Gå til innhold
Razor

Škoda Kodiaq - priser


Anbefalte innlegg

15 minutter siden, Tor2r skrev:

Absolutt! Man snakker jo gjerne om drømmebilen og alt man skal ha, helt til man skal frem med penn og kontrakt og lommeboka åpnes. For mange andre er kanskje en splitter ny STOR-SUV med 5 års garanti nok til å bli drømmebil, ikke alle trenger alt utstyret, 4x4 eller automatgir. 

Men, mange av de som kommenterer her og vurderer Kodiaq kjører allerede fullspekkede Octavia'er, Superb'er eller til og med andre merker enn Skoda (jøss, går det an ;)) og da blir det noe "kjedelig" (bi-smak) å kjøpe en dyrere bil med mindre utstyr.

Det var akkurat som jeg skulle ha sagt det selv @Tor2r, hehe ;) 

 

For min egen del @Petter88 så har jeg en 2016 Superb 1,8/180hk TSi Style med mye ekstrautstyr og utstyrspakker, så for å nå den utgaven jeg selv satt sammen ut i fra prislista, så kommer den på rett over 700'k for min del. Og da får jeg kun en bil med 4x4 og høyere bakkeklaring om jeg hadde valgt Kodiaq. Men med noe mindre utstyr, mindre plass på ett eller annet sted, for Kodiaq er 470cm mens min Superb er 486cm, 16 cm kortere bil gjør seg gjeldende på et eller annet sted....... 

Så å betale ca 250 - 270.000,- i mellomlegg for den er helt uaktuelt, men jeg vil ikke gå ned på noe heller, for å få noe som er dårligere utstyrt eller svakere motorisert enn hva jeg allerede har.

For den summen så hadde det vært mer aktuelt for meg med en Superb 2,0/280hk 4x4 L&K i stedet, for det hadde vært en oppgradering, men den er dessverre akkurat like langt utenfor mitt budsjett som Kodiaq er..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Razor skrev:

Noen som har grunnprisene levert Oslo?

Nei, men siden en forhandler i Trondheim ligger 5.500 lavere enn prisene som ble publisert i denne tråden (fra Alta), så er det vel tilsvarende eller maksimalt 10.000 kroner mindre pr modell i Oslo. Det er jo mye lengre frakt fra Trondheim til Alta, enn fra Oslo til Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Razor skrev:

Noen som har grunnprisene levert Oslo?

Dette er prisene jeg fikk av forhandler i Oslo.
Kan se ut som at prisene er 10.500,- lavere enn den fra Alta. Så ikke at det var prisforskjell på arkene våres...

image2016-12-13-114714.pdf

Endret av Arooo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skodas utfordring blir vel heller å forklare prisøkningen; man har hele tiden snakket om priser som superb, noe som også er rimelig når en ser på andre land. Noen steder er den til og med billigere enn superb. Dersom 700' stemmer er den jo så langt jeg kan se ca 130-140 over en fullspekket superb 190tdi/4x4/dsg. Med 16000 i avgiftsøkning er det et ganske solid gap der på godt over 100 000, selv når en kompenserer for 7-seter. Og det er rett og slett ikke godt nok i min verden... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dessverre at prisen ikke vil slå positivt ut for alle som har ventet tålmodig. Det ble rett og slett litt høy i forhold til signalene som var gitt. Spørs om dette var dirkete uklokt å gå ut med så store forventninger fra forhandlers side. Når det er sagt så er jo dette en STOR suv med bagasjeplass - noe mange USVer i Norge mangler.
Også for min del ble ventetiden for lang. Jeg slo til med et meget godt nybilkjøp på en godt utrustet Octavia som jeg tror vil fylle mitt behov. Ser at tilsvarende utstyr variant vil ligge nesten 200.000,- over. Det er mye penger - men selvsagt en hel annen bil - men det står ikke helt i stil.
Derfor er jeg fornøyd at jeg var en av de siste som sikret meg 2016 Octavia stv 2.0 TDi 184, 4x4 DSG + mye fornuftig utstyr. Bilen produseres i januar og for visstnok lettelser i avgiftene i tillegg

Om 2-3 tror jeg Kodiaq kommer som hybrid på det norske markedet. Da kan det hende folk smiler igjen...

Endret av Jan Broder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at prisene ligger en god del høyere enn forventet, men la oss legge skuffelsen til side et øyeblikk. Hvilke andre biler kan gi god bakkeklaring, 4x4 og automat, samt tilsvarende ytelser, plass og utstyrsnivå for 650-700 tusen?

Den som kanskje kan bli den største konkurrenten, er den Skodaen som ikke finnes ennå, nemlig Superb Scout.

Endret av Grinaldo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Grinaldo skrev:

Jeg er enig i at prisene ligger en god del høyere enn forventet, men la oss legge skuffelsen til side et øyeblikk. Hvilke andre biler kan gi god bakkeklaring, 4x4 og automat, samt tilsvarende ytelser, plass og utstyrsnivå for 650-700 tusen?

Den som kanskje kan bli den største konkurrenten, er den Skodaen som ikke finnes ennå, nemlig Superb Scout.

Om en ser bort i fra muligheten for 7 seter, så er vel type VW Passat Allroad (og evt den utgående Opel Insignia Country Tourer) som gjør det, og det er vel kanskje mer type bil som beskriver hva Skoda kanskje burde kommet med, en Superb Scout som du nevner @Grinaldo.

 

Jeg for min del har ikke behov for den økte bakkeklaringen, men derimot en Superb med 4x4 hadde jeg vært fornøyd med. Men den finnes dessverre heller ikke med riktig motor (pris) for min del. Så da kunne en Kodiaq vært en mulighet til å oppnå det for meg. Men når jeg kan få en Superb 2,0/280hk 4x4 L&K pluss metalliclakk og vinterdekk billigere, enn en Kodiaq med mindre utstyr og mindre motor, så setter definitivt Kodiaq seg selv ut av spill.. Jeg trenger absolutt ikke 280hk, men jeg trenger plassen til Superb i både i lasterom og beinplassen i baksetet, så det spørs vel egentlig om Kodiaq kunne vært et alternativ for min del. På papiret så har Kodiaq god plass, og antall liter i lasterommet kommer jo tildels av et høyere lasterom, men også fordi en kan flytte baksetene fremover, men da minker beinplassen i baksetet, for 16cm kortere bil må merkes et eller annet sted............

For 100 - 120.000,- kroner mindre som en har trodd at en Kodiaq egentlig ville ende på, så kunne en kanskje ha minket litt på plass-kravet, men det er ikke i nærheten en gang for en slik pris. Det er heller ikke toppversjonen av Superb selv om prisen blir omtrentlig lik, for det er også 100 -120.000,- over hva jeg er villig til å legge i en bil. 

 

Nå snakker jeg kun for meg selv her selvfølgelig, men det er hva jeg ser for meg av alternativ til prisen for Kodiaq som jeg mener har blitt overpriset til de grader i forhold til hva tidligere «pris-lekkasjer» omtrentlig har ligget på. Jeg har fått høre 2 ting av en Skoda selger, og det er se på priser i nærheten av Superb og ca 5% lavere enn Tiguan, men dette er jo dessverre ikke i nærheten en gang etter min mening............

56 minutter siden, Jan Broder skrev:

Tror dessverre at prisen ikke vil slå positivt ut for alle som har ventet tålmodig. Det ble rett og slett litt høy i forhold til signalene som var gitt. Spørs om dette var dirkete uklokt å gå ut med så store forventninger fra forhandlers side. Når det er sagt så er jo dette en STOR suv med bagasjeplass - noe mange USVer i Norge mangler.
Også for min del ble ventetiden for lang. Jeg slo til med et meget godt nybilkjøp på en godt utrustet Octavia som jeg tror vil fylle mitt behov. Ser at tilsvarende utstyr variant vil ligge nesten 200.000,- over. Det er mye penger - men selvsagt en hel annen bil - men det står ikke helt i stil.
Derfor er jeg fornøyd at jeg var en av de siste som sikret meg 2016 Octavia stv 2.0 TDi 184, 4x4 DSG + mye fornuftig utstyr. Bilen produseres i januar og for visstnok lettelser i avgiftene i tillegg

Om 2-3 tror jeg Kodiaq kommer som hybrid på det norske markedet. Da kan det hende folk smiler igjen...

Dette tror jeg du har gjort meget lurt i @Jan Broder :) 

Gratulerer med en flott bil i vente, så får vi håpe at du blir fornøyd med den når du får den :) 

1 time siden, Lydonen skrev:

Nå forstår jeg hvorfor de har kviet seg sånn for å slippe prisene. Dette blir dessverre ingen storselger, den blir alt for dyr med riktig motor og utstyr.

Dette tror jeg dessverre du har veldig rett i @Lydonen

1 time siden, mga skrev:

Skodas utfordring blir vel heller å forklare prisøkningen; man har hele tiden snakket om priser som superb, noe som også er rimelig når en ser på andre land. Noen steder er den til og med billigere enn superb. Dersom 700' stemmer er den jo så langt jeg kan se ca 130-140 over en fullspekket superb 190tdi/4x4/dsg. Med 16000 i avgiftsøkning er det et ganske solid gap der på godt over 100 000, selv når en kompenserer for 7-seter. Og det er rett og slett ikke godt nok i min verden... 

Helt enig med deg @mga, den har rett og slett blitt altfor dyr om en ønsker motor, 4x4 og utstyr.

Men for mange kan det selvfølgelig være et meget godt alternativ til andre type SUV eller store Crossovere, om en ikke trenger/ønsker de største motorene eller en ikke vil ha alt tilgjengelig utstyr. Bilen er jo kjempeflott på bilder, og gjør det jo meget bra i testene en har både lest og sett så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke har behov for høyere bakkeklaring, eller en 7-seter, så er definitivt Superb og Octavia bedre valg, rent økonomisk. Og om man kan leve uten 4wd i tillegg, så må jo også Passat GTE vurderes (men nå banner jeg vel i kirka).

Jeg har hatt en fullspekket Octavia i tre år, og har vært meget godt fornøyd. Der er det vel full pakke for rundt 500'. Jeg har også prøvekjørt Passat Alltrack, men det var ikke en dramatisk opptur i forhold til Octavia'en, selv om den er tøffere og gir høyere status enn Skoda. Det ble vanskelig å forsvare prisen på 700' (med det utstyret jeg ønsker).

Jeg har tidligere eid tre Audi'er, og jeg føler meg derfor kvalifisert til å si at Skoda er et meget godt kjøp om man foretrekker VAG-kvalitet. Nå vil vil ha høyere bakkeklaring og enda bedre plass i baksetene, og vi hadde glatt kjøpt en Superb Scout uten å blunke. Men siden den ikke finnes, så kan det fort bli en Kodiaq. Opplevd kvalitet og bruksverdi betyr mye mer i hverdagen enn status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Superb lll said:

 

Helt enig med deg @mga, den har rett og slett blitt altfor dyr om en ønsker motor, 4x4 og utstyr.

Men for mange kan det selvfølgelig være et meget godt alternativ til andre type SUV eller store Crossovere, om en ikke trenger/ønsker de største motorene eller en ikke vil ha alt tilgjengelig utstyr. Bilen er jo kjempeflott på bilder, og gjør det jo meget bra i testene en har både lest og sett så langt.

Det jeg sliter med å forstå er HVORFOR den er blitt så mye dyrere. Om jeg summerer opp med ekstrautstyr kommer jeg til 660000, hvorav avgiftsøkningen utgjør 16000, dvs 644000 i dagens priser. Selve bilen utgjør av dette 516000. For å få en relativt godt utstyrt bil må man da legge til ekstrautstyr for 128000. 

Om man nå sammenligner med tilsvarende Superb er bilpris i dag for en Style 482000, dvs 36000 lavere enn tilsvarende Kodiaq (hensyntatt avgiftsendring). Om man tar utgangspunkt i en L&K er denne 37000 over Style, mens man må legge på 18000 i ekstrautstyr på toppen av dette, dvs totalt sett 55000 i ekstrautstyr. 

Forskjellen i ekstrautstyr for tilsvarende bil er altså 73 000. Da har jeg ikke tatt hensyn til 7-seter, men samtidig har man ikke det adaptive lyset på Kodiaq, så den faktiske forskjellen her er ikke så stor. 

Så det som skulle være "like" priser som en Superb er altså blitt til en økning i grunnpris på 37000 og en økning i ekstrautstyr på 73000... Legger du på 40000 er du plutselig oppe på en V90 XC, og uansett hvor Skoda-fan en måtte være er jo dette et godt knepp opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Grinaldo skrev:

Om man ikke har behov for høyere bakkeklaring, eller en 7-seter, så er definitivt Superb og Octavia bedre valg, rent økonomisk. Og om man kan leve uten 4wd i tillegg, så må jo også Passat GTE vurderes (men nå banner jeg vel i kirka).

Jeg har hatt en fullspekket Octavia i tre år, og har vært meget godt fornøyd. Der er det vel full pakke for rundt 500'. Jeg har også prøvekjørt Passat Alltrack, men det var ikke en dramatisk opptur i forhold til Octavia'en, selv om den er tøffere og gir høyere status enn Skoda. Det ble vanskelig å forsvare prisen på 700' (med det utstyret jeg ønsker).

Jeg har tidligere eid tre Audi'er, og jeg føler meg derfor kvalifisert til å si at Skoda er et meget godt kjøp om man foretrekker VAG-kvalitet. Nå vil vil ha høyere bakkeklaring og enda bedre plass i baksetene, og vi hadde glatt kjøpt en Superb Scout uten å blunke. Men siden den ikke finnes, så kan det fort bli en Kodiaq. Opplevd kvalitet og bruksverdi betyr mye mer i hverdagen enn status.

Skuffelsen min over Kodiaq er kun pris, og ikke noe annet enn det.

 

Litt off-topic her nå:

Altså jeg er så fornøyd med min Superb 2016 som det går an å bli til vårt behov, men jeg har tidligere i høst likevel vurdert å bytte den til fordel for en annen motor med et høyere dreiemoment, pga noe jeg mener er en helt feilprioritering/valg av Skoda. Det blir for dumt å sette inn en DSG kasse, som gjør at de er nødt til ned-tune motoren for at DSG kassa skal tåle dreiemomentet. Da hadde det vært bedre å satt inn en DSG kasse som tålte dreiemomentet i stedet, det valget de har gjort her er helt bak mål etter min mening. Greit nok i hverdagen, men med fullastet bil, så merkes det at momentet godt kunne vært litt høyere, og diesel er ikke et alternativ for vår del........

 

Da så jeg for meg at Kodiaq kunne vært et alternativ etter tidligere varslede priser, men det har jo vært en gedigen skivebom, når den blir ca 100 - 120.000,- høyere pris enn varslet, så vil jeg ikke påstå at de akkurat har truffet. Så om jeg skal bytte bil nå, så blir det da heller en ny Superb 2,0/220hk, DSG 6, L&K, og det er omtrentlig 100.000,- ned i pris for min del, i forhold til Kodiaq.

Skoda har nesten tatt meg litt med storm, for sitt design, opplevd kjøreglede og kvalitet, finish og god plass i Superben, og i dette prissegmentet så har Superb absolutt ingen konkurrenter eller utfordrere heller etter min mening. Plassmessig så må det jo være type E-klasse, nye V90, A6 e.l., men da snakker vi jo opp noen hundretusen kroner til.

 

Så min skuffelse over Kodiaq dreier seg kun om pris, og der mener jeg definitivt at Kodiaq er sterkt overpriset i forhold til hva den kan gi meg av det jeg har behov for. Jeg tror likevel at den vil selge ganske bra, fordi det er nesten ingen konkrete konkurrenter som kan tilby det samme, for denne prisen. Men til den prisen her, så finnes det absolutt mye bedre alternativer blant Skoda sine egne modeller for vår del og våre behov/ønsker.

Men som sagt, har en behov for 4x4, god plass og høy bakkeklaring så er absolutt Kodiaq et meget godt valg, så får det være opp til enhver hva de synes om prisen, og hvor stort bil-budsjett de har. Jeg håper virkelig at salget tar av for Kodiaq, for det ser ut til å være en kjempebil på alle mulige måter.

39 minutter siden, mga skrev:

Det jeg sliter med å forstå er HVORFOR den er blitt så mye dyrere. Om jeg summerer opp med ekstrautstyr kommer jeg til 660000, hvorav avgiftsøkningen utgjør 16000, dvs 644000 i dagens priser. Selve bilen utgjør av dette 516000. For å få en relativt godt utstyrt bil må man da legge til ekstrautstyr for 128000. 

Om man nå sammenligner med tilsvarende Superb er bilpris i dag for en Style 482000, dvs 36000 lavere enn tilsvarende Kodiaq (hensyntatt avgiftsendring). Om man tar utgangspunkt i en L&K er denne 37000 over Style, mens man må legge på 18000 i ekstrautstyr på toppen av dette, dvs totalt sett 55000 i ekstrautstyr. 

Forskjellen i ekstrautstyr for tilsvarende bil er altså 73 000. Da har jeg ikke tatt hensyn til 7-seter, men samtidig har man ikke det adaptive lyset på Kodiaq, så den faktiske forskjellen her er ikke så stor. 

Så det som skulle være "like" priser som en Superb er altså blitt til en økning i grunnpris på 37000 og en økning i ekstrautstyr på 73000... Legger du på 40000 er du plutselig oppe på en V90 XC, og uansett hvor Skoda-fan en måtte være er jo dette et godt knepp opp...

Helt enig, i forhold til hva de tidligere har skissert av priser, så er det en gedigen skivebom for den Kodiaq jeg ville ha hatt. 

Jeg kan velge en Superb 2,0/220hk TSi, DSG 6, L&K og spare nesten 100.000,- kroner, jeg får ikke høy bakkeklaring og 4x4 av det, men plassen som Superb har passer bedre til våre behov. 4x4 hadde absolutt vært kjekt å ha, men ingen nødvendighet, høy bakkeklaring er heller ikke noe vi har behov for.

Ser ut til å bli en knallbil, som jeg virkelig håper at salget tar av på for Skoda sin del, det er bare ikke en bil for oss, med den prisen den har endt opp på. Da finnes det andre alternativer som passer vårt behov mye bedre, både billigere, og ikke minst til den samme prisen i Skoda sine egne rekker. det gjelder sikkert ikke for alle, men slik er det nå absolutt for vår del.

Synd den ble priset så høyt, det var en skuffelse for min del, men da er det selvfølgelig kun prisen jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som priser for både bil og utstyr har blitt offentlige, og en har kunnet sette seg ned betrakte dem litt mer nøye, og kanskje ha fordøyet dette litt med tanke hva bilen koster og hva som er standard utstyr, ligger i utstyrspakker og hva som evt. må velges som ekstrautstyr.

 

Er det da noe som har kommet nærmere bestillings-knappen?

Og da evt. hvordan ser ditt valg oppsett ut?

 

Det siste spørsmålet kolliderer jo litt med tråden som @Tor2r startet i går,

http://www.skodaforum.no/topic/234-ditt-oppsett-av-kodiaq/

men synes likevel det er litt naturlig å spørre her også, når det har med hvordan prisen evt. vil ende opp. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å male dette med høyere pris en forventet inn i evigheten, men jeg blir litt forundret over eposten mange av oss fikk i dag fra importøren.

Her informerer de om innstegsprisen basert på 2016 avgifter, vel vitende om at det er ingen som kan kjøpe bilen til denne prisen, hvorfor? Dette må være irrelevant informasjon? (blir like nyttig som å opplyse om prisen med 2007 avgifter 9_9). Det er hva bilen koster når vi får levert denne som er viktig, ikke hva den koster om den hadde vært tilgjengelig tidligere.

Virker også som om importøren legger skylden på avgiftene for at bilen blir såpass dyrere enn Superb, men i realiteten utgjør vel dette maks 30-tusen, noe som forklarer bare deler av pristilegget.

Mye ligger på dette med at VAG ikke har de beste motorene med tanke på utslipp og blir straffet på dette, husk at avgiftene til Superb går ned neste år (mellom 2-tusen til 17-tusen og hele 40-tusen for 280hk) da de her oppgir å ha mer kontroll på CO2 utslippet.

For å sammenligne 2,0 TDI 190hk 4x4 DSG

  • Superb stasjonsvogn CO2 =  135g/km
  • Kodiaq CO2 =  150g/km

Lyspunktet er at de fleste SUV'er blir straffet neste år, så prisen for denne type bil øker for "alle".

Det at avgiftene nå legges opp til å "favorisere" diesel framfor bensin er også rart når de ønsker å utestenge diesel fra byer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg er vant med en Fabia STV 2016 90 HK , var ikke valget vanskelig i og med at jeg er meget fornøyd med motor og har veldig lite behov for flere HK :

Bestilt i dag !! : 125 Hk Active, Quartz grey, Alt av utstyr som var mulig ( meget begrenset på Active som dere sikkert har sett)

Plass og utseende spilte en rolle her og blir så nær drømme bil som mulig til under 400K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Petnub skrev:

Bestilt i dag !! : 125 Hk Active, Quartz grey, Alt av utstyr som var mulig ( meget begrenset på Active som dere sikkert har sett)

Plass og utseende spilte en rolle her og blir så nær drømme bil som mulig til under 400K

Gratulerer, hvilken leveringstid fikk du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Grinaldo skrev:

2,0 TDI 190 hk 7-trinns DSG (Aut.) 4x4 med tilnærmet alt utstyr bestilt. Ingen lovnad om leveringstid foreløpig.

Gratulerer, tenker på denne jeg også, kan du si noe om nivået på rabatten. Hadde en runde på 190 HK Superb L&K for en måned siden og fikk den ned rundt 35-tusen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...