Gå til innhold
Skodaforum.no

Derfor er vinterdekk smalere på vinteren


Anbefalte innlegg

Har mottatt litt ymse spørsmål om vinterdekk på Facebook siste tiden og ett av spørsmålene går på størrelsen på vinterdekk om vinteren

Hentet fra TV2 Broom:

[...] På vinterhjulene er det annerledes. Ofte kan man der oppnå fordeler ved å ha et smalere dekk. Gjerne bilens standard-dimensjon.

Det er først og fremst på skikkelig ruskete vinterføre at de smalere dekkene kommer mest til sin rett.

Disse drenerer mer effektivt unna slaps og vann. Samtidig gir de høyere marktrykk per kvadratcentimeter, som gjør at pigger og lameller får bedre grep på snø og is, slik at man ikke så lett mister festet. Dette gjelder både ved bremsing og akselerasjon.

Et tenkt scenario er en forbikjøring: Man svinger ut av hjulsporene og ut på snø/is som ligger mellom kjørefeltene. Å miste grepet her kan være katastrofalt.

Brede dekk med lav profil (kort avstand mellom vei og felg) reduserer også komforten på ujevnt underlag, slik som på ruglete snø og is.

Dekk med høyere profil er bedre i stand til å hjelpe bilens understell til å opprettholde god fjæringskomfort og også bedre veigrep.

Les hele artikkelen på http://www.tv2.no/broom/8730749/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt enig i dette som er skrevet her, uten tvil, smalere vinterdekk gir bedre grep for både bremsing og igangkjøring, og de drenere mye bedre og gir mulighet for vannplaning. :) 

 

Men jeg har likevel en liten bemerkning, og det går på dette med høyere profil og veigrep når det gjelder kjøring i svinger. Akkurat det gir ikke helt mening, for høyere dekkprofiler og smalere dekk gjør også at dekksidene «gir seg», og faktisk gjør at dekkene mister grep, men da snakker jeg selvfølgelig ikke om slapseføre eller glatt veg (som artikkelen egentlig handler om)..

Det er jo fe.ks. bare å se hvordan oppsettet på en rallybil endres når den skal kjøre på asfalt eller grus, bilen senkes, dekkene blir breiere og lavere for å maksimere grepet. Personlig så synes jeg heller ikke biler med for høy profil er behagelige, for de blir mykere og mer «duvende» men det er jo selvfølgelig kun min personlige mening.

Jeg har 18" både sommer og vinter på min Superb, og det synes jeg er helt optimalt, skulle jeg ha gjort en forandring så ville det ha vært 19" på sommerhjula. Jeg liker ikke hvordan bilen min oppfører seg med 17" som gir høyere profil og smalere dekk, men igjen, det er jo kun min personlige preferanse (og ikke ment som en protest på artikkelen, for den er jeg som sagt enig i når det gjelder kjøring på vinterføre).........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det også står i Broomartikkelen er det viktig å ta hensyn til hvilket føre en oftest kjører på og det er et vesentlig poeng å ta hensyn til. Kjører du på stort sett bare vinterveier vil bredere dekk gi større kontaktflate mot bakken og dertil høyere grep enn en bil med smalere dekk, og motsatt om du ofte kjører på ubrøytede veier.

På min første bil hadde jeg noe slikt som 175/60-14 eller deromkring, en '89 mod Golf Sport. Den bilen var helt rå å ta seg fram på snødekte veier. Ved litt testing av Kugaen i relativt tettpakket snø på ca 30-40 cm kom jeg meg fram men ikke uten å jobbe litt. Så kunne jeg gjøre samme testen med jobbilen min, en '93 Suzuki Vitara med relativt smale dekk, vil tro det var noe slikt som 185 eller 195-70-15 gikk gjennom samme snø uten å koble inn firehjulstrekken i det hele tatt.

Synes forøvrig standardstørrelsen på vinterdekka til Octaviaen gir et greit kompromiss i forhold til veigrep/fremkommelighet og komfort. Jeg ville definitivt ikke hadd noe lavere profil på de veiene jeg kjører, selv om størstedelen blir på midtnorsk kystklima. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...