Gå til innhold
Tor2r

Ny Mazda CX-5


Anbefalte innlegg

En av MANGE biler jeg vurderte var CX-5 og nå kommer 2. generasjon. 

Broom skriver: Bilen kommer på markedet til neste år, og det er ingen tvil om at dette blir en svært interessant modell for det norske markedet.

mazda_cx-5.jpg

Fronten ser nesten ut som en trutmunn....

Les om bilen her http://www.tv2.no/broom/8732122/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en bil som Mazda kan forvente mye av vil jeg tro, men interiøret og da spesielt dashbordet tiltaler meg ikke. En altfor liten skjerm som ikke er integrert i dashbordet, altså som stikker opp av dashbordet er jeg ingen fan av. Lufteventilene kunne vært løftet høyere opp hele veien, og så gjort plass til et skikkelig Infotainment system integrert i dashbordet i stedet, det er i hvert fall min mening. Pop up skjermen i BMW, Audi og noen merker til er heller ikke noe jeg liker.

Det samme gjelder den påmonterte «iPaden» i enkelte av Mercedesene, ser jo ut som de har glemt den, og måtte finne på noe med den i etterkant. den ser i høyeste grad ettermontert ut i mine øyne......

Jeg har også prøvet Mazda litt før jeg endte på først VW Golf og så Superb etterpå, og på denne her og Mazda 6 har stort sett den samme «feilen» som jeg opplever på samtlige japanske biler, en sittepute som ikke er tilpasset oss med litt lengde på beina i det hele tatt. Den treffer meg midt under låret, og det er ikke behagelig i det hele tatt. Der har mange bilprodusenter noe å lære av f.eks. BMW, Audi, Volvo og noen flere sine utmerkede seter som en kan forlenge sitteputen på.

Men tilbake til denne nye Mazdaen igjen, rattet er det neste, det har omtrentlig heller ikke forandret seg på flere tiår, den store «klumpen» i midten liker jeg rett og slett ikke, det ser så gammeldags ut. Synes heller ikke noe om måten de utformer instrumentpanelet på, det er for gammeldags for min smak, uten at det betyr så mye for andre enn meg selv selvfølgelig.

Personlig så har jeg mye mer sansen for type Skoda og VW sine dashbord og instrumentpaneler, de er så rene og designmessig stilige etter min mening, men jeg vet jo at andre mener de er veldig kjedelige. Så at vi alle har forskjellige meninger om den saken er helt klar. :)

Når jeg først er inne på dashbord og instrumentpaneler, så liker jeg veldig godt hva Ford har gjort med Mondeo, men hva de har tenkt når det gjelder Focus og noen andre modeller lurer jeg veldig på. Det har blitt litt bedre nå på siste modell, men før det så, nei takk...........

Tilbake til Mazdaen i artikkelen igjen, men jeg tror jo absolutt at dette er en bil som vil selge godt i Norge, for den har flere ting som vi setter veldig pris på, nemlig høyere bakkeklaring og 4x4. Håper bare at de nå kan komme med litt mer moderne bensinmotorer som også kan kombineres med 4x4, for det savner jeg i Mazda 6 og mange andre bilmerker sine modellutvalg.........

En annen ting som virkelig taler positivt for Mazda er jo den gode kvaliteten de har på sine biler, de har flere ganger vært helt i toppen over biler med minst feil og mest de pålitelige bilene, og ikke minst også de mest fornøyde bileierene. Og det ser vel ut til å fortsette på den samme måten med denne også. :) 

 

Men tror nok likevel at type Kodiaq eller Tiguan XL er mer type bil for meg og hvordan jeg liker at denne biltypen ser ut, men jeg håper fremdeles at jeg en gang kan få til et kjøp av Superb 2,0/280hk 4x4, det er familiebilen jeg virkelig liker :)

Trenger ikke nødvendigvis den store motoren, men det er jo ikke andre aktuelle bensinmotorer for meg med 4x4 i Superb, den nye bensinmotoren de setter inn i Kodiaq 2,0/180hk med 4x4 er også noe de burde satt inn i Superb etter min mening :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens Kugaen var på reparasjon fikk jeg låne en CX-5 da den akkurat var kommet. I og med at jeg da bodde langt uti distriktet innebar det en kjøretur på vel 30 mil hver vei, så fikk testet bilen på vinterføre. I forhold til Kugaen var motoren og girkassen betydelig kvikkere, og innvendig kvalitetsfølelse var grei, men jeg fikk ikke helt godfeelingen med 4x4 systemet da jeg synes den virket litt treig å overføre kreftene til bakhjulene. Kjøreegenskapene var brukbare til biltypen å være, men synes nok Kugaen var noe mer direkte i styringa. 

Som @Superb lll nevner så er sitteputene litt korte i Mazda. Dette merket jeg i CX-5en og i broderns Mazda 6 også, men betydelig mer merkbart i 6ern pga sittestilling. Dette er vel typisk for japanske biler da jeg sliter med kort setepute på moderns ASX og div mitsubishier før den. Jeg er litt skeptisk til dieselmotorene til japsene generelt, både Toyota og Mazda har hatt sin tørn med problemer på dieselene. En kamerat fikk dysehavari på sin Avensis etter såvidt ha bikket 100kkm, og på broderns Mazda 6(2013) mod gikk bilen i nødmodus pga metallspon i det interne grovfilteret... Dette på en bil som også knapt var bikket 100k. Dette medførte en reparasjon på 60-70k som han slapp unna med fordi dette ikke hadde vært avdekket da bilen tidligere gikk i nødmodus og bilen ble sjekket på verksted. En kjapp googling viser at dette ikke er direkte uvanlige problemer for Mazda. Bensinmotorene er vel omtrent skuddsikre, men mangler vel endel moment i forhold til europeiske merker som bruker turbo. 

I alle fulle fall, CX-5 har vel vært den modellen som har berget Mazda i Norge, og en ny versjon kommer neppe til å forandre dette bildet. Den ser grei ut, og med gunstig pris og grei plass i forhold til størrelse bør den vel også bli en vinner.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også lang og opptatt av sitteputer, men kan ikke huske hvordan CX-5 var da jeg testet den.

Jeg var faktisk veldig nær å kjøpe en, men ble rett og slett for lite plass med to bakovervendte barnestoler. Når man skal handle bil og kravet er plass til 2 bakovervendte stoler og en kar på nesten 1.90 så blir valgene av og til lett å ta når jeg har fått inn en barnestol og ikke kommer meg inn i førersetet :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kjørte CX-5 fra 2012 til 2016 før bakseteplassen (for barneseter) gjorde den for trang. Jeg har nå en ny Superb. Sittekomforten er bedre i Superben selv om jeg likte setene i CX-5 godt. CX-5 hadde en lysautomatikk som var enkel men veldig praktisk. Lysautomatikken i Skodaen får halvparten av de møtende til å blinke med fjernlysene, veldig irriterende. 
Jeg likte både motor og girkasse bedre i Mazdaen enn i Skoda, jeg har 2,0 190HK DSG men Mazdas automatkasse er mye smoothere og mindre masete.  Bånndraget er også en del bedre så  kjøringen er mindre stresset. Min nye Skoda har allerede plastknirkelyder i dashbord, sånt hørte jeg aldri på Mazdaen. Synes også at mazdaen var bedre å kjøre med henger (med lavere forbruk) og at navigasjonssystemet er bedre. 
Dessuten fikk jeg både jekk, hjulnøkkel, kompressor OG lappesaker på boks med bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder lysa på Superb så er jeg helt enig med deg @Lydonen, det venstre lyset lyser altfor langt ut til venstre og blender motgående trafikk. Det lyser jo langt utenfor venstre veikant og det gir ikke helt mening for min del. Jeg har lest at det skal være slik, men jeg synes ikke at det fungerer slik det er ment. De skal justere seg inn ved hastigheter over 80 km/t og om en kjører på vei med gatebelysning, men jeg opplever vel egentlig at de lyser like langt til venstre uansett......... Automatiske fjernlys slår seg også altfor seint av, etter min mening.

Knirking har jeg ikke i det hele tatt i min Superb, og jeg liker definitivt mye bedre utseendet på dashbordet, ratt og resten av interiøret på Superb, men det er jo min smak.

DSG kassa på min er ikke slik du beskriver i det hele tatt, men jeg har også en helt annen motor og DSG kasse enn hva du har, så det er nok vanskelig å sammenligne. Men at en tradisjonell automatkasse kan være bedre og mer følsom/mykere er jeg helt enig med deg i.

Tja, når det gjelder det med hva bilen din ble levert med av jekk, hjulnøkkel, kompressor og lappesaker, så vet jeg ikke helt hvilken bil du snakker om, men regner med at det er Mazdaen. Skoda skal vel leveres med rep.sett eller noe i den duren der, men jeg bestilte min Superb med reservehjul, for det er det eneste en faktisk kan stole på om en skulle få en flenge e.l. i dekket, som f.eks at en har kjørt over en skrue, bolt eller lignende som har løsnet fra dekket igjen. Da hjelper det hverken med repsett, lappesaker eller kompressor, hadde et slikt sett for et par biler tilbake, og når jeg skulle ha brukt det, så virket det ikke, fordi det hadde gått ut på dato (og da var bilen under 1 år gammel). Så fabrikken hadde lagt med en boks med tetteskum som hadde gått ut på dato, og da ikke virket, var ikke min bil som punkterte den gangen, men skulle hjelpe en kamerat som hadde gjort det. Men det hjalp jo lite uansett når det ikke kom noe som helst ut av den flaska........

Smaken er jo gjerne veldig forskjellig når det gjelder det meste, og Superb er jo heller ikke min drømmebil for å si det slik, men det var bilen som ga meg mest bil for pengene. 

En annen ting jeg ikke liker med type Ford Kuga, Mazda CX-5, Nissan X-Trail, Toyota RAV-4 etc, er den korte akselavstanden, så når en kjører over en fartsdump e.l., så er det jo som å kjøre en gyngehest. Håper kommende Kodiaq kan være bedre på det feltet, men «frykter» vel at en må opp enda en str. for å få den akselavstanden jeg liker, men type Volvo XC 90, Audi Q7 etc som er store nok til å ha lengre akselavstand passer dessverre definitivt ikke sammen med mitt bilbudsjett..........

 

Nå blir det litt mer off-topic her. 

Det blir nok mest sannsynlig en tradisjonell stasjonsvogn på meg neste gang jeg bytter bil også, synes forøvrig at Maxda 6 er kjempesprek, bare synd den har så trist interiør, dashbord/instrumentpanel, ratt, korte sitteputer og kjedelig motorutvalg. Hestene på bensinmotoren er jo der, men det skjer jo ingenting i forhold til hva den på papiret skal/burde yte. Både Mazda, Toyota og en del til, bør gjøre noe mer for å utvikle mer moderne bensinmotorer med turbo i, for slik som f.eks. Toyota Avensis sin trauste (og gamle) 1,8/147hk er rett og slett gammeldags og helt akterutseilt...........

Men igjen, det er nå bare min mening da..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @Superb lll. Jeg er helt enig hva kvaliteten på interiøret angår, Skodaen har et finere og mere påkostet interiør med bedre skinnkvalitet.  

Hovedankepunktet mitt mot DSG er tregheten ved igangsetting, for eksempel om du triller igjennom en sving og så skal gi gass igjen, det tar et lite sekund før kassa hekter seg på . Det samme gjelder ved krypekjøring og rygging mot henger, det er litt mere rykkete i forhold til automatgear. Skodaen velger dessuten lavere gear oftere og tidligere enn Mazda. Jeg må få skyte inn at dette ikke oppleves som noe problem. 

Jeg har kjøpt mange nye biler og alltid opplevd at jekk og hjulnøkkel fulgte med, det var derfor overraskende at jeg ikke fant dette i bilen da jeg skulle legge om, uavhengig av reservehjulsløsning. 
Forhandler burde opplyst om at slikt grunnleggende utstyr i Norge ikke fulgte med bilen!

Alt i alt opplever jeg min Superb som komfortabel og lekker og jeg gleder meg alltid til neste tur. Derfor oppleves det også veldig unødvendig med knirkelyder fra dashboardet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, selv om jeg kanskje høres ut som en Skoda fantast på min hals, så er det ikke alt jeg er fornøyd med heller.

Dørene (listene) på min knirka noe så fryktelig når varmen kom i sommer, og det var fra alle 4 dørene. Utrolig nok så holdt det med en skikkelig rensing av dørlistene fra forhandleren, etterpå har det vært helt tyst.......... Men en liten vibreringslyd fra vindusheisen i førerdøren når det er rundt null grader har jeg fått, med en gang jeg åpner vinduet ørlite grann, så blir det helt stille, så det virker som vinduet blir for hardt lukket og står litt i spenn, og så kommer det da vibrasjonslyder når det blir kjøligere, det er min teori da..............

 

Og det irriterer meg nesten grenseløst, at de setter inn en DSG 7 kasse sammen med den motoren jeg har, for den gjør at motoren min er nedtunet og har nå et dreiemoment på bare 250nm mot 320nm som motoren egentlig yter, og det er kun for at DSG 7 ikke tåler mer enn 250nm. Det er for dårlig!

Min forrige bil (VW Golf 2014), hadde samtlige av de tingene du nevner @Lydonen ang. DSG kassa, det er faktisk bedre på den jeg har nå, selv om det skal være den samme kassa (DSG 7). men mulig det kan ha med at jeg har en annen motor å gjøre nå.........? Den kan nøle litt ved igangsetting i enkelte tilfeller, og om jeg da gir litt mer gass for å få den til å reagere litt fortere om en skal kjøre ut i en luke i trafikken e.l., så ender det med bare hjulspinn, selv på bar asfalt. Men ellers så reagerer den meget raskt når den først er i gang, og trekker jeg den ned i sport så reagerer den helt momentant, men det kan kanskje ha med motor å gjøre også.......?

Du har jo DSG 6 kassa, og det er vel egentlig en bedre kasse, enn DSG 7 som jeg har, men at den kan ha noen «snyger» for seg, er det tydeligvis ingen tvil om.

Men som jeg skrev i forrige innlegg også, DSG er ikke i nærheten av de silkemyke giringene til en tradisjonell automatkasse, det er jeg helt enig med deg i.

 

Det du nevner med nøkkel til hjulbolter og jekk er jeg selvfølgelig også helt enig med deg i, det må jo bare følge med i Norge når vi bytter hjul 2 ganger i året. Nå er vel egentlig den jekken bare ment som en reserveløsning etter hva jeg har lest litt rundt omkring, men den burde absolutt ha fulgt med. Antageligvis så er det to grunner til at det ikke gjør det, det er vel mest sannsynlig besparelse av kostnader og vekt.

 

Interiøret synes jeg er flott i Superb, men det oser jo ikke av kvalitet når du har knirkelyder i det allerede, det synes jeg høres veldig «skummelt» ut, for det kan jo fort en annen få når bilen min blir litt mer kjørt og brukt. Jeg pleier alltid å få levert biler med slike lyder, så da får jeg bare kose meg fram til de dukker opp, for det høres det jo ut som at de vil gjøre etterhvert, og når det blir enda kaldere her jeg bor så blir det sikkert hørbart for min del også vil jeg tro.............

 

Har el.baklue på min st.vogn, og da er det jo en mulighet for automatisk tilbaketrekking av lasteromsdekslet, men det er så tregt som sirup, så når det etterhvert har rullet seg halvveis inn og en skal ha det helt inn til bakseteryggen, så må jeg hjelpe det innover, virker som det er noe med fjørene e.l. som skal gjøre dette, for det skjer jo nesten ingenting og slikt har ikke jeg tålmodighet til å vente på. Så den skal de få se på, eller skaffe en ny til meg, og det blir bare verre jo kaldere det blir ute.

 

Nærlysa har jeg jo nevnt, vet ikke hvordan de fungerer for din del?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @Superb lll

Virker som om du er godt inne i dette med girkasser og motorer, det høres jo latterlig ut at din bil må temmes på dreiemonent for å passe mot girkassa!

Jeg har så vidt jeg vet ikke noen automatisk tilbaketrekning av lasteromsdeksel men jeg har el. bakluke og denne har ved flere aneldninger åpnet seg utlisiktet, noe som er virkelig irriterende.

Nærlysene har jeg ikke fått med meg diskusjonen rundt, jeg har ikke registrert noe spesielt ved dem?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo veldig hyggelig å ha en dialog som innebærer noe mer enn bare Skoda også, men det bør vi kanskje ikke si så høyt @Lydonen, hehe ;) 

 

Har forsøkt å lese meg litt opp på dette med DSG kasser og de forskjellige problemene de kassene kan ha, og det kan være en del faktisk......... Helt enig, jeg ble veldig skuffet etter at jeg fikk høre dette fra selgeren at motoren på den bilen jeg har, ble levert med den kassa. Altså at det var DSG 7 kasse visste jeg jo, men ikke at den ikke tålte mer enn 250nm, og at fabrikken da har tunet ned dreiemomentet på den motoren jeg har valgt for å passe til den kassa. Det riktige hadde jo etter min mening vært i oppgradere/bytte ut DSG kassa i stedet slik at den tåler hva motoren yter...........

Se på dette utklippet fra Superb brosjyren, så ser du hva dreiemomentet egentlig er på 1,8/180hk motoren jeg har er. Det ligger på 320nm, men det er med manuell girkasse og den leveres ikke i Norge, så da er dreiemomentet satt ned til 250nm for å passe DSG 7 girkassa, i stedet for å sette DSG 6 kassa som hadde gitt bilen den kraften den egentlig skal ha. Til sammenligning så har jo 2,0/220hk 350nm, og jeg har noen ganger vurdert å bytte til den, men det er for tidlig enda, så det får bli ved neste bilbytte.........

Skjermbilde 2016-12-04 kl. 14.42.50.png

 

For Superb så er det noe som automatisk blir et tilvalg når en har el.bakluke med tanke på lasteromsdekselet, men det er noe som må aktiveres i meny oppsettet i innstillingene til bilen. Da stopper det halvveis, og gjør innlastingen litt enklere. Men for min del så har det ikke kommet halvveis når luka er helt åpen, og om jeg skal ha det helt inn, så må jeg rett og slett hjelpe det for å få det helt inn.

 

Når det gjelder nærlysa, så er det de svingbare lysa det gjelder. For min del og noen andre på et annet forum, så lyser det venstre lyset altfor langt til venstre, flere meter utover veikanten på venstre side. Det blender møtende trafikk og t.o.m. de som går/sykler på fortau/sykkelstien på venstre side av veien, go da er det noe som er feil ette min mening. Jeg har fått et stort «kompendium» av forhandleren ang. funksjonaliteten til lysa på min på, og det fungerer forsåvidt slik det skal, bare det at det retter seg aldri inn igjen slik det skal når det kommer møtende biler, kjører på veier med veibelysning eller passerer 80km/t. Skal jeg rette inn det venstre nærlyset, så må jeg vri lysbryteren helt til høyre, men da mister jeg jo også den svingbare funksjonen. Har vært på verkstedet en gang med dette, men det ble ikke funnet noen feil. Det ble bedre i noen dager etter at de hadde koblet bilen til pc hos forhandler, men etter en ukes tid så var det helt til venstre med det venstre nærlyset igjen........... Så hele lyskilden/strålen på det venstre lyset peker til venstre, og da mister jeg jo også lyset rett frem og rekkevidden til fjernlysa når jeg har på fjernlyset, for det lyser jo altfor mye til venstre det også selvfølgelig. Unngår som sagt dette ved å ikke bruke auto innstillingen på lysbryteren, men da mister en jo som nevnt den svingbare funksjonen på lysa også..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...