Gå til innhold
kjakan2005

Tectyl/dinitrol beskyttelse på ny Octavia stv


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe Skoda Octavia og vurderer om jeg skal legge opp til bruk av tectyl/dinitrol i tillegg til det som bilen leveres med. Kommer selv til å kjøre kanskje 10-12 000 i året og da hovedsakelig på Østlandet (Oslo og omegn, men også en del lengre turer på europaveiene).

1) Noen med Octavia (av nyere dato) som kan si noe om hvordan rustsituasjonen er etter et par år?
2) Burde jeg bruke ca 3-4000kr på å legge på noe ekstra rustbeskyttelse, og hvis ja, dinitrol eller tectyl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar. Skjønner at jeg burde gå for en rustbehandling. Har blitt tilbudt en av forhandler (gjennom en samarbeidspartner de har). Da er det i så fall snakk om Dinitrol. Det viktigste er vel at jeg benytter en eller annen form for rustbehandling, så er det kanskje ikke så viktig om det er Dinitrol eller Tectyl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg kun vært borti Dinitrol en gang, men hadde ikke bilen i mer enn 1.5 år, så noe erfaring kan jeg ikke snakke om egentlig :)

Fordelen med Dinitrol er vel at man ikke trenger beh. hvert 3. år slik som med Tectyl. Blir jo sånn sett billigere.
Hva som er best av Dinitrol og Tectyl kan diskuteres i evigheter og jeg er rimelig sikker på at du ikke får noe klart og entydig svar :)

Er en del eiere av nyere biler her som sikkert svarer etter hvert, høre med dem hva de gjorde når de fikk ny bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke feil med ekstra rustbeskyttelse, snarere tvert i mot (såfremt det er godkjent av Møller).

Jeg forhørte meg også med forhandleren når jeg kjøpte min bil i våres, og han frarådet meg fra å gjøre det. Årsakene til det er bl.a. at en kan miste rustgarantien fra Møller om en gjør noe som Møller ikke godkjenner. Og det er faktisk forskjell på om det er forhandleren eller Møller som godtar hva som evt. blir gjort på din bil.

Det igjen kommer av at det ikke er din forhandler som avgjør hvilke (rust)skader som dekkes av Møller eller ikke, slike skader blir sendt videre, og er det behandlet med noe som ikke Møller konsernet godkjenner, så har en heller ingen rustgaranti. Det har visstnok forekommet situasjoner, hvor de som utførte understells behandlingen har måttet ta over rustgarantien.

Så før en evt slik ekstra understellsbehandling, så forhør deg med Møller konsernet (ikke din forhandler). Send mail/brev, og ta vare på det skriftlige svaret du får, for det kan hende at det trengs om noen år.........

Grunnen til dette er at enkelte av understellsbehandlingene inneholder stoffer som kan reagere med det som er sprøytet under bilen fra fabrikken, og derfor de strenge vilkår for hva som kan brukes under bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tor2r skrev:

Selv har jeg kun vært borti Dinitrol en gang, men hadde ikke bilen i mer enn 1.5 år, så noe erfaring kan jeg ikke snakke om egentlig :)

Fordelen med Dinitrol er vel at man ikke trenger beh. hvert 3. år slik som med Tectyl. Blir jo sånn sett billigere.
Hva som er best av Dinitrol og Tectyl kan diskuteres i evigheter og jeg er rimelig sikker på at du ikke får noe klart og entydig svar :)

Er en del eiere av nyere biler her som sikkert svarer etter hvert, høre med dem hva de gjorde når de fikk ny bil :)

Møller anbefalte tectyl sprøytet ekstra tykt fordi det også ville ha en støydempende effekt i tillegg. Og der er det jo et visst behov på de fleste mellomklassebiler

6 timer siden, kjakan2005 skrev:

Skal kjøpe Skoda Octavia og vurderer om jeg skal legge opp til bruk av tectyl/dinitrol i tillegg til det som bilen leveres med. Kommer selv til å kjøre kanskje 10-12 000 i året og da hovedsakelig på Østlandet (Oslo og omegn, men også en del lengre turer på europaveiene).

1) Noen med Octavia (av nyere dato) som kan si noe om hvordan rustsituasjonen er etter et par år?
2) Burde jeg bruke ca 3-4000kr på å legge på noe ekstra rustbeskyttelse, og hvis ja, dinitrol eller tectyl?

Nyere biler har dårlig rustbeskyttelse. Gitt at du kjører på salta veier, er det et nødvendig tiltak å legge på et lag med beskyttelse slik jeg ser det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Scout skrev:

Møller anbefalte tectyl sprøytet ekstra tykt fordi det også ville ha en støydempende effekt i tillegg. Og der er det jo et visst behov på de fleste mellomklassebiler

Det er jo absolutt et element også.

Men synes det vil være greit å regne på utgiftene her også. Kommer an på hvor lenge man planlegger å ha bilen osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Tor2r skrev:

Det er jo absolutt et element også.

Men synes det vil være greit å regne på utgiftene her også. Kommer an på hvor lenge man planlegger å ha bilen osv

Klart det. Jeg har langt perspektiv på eierskapet. Kr 6000,- for ekstra tykt lag. Så vedliker man kanskje hvert tredje år med 4500,-. Det er jo en liten forsikring for rustfri bil, og vil kunne gi høyere pris ved salg. Slik tenker ihvertfall jeg. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri ekstra beskyttet mine biler, har de erfaringsmessig mellom 5 og 10 år og har da ikke opplevd rust  som et problem med unntak av siste Audi og det ville uansett ikke vært anerledes om en hadde ekstra behandlet bilen da det skyldtes ytre påvirkning fra lister og lykter.

For støy isolasjon kan jeg se at Tectyl kan være en positiv bidragsyter mht rust har jeg lite tro på Tectyl, du slår hull i Tectylen og det samles vann/ salt m.m. Under som får kose seg helt i fred uten at noen ser det. Min gode far som har Tectylert bilen annenhvert år siden den var ny har skiftet  både fjerer og bære armer noe jeg mener skyldes ovennevnte.

Har mer tro på penetrerende oljer som feks. lanolin eller tilsvarende. Det trekker inn i alle sprekker og hindrer rust og utvikle seg.

Lykke til ingenting varer evig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Helge skrev:

Har aldri ekstra beskyttet mine biler, har de erfaringsmessig mellom 5 og 10 år og har da ikke opplevd rust  som et problem med unntak av siste Audi og det ville uansett ikke vært anerledes om en hadde ekstra behandlet bilen da det skyldtes ytre påvirkning fra lister og lykter.

For støy isolasjon kan jeg se at Tectyl kan være en positiv bidragsyter mht rust har jeg lite tro på Tectyl, du slår hull i Tectylen og det samles vann/ salt m.m. Under som får kose seg helt i fred uten at noen ser det. Min gode far som har Tectylert bilen annenhvert år siden den var ny har skiftet  både fjerer og bære armer noe jeg mener skyldes ovennevnte.

Har mer tro på penetrerende oljer som feks. lanolin eller tilsvarende. Det trekker inn i alle sprekker og hindrer rust og utvikle seg.

Lykke til ingenting varer evig?

 

Det kan godt være du har rett. Bruker dinitrol på en annen bil jeg har i utlandet. Støydempinga var nok utslagsgivende for min del mht Tectyl (og et par Amazoner jeg hadde på åttitallet? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støydempingen er nok merkbart bedre med type Tectyl understellsmasse, fordi den rett og slett er tykkere og mer effektiv på det punktet. Ulempen er som @Helge skriver at på sikt så kan Tectyl sprekke og vann/fuktighet/salt trenge inn og faktisk gjøre rustangrepene mye større og verre å finne.

 

Jeg har heller ikke behandlet mine biler med noe i tillegg jeg heller, jeg gjorde som sagt noen undersøkelser på bilen jeg kjøpte i våres for å gjøre det på denne, men ble rett og slett frarådet å gjøre det av selger slik jeg har skrevet i et annet innlegg i tråden her.

Det samme svaret fikk jeg forøvrig når jeg spurte om dette på min forrige bil også (VW Golf 2014), er jo samme Møller konsern som står bak, men det var fra to helt forskjellige forhandlere (forskjellige byer også).

Nå har jeg heller ikke for vane å beholde mine biler så lenge, så derfor bekymrer det meg heller ikke så mye, men ekstra lydisolering og en ekstra rustbeskyttelse har jeg også ment at kunne vært positivt med tanke på innbytteverdi etc., men når selgeren(e) sier som de gjør så lar jeg det heller være..........

 

De to bilene jeg hadde før Golf var begge behandlet med type Tectyl, men det ble gjort av importøren før de sender bilene ut fra kaia i Drammen, det var 2009/2012 utgaver av Nissan Qashqai +2. Det er noe importøren gjør på hver eneste bil de tar hit til Norge når det gjelder Nissan (og en del andre importører av andre merker gjør også det samme), men det gjør altså ikke Møller (VAG produkter) på de bilene de importerer. 

Jeg synes det virker meget fornuftig å gjøre dette, men om det kan gå ut over rustgarantien, så er det definitivt noe jeg ikke gjør med min bil nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Superb lll skrev:

Støydempingen er nok merkbart bedre med type Tectyl understellsmasse, fordi den rett og slett er tykkere og mer effektiv på det punktet. Ulempen er som @Helge skriver at på sikt så kan Tectyl sprekke og vann/fuktighet/salt trenge inn og faktisk gjøre rustangrepene mye større og verre å finne.

 

Jeg har heller ikke behandlet mine biler med noe i tillegg jeg heller, jeg gjorde som sagt noen undersøkelser på bilen jeg kjøpte i våres for å gjøre det på denne, men ble rett og slett frarådet å gjøre det av selger slik jeg har skrevet i et annet innlegg i tråden her.

Det samme svaret fikk jeg forøvrig når jeg spurte om dette på min forrige bil også (VW Golf 2014), er jo samme Møller konsern som står bak, men det var fra to helt forskjellige forhandlere (forskjellige byer også).

Nå har jeg heller ikke for vane å beholde mine biler så lenge, så derfor bekymrer det meg heller ikke så mye, men ekstra lydisolering og en ekstra rustbeskyttelse har jeg også ment at kunne vært positivt med tanke på innbytteverdi etc., men når selgeren(e) sier som de gjør så lar jeg det heller være..........

 

De to bilene jeg hadde før Golf var begge behandlet med type Tectyl, men det ble gjort av importøren før de sender bilene ut fra kaia i Drammen, det var 2009/2012 utgaver av Nissan Qashqai +2. Det er noe importøren gjør på hver eneste bil de tar hit til Norge når det gjelder Nissan (og en del andre importører av andre merker gjør også det samme), men det gjør altså ikke Møller (VAG produkter) på de bilene de importerer. 

Jeg synes det virker meget fornuftig å gjøre dette, men om det kan gå ut over rustgarantien, så er det definitivt noe jeg ikke gjør med min bil nå.

Nei det går utover rustgarantien hvis ikke Møller gjør det selv. Min blir behandlet av Møller før den kjøres en meter. Ergo gjelder garantien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2016 den 16.27, Superb lll skrev:

Når Møller selv står for dette så er det selvsagt helt problemfritt, så da er det bare å «kjøre på» @Scout :) 

Mye styr med bil. Du må jo nesten være paranoid jurist for ikke å havne i myra med et eller annet. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det er jeg enig med deg i @Scout :) 

Det virker litt rart at en kan bli straffet for å ta vare på og beskytte sin egen bil litt ekstra, men det er jo noen som finner på mye rart også, så at både Møller og andre importører må ha en viss kontroll på hva som blir gjort kan jeg jo også på en måte forstå. Jeg vil jo heller ikke stå ansvarlig eller garantere for noe noen andre har gjort...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
4 timer siden, tronna skrev:

Jeg ble også frarådet understellsbehandling hos forhandler. Han mener jeg heller burde legge penger i lakkbehandling.

Det samme ble jeg også, men på min neste bil så gjør jeg definitivt motsatt. Bilpleie og ta vare på bilens lakk skal jeg fint klare selv, for det har jeg gjort på alle de bilene jeg har hatt siden jeg tok lappen i 86'. Bilens underside/understell derimot er det ikke lett å gjøre så veldig mye mer enn å bare spyle selv, og det er heller ikke så enkelt med en høytrykkspyler når bilen står på hjula, så derfor så kommer jeg til å forhøre meg/eller enda bedre få Møller til å levere bilen på et Tectyl/Mercasol «verksted» som de (Møller) godkjenner med tanke på rustgarantien før jeg tar i mot bilen.

På type bil jeg har mest lyst på neste gang (vurderer sterkt en Octavia Scout), så er det jo ekstra beskyttelse under bilen med tanke på BadRoad, men om det er positivt eller negativt med tanke på rust vet jeg ikke. Da tenker jeg at det kan være positivt  for det er ekstra plater som hindrer saltet å treffe undersiden av bilen direkte, men negativt i forhold til at det blir flere «gjemmesteder» for saltet  som en selv ikke klarer å spyle bort..........?

Noen som har noen erfaringer med tanke på akkurat det siste jeg nevnte, tenker jeg riktig eller tar jeg helt feil???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at, jo flere kriker og kroker under bilen, jo mer skit samles opp. Det hørtes jo ganske logisk ut, så lenge det ikke er hermetisk tett, som feks ved en understellsbehandling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ekstra tykt lag med tectyl  pluss andre dekk hjalp en del på støyen. Jeg har hatt min Scout i 7-8 måneder nå, og føler meg ganske komfortabel. Tar ofte flytaxi fra Trondheim til Værnes (E6), og de gutta kjører Mercedes og Audier: Jeg synes ikke de er mye mere støysvake enn Scouten min er på landevei.

Når det gjelder tectylbehandling er jeg ganske sikker på at det er smart hvis man kjører i saltsuppe rundt de største byene. Hadde jeg bodd på bygda er jeg ikke sikker på om det er like viktig. Det blir støyargumentet da.

Men velger man å tektylbehandle er det viktig å gjøre det gjennom Møllersystemet. Det borres hull bl. a for drenering av "kriker og kroker".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...