Gå til innhold
Octavia10

Hva gjør du selv på bilen?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hva menn flest (og kvinner evt) utfører på bilen sin selv. Og hva de overlater til verkstedet med god samvittighet. Jeg har selv kun diverse av verktøy og vurderer litt frem og tilbake om jeg bør få inn litt mer, eller om vinninga vil gå opp i spinninga. Det begynte med "småtteri" som kaliperverktøy, masse 12-kant 1/2" bits (tydeligvis populært på VAG) samt diagnoseverktøy. Men det har ikke hatt store jobbene hittil. EGR skifte lot jeg verksted ta, da på reklamasjon, så enkelt nok valg. Ei brekt fjør var jeg godt på vei til, men et stag var rusta fast og bolten strippa, og jeg ville ikke egentlig la naboer se meg vinkelslipe på bilen... Noe teit, jeg vet. Men hadde majoriteten f.eks. EGR jobben selv? Av løfteutstyr har jeg kun et par 2-tonn bukker og en enkelt hydraulisk 2t jekk. Så jeg får den ikke særlig opp heller mer enn i dekkskift høyde. Det setter kjapt stopper for mer omfattende jobber... Antar jeg. Jeg har ærlig talt også få venner (tidligere noe sosial angst, og kjenner ikke så mange som liker å vri), så hjelp hadde vært vanskelig.

Men ivrig på å høre hva folk velger å gjøre selv - som amatører/hobby mekanikere - med kun en vanlig garasje og fritt utvalg av nøkler, tenger, minimalt spesialverktøy. Og evt. om det er verdt å gå veien å prøve å gjøre mest mulig selv eller om de fleste velger å gjøre det enkelt, ta "enkle" ting som bremser, oljeskift, knekte fjører o.l. hos verkstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan ikke jeg si noe mer enn om mine egne kunnskaper og forutsetninger for å skru på bil, og de er omtrentlig = 0

Jeg har et håndtverksyrke, så jeg anser meg selv som relativt hendig, men når det gjelder bil så er det noe helt annet for min del. Jeg har tidligere byttet tennplugger, stifter, støtdempere, fjører, børstene i dynamo,, bremseklosser, bremseskiver, tromler, eksosanlegg, hjullager,  etc, men det var før de begynte med som du nevner en haug med bolter/skruer og slikt en må ha spesialverktøy for å gjøre noe med, hjullageret fikk jeg riktignok hjelp til fordi det måtte presses av drivakselen bare så det er sagt........ Det neste for min del er at dette var før alt var fylt opp med sensorer, elektronikk, etc, som gjør at det meste av varslene/feilmeldingene må «nullstilles»/resettes via pc og egnet programvare.

Da melder jeg for min del pass, og lar nå verkstedet ta over det meste,.

Når det er sagt, så får jeg legge til at jeg har fra 2001 kun har hatt helt fabrikknye biler som er under garanti, og har jevnlig byttet biler etter 2-3 år, og da må en jo ta servicer, etc på godkjente verksteder for å opprettholde nybilgarantien. Så jeg lar konsekvent merkeverkstedene ta dette, for de har gjerne mer kunnskap om den enkelte modellen og ikke minst så har de det verktøyet/programvaren de trenger.

Når det gjelder reparasjoner, så er de gjerne litt dyrere pr. time, men det kan spares inn fordi de kan ha bedre kunnskap (om den enkelte modell/merke), verktøy og programvare, uten at det er en fasit selvfølgelig. For vi har opplevd det slik med noen av firmabilene våre, som vi etter Leaseplan sine retningslinjer (for vår del) skulle benytte andre verksteder til reparasjoner, men svært ofte så endte det med høyere totalregninger/sluttsum, så det har de gått bort i fra for vår del.

 

Så i dag, så skifter jeg hjul når sesongen for det kommer, og ellers så holder jeg meg nå kun til kontroll/påfylling av væskenivå og vedlikehold/vask/polering og støvsuging av bil, alt annet lar jeg de som har både kunnskap og riktig verktøy ta seg av............

 

Men igjen, det er selvfølgelig ingen fasit for noen andre enn meg selv, og jeg lar meg stadig imponere av hvor mange flinke og kunnskapsrike personer det finnes som ordner det meste med nye biler også, men det er som sagt ikke noe for meg......... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser meg også som rimelig handy, men da kun med bygging av hus og liknende. Med bil...vell... nå som jeg har helt ny bil blir det kun spylervæske og hjulskift :)

Demonterte en gang hele døra/vinduet på min kjære Audi A5  (les: delvis midtlivskrise) en gang...uten at jeg fikk fikset vindusheisen.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde eldre biler byttet jeg alt fra dynamo, radiator, hjullager, støtdemper, fjører, bremseklosser/skiver/tromler... Men nå? Siste par årene er å skifte bremseklosser den strørste jobben jeg har gjort! Nå har forøvrig begge bilene elektrisk håndbrekk, så nå er plutselig det uaktuelt også! Så nå bytter jeg hjul, og fyller/peiler olje, spylevæske å den slags... Har rett og slett endt opp med å bli den personen som ikke gjør noe selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Salcin skrev:

Har rett og slett endt opp med å bli den personen som ikke gjør noe selv!

Det blir jo bare flere av dem, ehm, oss, alle kan jo ikke ta egen utdannelse bare for å vedlikeholde egen bil, samt skaffe et helt verksted og utstyret som trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...