Gå til innhold
Tor2r

Test av Skoda Kodiaq


Anbefalte innlegg

Første norske test av Skoda Kodiaq er kommet:

Skoda Kodiaq kommer ikke til Norge før i mars. Under en test av alle kandidatene til Car of the Year 2017 testen i Danmark nylig, fikk vi kjøre bensinutgaven på 190 hester. Dette blir topp-modellen i Norge, men gir uansett et god følelse av hva denne bilen kan by på.

Førsteinntrykket er den store plassen. Kodiaq er 4,70 meter lang  - 21 centimeter lenger enn Tiguan - og kan leveres med fem seter og svært stor bagasjeplass. Eller med sju seter og dertil mindre rom for bagasje. Setene i andre rekke kan justeres 18 centimeter i lengderetningen og de to bakerste setene kan slås ned i gulvet når de ikke er i bruk. Dette er en suveren bil for en barnefamilie. I tillegg kan den trekke henger opp mot 2,5 tonn.

Pris: Testbil fra kr 460.000,- ? (pris ikke fastsatt). Motor: Bensin 190 hk, 4x4, automat. Lengde: 4,70 m. Bagasjerom opptil 720 lit. (5-seter).

Les hele testen på:

https://www.motor.no/artikler/test-skoda-kodiaq---en-rimelig-suv-for-store-anledninger/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal tru om det er 460.000 danske kroner de snakker om her, med danske avgifter?

Rein valutakonvertering gir vel over 570.000 norske kroner, kanskje ikke langt unna sannheten for toppmodellen?!!

Men når jeg sammenligner norske og danske priser på ny Octavia så skiller det bare ett par tusen

358000 DKK mot 354500 NOK på 2.0 Liter 4x4 Style rett fra prislisten. Kan jo tyde på at bilene er mye dyrere i Danmark om du tar valutaen med også, eller? 358000 DKK er jo hele 438000 NOK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått bekreftet fra journalisten at prisen er oppgitt i norske kroner, men at det naturligevis knytter seg usikkerhet til denne, spesielt på grunn av statsbudsjettet. 

Jeg tolker forøvrig toppmodell i denne sammenheng til største motor + 4x4. Men ikke inkludert noen ekstrautstyr / pakker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ca 460.000,- høres i utgangspunktet ikke så ille ut, men noe som kanskje er litt viktig å tenke på her, er at Kodiaq blir lansert med Style utstyrsutgave som den mest velutstyrte utgaven. Og slik som selgeren jeg har meget god kontakt med sier, så har han hele tiden snakket om priser rundt Superb. Og ser en da på Superb Style, og de fleste av utstyrspakkene en der må legge til, så stiger prisen betraktelig.

Min Skoda Superb st.vogn Style versjon har i dag en nybil pris på 443.700,-  og det er noen få tusenlapper mer enn hva den kostet i Februar mnd når jeg bestilte min, og når jeg fikk på de utstyrspakkene, utstyret, metallic lakk og vinterhjul jeg ville ha, så passerte jeg 530.000,-

Nå er det ikke dermed sagt at alle vil ha det samme utstyret som jeg ville ha, men jeg har fremdeles en del «mangler» i utstyrslista før jeg når opp til L&K versjonen, og noe av det får jeg heller ikke valgt. 

Uten å vite helt hva Style inneholder på Kodiaq, og heller ikke vite hva som er tilgjengelige utstyrspakker, så blir det jo litt vanskelig å spå en sluttsum. Bare noe slikt som vinterhjul koster jo en «liten formue» når de kommer opp i den str jeg har sett på bildene som er lagt ut så langt av Kodiaq, for der har jeg kun sett 19" og 20", mine vinterhjul i 18" kom på 27.000,- med originale felger, og det vil mest sannsynlig bli enda høyere priser for dette på Kodiaq pga større felger og dekkstr som ikke er så ofte benyttet. Type «SUV» dekk, gjør det jo heller ikke rimeligere.........

 

Altså jeg er meget spent på prisen for en Kodiaq 2,0/180hk TSi 4x4 DSG utgave, for det er den jeg evt. ville ha valgt, men frykter vel at den fort nærmer seg 570 - 600.000,- totalt sett

Men det er jo selvfølgelig bare spekulasjoner fra min side, og jeg håper virkelig at jeg tar i for hardt............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2016 den 15.22, Razor skrev:

 

 

Men når jeg sammenligner norske og danske priser på ny Octavia så skiller det bare ett par tusen

 

Nå skal det også sier att modellen ikke nødvendigvis er likt utstyrt. En L&K modell av en bil i Norge ikke nødvendig samme utstyr som L&K i andre land... kan derfor være lurt å eventuelt sjekke utstyrsliste for hvert land da man sammenligner priser!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...