Gå til innhold
grenness

Superb III m/Columbus: trafikkmeldinger over DAB?


Anbefalte innlegg

Hei.

Kort spørsmål: noen som vet om valget for "trafikkmeldinger over DAB" (husker ikke ordlyden helt, men tror det er i settings, og kanskje advanced settings, når man er i radio) faktisk vil (kunne) gi trafikkmeldinger á la gamle TMC i FM-båndet?
Valget er mulig å aktivere om radioen står på NRK P1 (i DAB+) så det kan jo tyde på at 'noe' er på gang...

 

Lengre bakgrunnsinfo:

Jeg bruker Waze på mobiltelefonen, har faktisk vært 'aktiv bruker' siden 2010 eller så, så får jo dekket behovet for trafikkmeldinger der.

Men jeg skulle likevel gjerne ha hatt enten TMC eller TPEG (som vel er teknologien for DAB) fungerende slik at jeg får opp trafikkinfo f. eks. når jeg legger opp og kjører etter en rute i Columbus' innebygde navigasjonssystem.

Når det gjelder TMC så har jeg bare et kryss over ikonet, så jeg mistenker at dustefeilen jeg forsøkte å undersøke for maange år siden da jeg kjørte Audi A6, fortsatt er til stede. Den gang var vel konklusjonen at Navteq, som leverer kartene, ikke trodde at det ble sendt ut TMC i Norge fordi Vegvesenet og/eller NRK brukte en testkode i TMC-sendingene sine, men jeg ble lovet av Møller at de (altså for 6-7 år siden!) skulle informere via VAG at Navteq måtte inkludere også TMC-biblioteket for Norge i neste kartoppdatering. Men om ingen andre her inne har fungerende TMC så virker det utrolig nok som at dette ikke har skjedd.

Men tilbake til TPEG, jeg vet ikke om dette brukes av Vegvesenet (ennå), jeg skal forsøke å undersøke, men det hadde jo vært gøy å undersøke dette litt mer. Noen som vet noe om dette? Og om det altså er innebygd TPEG-støtte i Columbus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har en Superb 3 med Columbus. TMC fungerte frem til en gang i vår. Jeg kontaktet Møller som kunne fortelle at de hadde mottatt informasjon om at TMC var faset ut i Norgel i forbindelse med stengning av FM båndet. Jeg var i Danmark i sommer på bilferie og der fungerte TMC utmerket.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 11/12/2016 den 18.16, Superb lll skrev:

Jeg la også opp på mine tidligere biler kjørerutene etter trafikkmld som ble lagt ut, men det har ikke vært mulig på min Superb 2016 med Columbus, og har fått akkurat det samme svaret fra selger/Møller som @Superb L&K at den tjenesten ikke fungerer/er i bruk mer.

Har du DAb+ i din bil eller kun DAB? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Superb lll skrev:

DAB+, Navi Columbus Infotainment system

Då har vi samme oppsett. Har prøvd å finne utav om min har dab+ sidan signalet forsvant på p5 hits og eg finn heller ikkje nrk p13 (dab+ kanaler). Kjipt å måtte bruke tusenvis av kroner på oppgradering av radioen i ein 3 måneder gamal bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har definitivt DAB+ i din bil @krosjefen :) 

 

Det ble standard i VW fra 01.01.2014, og tviler på at Skoda var noe særlig etter VW her.

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=41818

 

Samtlige Skodaer ble i hvert fall levert med DAB+ i 2015, for denne kartleggingen ble gjort ved inngangen til 2015 som det står i førsten av denne artikelen.

http://radio.no/2015/02/biler-med-digital-radio/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Superb lll skrev:

Du har definitivt DAB+ i din bil @krosjefen :) 

 

Det ble standard i VW fra 01.01.2014, og tviler på at Skoda var noe særlig etter VW her.

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=41818

 

Samtlige Skodaer ble i hvert fall levert med DAB+ i 2015, for denne kartleggingen ble gjort ved inngangen til 2015 som det står i førsten av denne artikelen.

http://radio.no/2015/02/biler-med-digital-radio/

Det var betryggende.  @Superb lll ! Trudde eg hadde kjøpt katta i sekken her no ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, krosjefen skrev:

Då har vi samme oppsett. Har prøvd å finne utav om min har dab+ sidan signalet forsvant på p5 hits og eg finn heller ikkje nrk p13 (dab+ kanaler). Kjipt å måtte bruke tusenvis av kroner på oppgradering av radioen i ein 3 måneder gamal bil :)

Merkelig, mistet også P5 hits mellom onsdag og fredag forrige uke engang... Men leita den opp igjen på nytt, men fikk da opp uten logo... Merkelig att sånn plutselig skal skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige onsdag, 11. januar, var den datoen der vi ble oppfordret til å rescanne alle DAB+-radioer pga omlegginger i sendernettene. Kanskje var det bare det som er forklaringen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, tobor skrev:

Forrige onsdag, 11. januar, var den datoen der vi ble oppfordret til å rescanne alle DAB+-radioer pga omlegginger i sendernettene. Kanskje var det bare det som er forklaringen? 

godt tips. ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tobor skrev:

Forrige onsdag, 11. januar, var den datoen der vi ble oppfordret til å rescanne alle DAB+-radioer pga omlegginger i sendernettene. Kanskje var det bare det som er forklaringen? 

http://kna.no/aktuelt/husk-å-oppdatere-kanalliste-på-dab-radio-11-januar/

Se der ja! Hadde ikke fått med meg dette jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...