Gå til innhold
Snublefot

Skiltgjenkjenning Octavia


Anbefalte innlegg

Er det nokon som veit korleis skiltgjenkjenningssystemet til Skoda/VAG fungerer? Har ein Octavia 2016 modell og det virkar på meg som navigasjonssystemet overstyrer skiltlesing? Når ein køyrer på nye vegar med høgare fartsgrenser ignorerer systemet nye fartsgrenser og viser feil fartsgrense... Det virkar og som det ikkje kan lese digitale skilt :-( For meg virkar dette litt rart... Kva er da poenget med å betale for dette når det allereie er inkludert i navigasjon...?

 

Endret av Snublefot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket Infotainment system er det du har i din Octavia?

 

Jeg har Columbus navigasjon i min 2016 Superb, og på de veiene jeg har kjørt så langt så har ikke skiltgjenkjenningssystemet hatt noen problemer med å lese fartsgrenseskiltene jeg har passert. Det tar de digitale, de gule (som er satt opp ved vegarbeid) og de vanlige.

Det eneste stedet som det ikke fungerer (og slik er det hver eneste gang) er på E6 et sted mellom Strömstad og Uddevalla, der får jeg beskjed at skiltgjennkjenning ikke er mulig, men det er heller ikke fartsgrense skilt på den strekningen, så der bruker den muligens Navigasjonssystemet til å si i fra dette, det vet jeg ikke.

Det er forøvrig den siste biten av firefelts E6 som ble ferdigstilt i Sverige dette gjelder.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baldvindur

Her er det litt forskjellige meninger. Skoda Norge har til og med sagt at kart overstyrer kamera. Mens mange brukere kan vise til at kamera overstyrer kartet. Det er også snakk om at det systemmessig brukes den laveste farten dersom kamera og kart ikke samsvarer.

Det har også vært snakket om at det har vært problemer med lesing av 110 skilt. Kameraet sammenlikner skiltet med en database, mulig innelt per land og dersom man har en gammel database for norge så er jo 110 ganske nytt (juni 14). Dette er vel løst nå :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ganske sikker på (inntill jeg leste siste post av @Baldvindur) at kamera var det styrende. ellers er det jo lite poeng dersom veiarbeider setter ned farten og at nav skal oversyre dette

Digitale skal også fungere greit. Har til og med klart å lese av et relativt hjemmelaga malte greier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Columbus navi. Køyrer dagleg E18 Vestfold og kameraet leser ikkje 110 skilt(digitale).

I tillegg så viser systemet stort sett at fartsgrensa er 90km/t der den er 110. For eksempel når ein passerer Sande mot Drammen der fartsgrensa tidlegare var 90... Og det betyr jo at navi er det styrande for visning av fartsgrense... Men no er det jo ein del år sidan det var 90 her so det burde vel strengt vore oppdatert i Navi systemet for leeeeenge sidan... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du foretatt Navigasjonsoppdateringen ECE 2017 for din Columbus Navi, etter Juni dette året?

Jeg har lest noe om dette på andre fora også, og der er det en del ting som har rettet seg en den oppdateringen.

Jeg har ikke foretatt den oppdateringen selv enda, for den er visstnok ikke kompatibel med Mac, uten at jeg kan forstå hva som er problemet.........?

 

Når det gjelder ditt spørsmål om det er Navi eller kamera som gjenkjenner skilt, så er det kameraet som gjør det. For det er jo kun da det kan registreres om det er forandringer i fartsgrensene, det vet ikke et Navisystem. I Østfold som jeg kjører en del, så er det jo flere 110 km/t soner på E6 i sommerhalvåret, men det settes ned til 100 km/t i vintermånedene. Det registrerer i hvert fall kameraet i min bil, det samme med nedsatt fart pga vegarbeid o.l. som jeg også skrev i innlegget mitt i går, slike ting ligger jo ikke i kartverket på et Navisystem det heller.

Så jeg tror at ditt system trenger en oppdatering rett og slett, om du allerede har gjort det, så tror jeg likevel at det er noe du burde ta opp med forhandleren for å gjøre det skikkelig (selv om det kanskje er de som har gjort dette, så bør de gjøre det på nytt for deg).

 

Bare et lite tilleggsspørsmål til deg, du har ikke noe som dekker til ditt kamera, slik at det ikke «ser» skilta, men da gir deg fartsgrensene som ligger i kartverket i stedet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...