Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.


Snublefot

Oljeforbruk

Anbefalte innlegg

Har ein 2016 Octavia 2.0TDI 4x4 DSG. Km std 44000, gått ca 9000km sidan sist service/oljeskift.

 Kva er normalt oljeforbruk på denne? 

For ein dag eller 2 sidan lyste varsellampe for olje... Når eg peila oljen, var nivået under min på peilepinnen... Og eg fylte på ca 0.5l, kunne sikkert fylt på meir, men det var det eg hadde tilgjengeleg.

Synst dette virkar som litt høgt i forhold til andre bilar eg har hatt.... Mine 2 siste bilar har vore Ford Focus og Volvo V60 med dieselmotor, og desse har eg knapt etterfylt olje mellom skifteintervall...

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjest Baldvindur

Kanskje ikke så hjelpsomt fra meg nå, men jeg har en gang vært borti at de glemte å skifte olje på service. Jeg gikk plutselig tom ca 4-5.000 etter service (bil som hadde gått rundt 80 totalt). Kontaktet verksted og de mente at de må ha glemt å skifte olje da de ikke fant andre årsaker, samt at filter ikke så særlig nytt ut. Fikk gratis skift da selvfølgelig.

Har i likhet med deg ikke vært borti at det har vært nødvendig med etterfylling av olje på mine siste biler. Har hørt om nye biler som har brukt en del de første tusen og noe kilometerene, men din har jo gått 44.000.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, Snublefot skrev:

Har ein 2016 Octavia 2.0TDI 4x4 DSG. Km std 44000, gått ca 9000km sidan sist service/oljeskift.

 Kva er normalt oljeforbruk på denne? 

For ein dag eller 2 sidan lyste varsellampe for olje... Når eg peila oljen, var nivået under min på peilepinnen... Og eg fylte på ca 0.5l, kunne sikkert fylt på meir, men det var det eg hadde tilgjengeleg.

Synst dette virkar som litt høgt i forhold til andre bilar eg har hatt.... Mine 2 siste bilar har vore Ford Focus og Volvo V60 med dieselmotor, og desse har eg knapt etterfylt olje mellom skifteintervall...

 

Nå kjenner jeg ikke forbrukstallene på Skodamotorene, men en liter på 9000 ville ikke ha bekymra meg. Det er heller ikke sikkert den var fylt helt opp på forrige oljeskift. Oljelekkasje?

Generelt sett bør man peile olje hver gang man fyller tanken. Det er ikke bra å kjøre til lampa lyser. 

Men som sagt, en liter på 9000 tyder ikke på slitasje i motor. Når den bruker olje er det god smøring ihvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt en lang rekke med forskjellige biler før jeg kjøpte VW Golf (mk Vll) i 2013, og ingen av dem har brukt olje. Derfor ble jeg overrasket når en helt ny bil plutselig brukte olje, det var riktignok ikke mye, men ble likevel ganske overrasket over det. Jeg fylte ca 0,5 liter ved 15.000km, og så at det også manglet tilsvarende når den skulle ha service ved 30.000km, men da ble jo det ordnet på servicen,. Så bytta jeg bil rett etterpå, hvordan det er med oljeforbruket på den nå vet jeg ikke, motoren var forøvrig en 1,4/140hk TSi (bensin).

Så undersøkte jeg litt mer på forskjellige fora og fant ut at det slett ikke var uvanlig for motorer fra VAG konsernet, og noen er verre enn andre det er det ingen tvil om. Noen fyller flere liter mellom servicer, og liker jo selvfølgelig ikke det, men det er likevel innenfor hva Møller synes er normalt..........

Nå kjører jeg en Superb 2016 med 1,8/180hk TSi (bensin) og den har nå kjørt rett ca 14.500km, og oljenivået var ca 2mm under midten av peilepinnen (ca 15min etter at motoren var stoppet). Så den kan nok etterfylles litt, men lar det foreløpig være litt til (har oljeflaske i bilen, og peiler jevnlig). Men om dette forbruket er for at denne motoren er ganske ny og at den bare bruker litt nå i starten (innkjøring), eller om det forbruket fortsetter vet jeg ikke. Det er i hvert fall ikke uvanlig at motoren bruker litt olje når de er helt nye.

Så det oljeforbruket du har er jo høyere enn hva det er på min bil, men det er likevel ikke noe jeg ville ha reagert på, men om det øker så ville jeg ha snakket nærmere med forhandleren om det.

Se på hvor mye olje du har på motoren etter neste service, da er det mye enklere å følge med på hvor mye den bruker i forhold til hvilket oljenivå den hadde fra service. Det samme kan du jo selvfølgelig gjøre selv nå som du har etterfylt også. :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 12.10.2016 den 15.19, Superb lll skrev:

Jeg har hatt en lang rekke med forskjellige biler før jeg kjøpte VW Golf (mk Vll) i 2013, og ingen av dem har brukt olje. Derfor ble jeg overrasket når en helt ny bil plutselig brukte olje, det var riktignok ikke mye, men ble likevel ganske overrasket over det. Jeg fylte ca 0,5 liter ved 15.000km, og så at det også manglet tilsvarende når den skulle ha service ved 30.000km, men da ble jo det ordnet på servicen,. Så bytta jeg bil rett etterpå, hvordan det er med oljeforbruket på den nå vet jeg ikke, motoren var forøvrig en 1,4/140hk TSi (bensin).

Så undersøkte jeg litt mer på forskjellige fora og fant ut at det slett ikke var uvanlig for motorer fra VAG konsernet, og noen er verre enn andre det er det ingen tvil om. Noen fyller flere liter mellom servicer, og liker jo selvfølgelig ikke det, men det er likevel innenfor hva Møller synes er normalt..........

Nå kjører jeg en Superb 2016 med 1,8/180hk TSi (bensin) og den har nå kjørt rett ca 14.500km, og oljenivået var ca 2mm under midten av peilepinnen (ca 15min etter at motoren var stoppet). Så den kan nok etterfylles litt, men lar det foreløpig være litt til (har oljeflaske i bilen, og peiler jevnlig). Men om dette forbruket er for at denne motoren er ganske ny og at den bare bruker litt nå i starten (innkjøring), eller om det forbruket fortsetter vet jeg ikke. Det er i hvert fall ikke uvanlig at motoren bruker litt olje når de er helt nye.

Så det oljeforbruket du har er jo høyere enn hva det er på min bil, men det er likevel ikke noe jeg ville ha reagert på, men om det øker så ville jeg ha snakket nærmere med forhandleren om det.

Se på hvor mye olje du har på motoren etter neste service, da er det mye enklere å følge med på hvor mye den bruker i forhold til hvilket oljenivå den hadde fra service. Det samme kan du jo selvfølgelig gjøre selv nå som du har etterfylt også. :) 

Har du noko gong fått varsel om lite olje? 

Eg har fått to varsler om å sjekke olje på under eit år. Fylte på nesten ei heil flaske første gangen. Det er under eit år sidan. Nå klager den på nytt om å sjekke oljenivå. Den har bikket 20.000 nå. Er dette innanfor normalen? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du noko gong fått varsel om lite olje? 

Eg har fått to varsler om å sjekke olje på under eit år. Fylte på nesten ei heil flaske første gangen. Det er under eit år sidan. Nå klager den på nytt om å sjekke oljenivå. Den har bikket 20.000 nå. Er dette innanfor normalen? 

 

Nei jeg fikk aldri varsel om dette, fordi jeg peiler oljen stort sett etter hver 2. - 3. bensinfylling for å ha kontroll på dette selv. VAG tillater vel et oljeforbruk på inntil 0,5 lit. pr. 1000km om jeg ikke husker helt feil.

Legger ved et skjermbilde av instruksjonsboka,

5af9c96a188f1_Skjermbilde2018-05-14kl_19_36_45.thumb.png.fe2eaec4c35a89d5730e102b25cd95b6.png

Endret av Superb lll

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liter på 9000 km synes jeg er altfor mye. Det at de gjemmer seg bak "Ok med 0,5/l PR 1000 km" er noe gammelt tull fra den gangen de ikke klarte å lage motorer. Jeg etterfylte ingenting på 30k, og bortsett fra en VW drittmotor for noen år siden har jeg heller aldri etterfylt mer enn ca 0,5lit PR 20k

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 timer siden, Superb lll skrev:

 

Nei jeg fikk aldri varsel om dette, fordi jeg peiler oljen stort sett etter hver 2. - 3. bensinfylling for å ha kontroll på dette selv. VAG tillater vel et oljeforbruk på inntil 0,5 lit. pr. 1000km om jeg ikke husker helt feil.

Legger ved et skjermbilde av instruksjonsboka,

5af9c96a188f1_Skjermbilde2018-05-14kl_19_36_45.thumb.png.fe2eaec4c35a89d5730e102b25cd95b6.png

Takk for informativt svar Superb ||| :) 

2 timer siden, PaulusA skrev:

En liter på 9000 km synes jeg er altfor mye. Det at de gjemmer seg bak "Ok med 0,5/l PR 1000 km" er noe gammelt tull fra den gangen de ikke klarte å lage motorer. Jeg etterfylte ingenting på 30k, og bortsett fra en VW drittmotor for noen år siden har jeg heller aldri etterfylt mer enn ca 0,5lit PR 20k

Eg ringte Berge & Co som er møllerforhandler her i Sogn. Ca ein liter per 1500km var innafor normalen ifølge dei. . Eg synes det høyres uhorvelig mykje ut. Min gamle octavia frå 2004 som i tillegg er diesel har aldri masa etter olje. Den går og går. Mens dette nye raklet skal skrike etter olje kvar 1500km. Det høyres snodig ut,.. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, krosjefen skrev:

Takk for informativt svar Superb ||| :) 

Eg ringte Berge & Co som er møllerforhandler her i Sogn. Ca ein liter per 1500km var innafor normalen ifølge dei. . Eg synes det høyres uhorvelig mykje ut. Min gamle octavia frå 2004 som i tillegg er diesel har aldri masa etter olje. Den går og går. Mens dette nye raklet skal skrike etter olje kvar 1500km. Det høyres snodig ut,.. 

 

Bare hyggelig @krosjefen :) 

Helt enig med deg at et slikt oljeforbruk som de tillater her passer best til slitne, eldre og gamle biler, for nye(re) biler så burde det jo aldri ha vært innafor normalen med inntil 1 ltr. pr. 1.500km, og det kommer kanskje an på hvilken motor en har hva som er innenfor toleransegrensene. Som det stod i instruksjonsboka for min Superb 2016, så var det 0,5ltr pr. 1.000km, og jeg synes også det er en for høy toleransegrense, men det er tross alt litt lavere enn hva de sa til deg i dag.

Hva står det så i din instruksjonsbok med tanke på toleransegrensene for oljeforbruk da @krosjefen?

For står det inntil 0,5ltr pr 1.000km der, så synes jeg det er merkelig at en lokal forhandler kan si at de tolererer et enda høyere forbruk enn hva boka sier......., for det er kun på de første 5.000km Skoda selv skriver at oljeforbruket kan være enda litt høyere ved  en hard kjørestil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan forøvrig oppdatere litt hvordan det er med oljeforbruket på min 2016 Superb i forhold til innlegget jeg skrev i denne tråden den 12.10.2016.

Når bilen var 1 år og 2 mnd gammel så varslet den om service, og den hadde da kjørt ca 28.000km, service ble utført ved 28.200km, og servicen ble utført i Mai 2017. Oljen var da fremdeles over minimum på oljepinnen, men om bilen ikke skulle på service da, så hadde jeg etterfylt olje.

Nå 1 år etter dette (altså Mai 2018), så har jeg etterfylt olje for første gang på denne bilen. Bilen er nå 2 år og 2 mnd gammel, og det er ganske nøyaktig 1 år siden den var på service, og jeg har nå kjørt totalt 42.000km med denne bilen siden den var ny i Mars 2016. Siden service ble utført Mai 2017, så har jeg da kjørt ca 14.000km, og måtte da etterfylle rett under 0,5 ltr olje.

Men så skal jeg legge til at når bilen var ny fra fabrikken, så var oljenivået nesten helt på max, men oljenivået var såvidt over midten på peilepinnen etter utført service i Mai 2017. Så motoren har nok ikke brukt mer olje dette året, oljenivået var rett og slett lavere etter service, enn når bilen var ny. Det å etterfylle 0,5 ltr. etter ca 14.000km er ikke noe jeg henger meg så veldig opp i, men jeg synes likevel det er merkelig at VAG ikke klarer å lage motorer med et lavere oljeforbruk enn dette her. Litt oljeforbruk er nok ganske vanlig, men det burde nok vært lavere enn ca 0,5 ltr for 14.000km slik det har vært for meg dette året om jeg skal være helt ærlig..........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp

Tilbake til min Accord. 20k mellom hver service, ikke engang etter 210k trengte jeg å etterfylle mellom service

Når det er sagt, har enda ikke etterfylt på min Octavia, nesten 48k nå

0,5 liter på 15-20k er jo helt Ok, egentlig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå





  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Etter helgens Stockholm tur har jeg passert 11000km, det på under 6 måneder. Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg å kjøre det på ett år  Har fått meg noen erfaringer med bilen. Har nå fylt på 10 liter AdBlue i dag. Da stod det 900km igjen på måleren, og bilen begynte å bli ganske så aggressiv i varslinga. Dette er første gang jeg har handlet så mye som en liter AdBlue i mitt liv. Peila olja i sted. Virker som om oljenivået er ganske stabilt. Når jeg hentet ut bilen fikk jeg en liter olje og beskjed om at den antakeligvis ville be om olje etter noen km. Det har jeg sluppet. Dørkantbeskytterne kan være litt irriterende. De gjør til tider dørene, spesielt bak, tunge å lukke igjen. Passasjerer må ofte lukke døra to ganger for å få det til. Dette er noe jeg vil ta opp med forhandler på service. Ellers vil jeg si at det mest irriterende er hvor lang tid det tar for bilen å gå over i revers. Når jeg skal være kul å parkere fort å gæli, så bare bilen å ruser før kløtsjen/girkassa tar tak. Og da rykker det bra til. Jeg vet ikke helt hvem idioten her er  Forbruket har gått litt ned med tiden. Ved lengre turer hvor fartsgrensen er 80-90, er som regel forbruket rundt 0.56-0.58. 
      Ved fartsgrenser opp mot 100-120, er forbruket opp mot 0.66 på det verste. Bykjøring er som regel rundt 0.71.   Men alt i alt, fortsatt fornøyd. Komforten gjør lange turer til en lek. Og størrelsen gjør den praktisk til så mangt.
    • Bør man levere bilen til detailer på vår eller høst?
      Fordelen med vår er jo at man blir kvitt dritt fra vinteren, mens fordelen med høst er at man da er bedre rustet mot det som kommer i løpet av vinteren. Er det noe som er bedre enn annet?
    • Ja det blir fortrinnsvis nummer 2, helt enig, eller nummer 3 som en god «runner up»   
    • Jeg har lest at det finnes 3 service muligheter her, men jeg klarer ikke å finne det igjen nå selvfølgelig........ Longlife service 30.000km/2år Longlife service 30.000km/2år, med et frivillig olje -og filterskift etter 15.000km, men dette må legges inn i bilens programvare at er utført, slik at bilen «vet» hva som har blitt gjort ved hvilken kjørelengde/tidspunkt, slik at sensorene ikke blir «lurt». Service etter 15.000km/1år, dette må også legges inn i bilens programvare etter hva jeg husker, slik at bilen varsler om riktig ting til rett tid. Men dette skal jeg forhøre meg litt nærmere om hos forhandler når det nærmer seg tiden å hente ny bil, om den tiden kommer en gang da...........    
    • Jepp Om dette må legges inn i serviceprogrammet eller ikke vet jeg ikke, har vært utenfor VW verdenen i mange år nå
    • Bare hyggelig @TheHaughom   Men som sagt, forhør deg med forhandleren slik at det ikke går utover produksjonen for deg med tanke på økte avgifter pga WLTP! For da blir noen ekstra kroner til dekk og felg bare «blåbær» i forhold. Det som er en fordel med din løsning er at du selv bestemmer hvilket dekkmerke og modell du kjøper som sommerdekk om du kjøper 20" felger utenom, for ellers så får du jo kun de dekka som VAG har kjøpt inn i store kvanta til best mulig pris. Ulempen er ekstra kostnader og at du vil ende opp med 4 sommerdekk til overs og i tillegg måtte betale for en dekkomlegging på felg ekstra, fordi du må ta av sommerdekka på de medfølgende 19" Triglav felgene og så få satt på vinterdekk på dem. I tillegg så er det også en mulighet for at felger kan bli oppripet ved fjerning av balansevektene de limer på felgene. Det gjorde det på de felgene min bil ble levert med pga hastverksarbeid fra verkstedet, men selger tok tak i dette selv og ga meg 4 helt nye felger. I stedet for å varme opp limet og så fjerne disse vektene slik de burde ha gjort det, så brukte de en-eller-annen skarp metall gjenstand og lagde synlige riper i alle 4 felgene (de ble synlige i mellom eikene). Nå var jo ikke det verdens undergang, men så lenge de felgene skulle benyttes på vinteren i alt saltet som er her, så er ikke lakkskadede alufelger og salt en god kombinasjon. Det vil korrodere før eller siden, og når ripene var helt ned på aluminiumen, så hadde det fort blitt før..........
    • Damn, jeg hadde jo selvfølgelig helt glemt at Vega felgene kan velges som et tilleggsprodukt for 6.500 kr (får 10% rabatt i tillegg).
      Da blir det nok billigere å få dem med, ja, og kjøpe 19" vinterhjul utenom! Jammen godt jeg slengte det ut her. Takk @Superb lll! Tanken var om jeg kunne fått lagt på vinterdekk på de medfølgende Triglav felgene, men det du nevner her er jo en bedre løsning.
    • Det firmaet som evt. skulle ha lagt Ditec Ceramic Ultra på min nye bil har veldig gode referanser, og gjør meget gode grunnarbeider og ender med en flott finish. Så akkurat den biten bekymrer med absolutt ikke, men jeg er litt lei av å ikke kunne gjøre så mye med bilen selv. Ikke kunne benytte de produktene til vask, avfetting, fjerning av flyverust, etc jeg selv ønsker, fordi en må ta hensyn til coatingen på bilen for ikke å ødelegge den. I tillegg så kommer for min del også at jeg da ikke har noen muligheter til å korrigere noen ting i lakken uten at jeg må levere bilen til Bilpleieren. Nå skal jeg ikke si at jeg kan dette med dedikert bilpleie selv, men det er noe jeg har lyst til å lære og gjøre mest mulig av selv fremover. Det betyr selvfølgelig at en må lese seg opp og kjøpe gode produkter, og ikke minst lære seg å bruke dem. Slike ting får en jo heller ikke gjort om en har lagt en «varig» beskyttelse/coating på bilen. Jeg kommer også til å levere bilen til en bilpleier på våren slik at bilen blir gjort skikkelig ren etter alt det saltet jeg kjører i her jeg bor, da er det spesielt under bilen jeg tenker på, for lakken kommer jeg jo til selv. For jeg har ikke løftebukk slik at jeg får gjort det skikkelig under bilen, dette er det som frister mest, men 100% avgjort er det ikke. For igjennom DCN.no så ser jeg jo også at det finnes Detailere med et meget godt rykte og renomé som holder til ikke så langt unna der jeg bor, og det er jo fristende å se hva de faktisk utfører  
    • Det var slik jeg gjorde med den bilen jeg har i dag også, benyttet de medfølgende felgene som vinterfelger og kjøpte nye sommerfelger.   Men for å svare på ditt spørsmål om noen tanker på dette: For din del så ville det vel vært mye billigere og enklere å bestille bilen med 20" hjul fra fabrikk og heller kjøpt 19" felgene + vinterdekk utenom? For om du ikke har fått bekreftet produksjonsuke til din bil enda, så burde det jo ikke være noe problem å forandre på det i bestillingen av bilen. Men det må en jo selvfølgelig  spørre selger om slik at det ikke oppstår noen problemer eller utfordringer med bestilling/levering, med tanke på WLTP. For nå ender du jo i tillegg opp med 4 sommerdekk i 19" du ikke kan benytte, og det å selge dekk (og for enkelte også felger) ser jeg jo fra grupper på Facebook og på Finn.no at det ikke akkurat veldig etterspørsel på, såfremt du ikke har andre planer med de medfølgende sommerdekka da. Virker jo ikke akkurat som en god deal å kjøpe 8 ekstra dekk og bli sittende igjen med 4 dekk en ikke kan benytte, men det skal du selvfølgelig få bestemme selv     Forskjellen på 45 og 50 profil er ikke så merkbar,  jeg kjører også på dekk med 235 bredde og 45 profil både sommer og vinter på min Superb og det fungerer veldig bra.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori:

×