Gå til innhold
Octavian

DPF (Diesel Particulate filter)


Anbefalte innlegg

Har lest noen steder at de nye DPF'er renser seg (regeneration) med lavere temperatur og trenger kortere tid, da det betyr at de som kjører mest i byen kan forsette å kjøpe diesel biler og også har lest at det er ok hvis man tar en lang tur (halv time på 100km/time) i måned for å rense DPF. Er det riktig? Vet dere hva er service intervall for DPF på skoda og hvor har vært historiken med DPF.

Vanlig mening er at det er best å kjøpe diesel hvis man bor i byen, og ikke kjører mye.  Jeg kjører rundt 16000 km i ett år. Mulig at vi flytter til landet, vil en 1.8 TSI med 4X4 gjøre jobben i Norske veier?

 

Takk på forhand for svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Octavian skrev:

Har lest noen steder at de nye DPF'er renser seg (regeneration) med lavere temperatur og trenger kortere tid, da det betyr at de som kjører mest i byen kan forsette å kjøpe diesel biler og også har lest at det er ok hvis man tar en lang tur (halv time på 100km/time) i måned for å rense DPF. Er det riktig? Vet dere hva er service intervall for DPF på skoda og hvor har vært historiken med DPF.

Vanlig mening er at det er best å kjøpe diesel hvis man bor i byen, og ikke kjører mye.  Jeg kjører rundt 16000 km i ett år. Mulig at vi flytter til landet, vil en 1.8 TSI med 4X4 gjøre jobben i Norske veier?

 

Takk på forhand for svaret.

Akkurat hva som er fasiten på dette med DPF skal jeg ikke begi meg inn på, men jeg vet av erfaring at min arb.bil en VW Transporter TDi misliker sterkt å ikke bli kjørt varm, da kommer det etterhvert opp varsel om at DPF er i ferd med å tetne, og en bør kjøre bilen på høyere turtall på lavt gir. Det har stått at en bør kjøre en stund på 2.gir i 60km/t for at, DPF skal bli varmt nok til å «brenne» seg rent igjen.

Så om en bor i byen å ikke kjører mye, så er det nok stikk motsatt, da bør en absolutt velge bensinmotor.

For bensinmotoren takler småkjøring og at motoren sjeldent blir varm på en mye bedre måte, og i tillegg så slipper en ulempene med tett partikkelfilter.

 

Når det gjelder en Octavia 1,8 TSi så gjør den absolutt jobben om du bor i byen eller litt mer landlig til. Forskjellen er jo gjerne at en diesel er litt sterkere på lavere turtall (har høyere dreiemoment) og har gjerne litt lavere drivstoff forbruk enn en bensinmotor. Men bensinmotoren har et mer behagelig støynivå, blir fortere varm og med 4x4 i kombinasjon med den motoren du vurderer så får du også en ganske så kvikk og responsiv bil med god fremkommelighet.

Jeg har selv en Superb 2016 med 1,8 TSi motoren og er veldig fornøyd med den. :) 

 

Er ikke helt svaret du søker etter på alle dine spørsmål, men i hvert fall på et av dem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt VW diesel og bor i en større by. Jeg kjørte lite i byen, og opplevde ingen problemer med diesel annet enn at den aldri rakk å bli skikkelig varm. 

Nå har jeg bestilt en Scout med 1.8 bensinmotor. Hovedsaklig fordi det vil komme mer og mer restriksjoner på bykjøring, også sannsynligvis høyere bompengeavgift.

Jeg opplevde 4x4 1.8 bensin som sprek, og med veldig godt bunndrag, så det var lett å velge den foran diesel. 

Kjører du mye langturer passer nok diesel best mtp. drivstoffkostnad (foreløpig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...