskje mer med min Superb å gjøre, enn hva det har med Nokian dekka å gjøre. Fortsetter vinterene slik her jeg bor, så blir det nok en 4x4 bil neste gang jeg skal bytte bil, og/eller en annen sammensetting av motor/girkasse.......... Er 99% fornøyd med både bil og dekk, det er rett og slett vinteren jeg ikke er fornøyd med, hehe ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har standard størrelse på vinterdekk på Octavian   2.0  4X4 men vurderer opp i profil og smalere dekk  på   de piggdekkene  til 16" felgene kontra originalt  for og kompensere   opp  de 3 km speedometer viser for lite,  kontra  reel  hastighet   tatt  GPS måling hastighet  måler KM/t

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...