Gå til innhold
Fiskestang

Fast montert batterilader, mellom dynamo og batteri


Anbefalte innlegg

Jeg har en Skoda Superb 2012 med dieselvarmer. Denne trekker som alle vet, mye strøm. I tillegg kjøres bilen over korte strekninger daglig, og batteriet får nok ikke ladet seg opp etter denne småkjøringen.

Spørsmålet er om det går an montere inn en batterilader mellom dynamo og batteriet for å booste ladingen?  Ser at det finnes varianter til båt/biler med 2 batterisystemer (startbatteri og forbruksbatteri). 

Kan disse brukes på biler med kun ett batteri?

Jeg har sjekket litt på nett, men finner ingen gode svar.

 

Endret av Fiskestang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defa har løsninger for lading til bil, men jeg ville startet med å måle ladespenningen. Det gjør du enkelt ved bruk av et multimeter fra feks. Biltema o.l. 

Ladespenning i bil skal være mellom 14,2 og 14,4 volt ved 25 grader, ved lavere temperaturer forhåpentligvis høyere.
Måler du lavere enn dette bør du vurdere å endre ladespenningen, må sannsynlig skifte laderegulator på dynamoen. 
Det er en liten jobb og bør ikke koste all verden.
Lykke til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det akkurat det jeg ønsker å bli kvitt. Lading med kabel i veggen. Jeg ønsker en lader som er fast montert i bilen mellom dynamo og batteri. Denne laderen tar strømmen fra dynamoen under kjøring, booster den opp og leverer til batteriet.

Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med ekstern laderegulator som feks PDAR, men er et tilbakevendende tema i båt verden. 

Noen er kjempe fornøyde, mens andre er mer skeptisk.

Her er link til en leverandørav slike system  http://www.tbbecker.no/

Gå inn på baatplassen.no og søk på PDAR så kan du lese side opp og ned med erfaringer rundt slike systemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forhørt meg litt i dag med en arb.kollega, som har hatt båt i årevis og han har laget og funnet noen finurlige og meget effektive løsninger ang. bl.a. lading av startbatteri og forbruksbatteri, som jeg kanskje tenkte kunne overføres til bil (vi jobber begge to som montører, så strøm er noe vi jobber med daglig, bare for å ha nevnt det).

Men som han sa, så tror han det er en nesten umulig oppgave så lenge du ikke kjører mer enn noen korte turer. Skal du tilføre noe som også skal lade i tillegg til dynamoen, så må det også drives av noe, og da enten via drivstoff (men igjen trenger styrestrøm), som f.eks. en tilleggs ladeenhet (som da også trenger strøm for å kunne gi ladeeffekt ut).

Du kan jo evt. bytte dynamo slik at du får litt høyere ladespenning, og ikke minst en høyere strømstyrke på ladingen, det gjør den jo mer effektiv den tiden du kjører. Men om du bare kjører korte turer så vil jo heller ikke det hjelpe deg noe særlig.

En Webasto skal ikke brukes over lengre tid enn det du kjører (helst kortere) for at batteriet skal ha mulighet til å lade seg opp, og enda lengre tid tar jo ladingen når du øker strømforbruket ytterligere med tanke på setevarme(re), varmetråder i vindu(er), varme i speil, etc. Så jeg tror rett og slett at du enten må begynne å kjøre lengre, senke strømforbruket (altså tiden Webastoen går) og/eller rett og slett tilføre ekstern lading med kabel i veggen (som du ikke ønsker).

Utfordringen er at du har for liten tid til å lade effektivt når du kjører, og det vil stort sett ramme deg uansett hvilken løsning du evt vil gå for.

En annen ting som kanskje er noe å tenke litt på er jo også at om du har partikkelfilter så har jo heller ikke det noe godt av bare småkjøring, for da tettes det før eller siden. Det vet jeg veldig godt av erfaring på min VW Transporter TDi, og jeg er også plaget med høyt strømforbruk og lite kjøring i ny og ne, og da er det ofte kald bil og varsel om fare for tett partikkelfilter (selv om det er of-topic) i forhold til ditt spørsmål.

Så der er jeg fornøyd med å ha bensinmotor i privatbilen, og det sammen med Webastoen som kjørevarmer, så har jeg varm motor etter noen få minutters kjøring.

 

Fint om du poster hva du evt. kommer til å gjøre, for det kan helt sikkert flere nyte godt av, lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...