Gå til innhold
Superb lll

Skoda Kodiaq tester


Anbefalte innlegg

2 timer siden, Razor skrev:

http://www.tv2.no/broom/8746823/

 

Trur nok det blir forhåndsbestilling på mæ :)

Har du sett deg ut hvilken utstyrsversjon (og evt. ekstrautstyr utover std for utstyrsversjonen du velger), farge, motor og drivhjul du skal ha da @Razor?

Synes det er veldig artig å følge med på hvordan andre setter sammen sin bil, og hvordan vi alle prioriterer forskjellig :)

Får håpe at det løsner med prisene snart, slik at bestillingsknappen kan trykkes på for din del :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig tenkt er en finnmarks bil:

En eller annen gråtonet 2.0 TDI 150 HK Style, DSG, 4x4, 7 seter. Om det ikke allerede inngår skal æ ha:

- fjernstyrt webasto

- varme i ratt, girkule om mulig hehe, front og bakrute, alle seter! Flere plassa æ kan varme???

- full led pakke

- 230 v og usb lade uttak bak

- størst mulig felg og dekk

- innsvingbart/avtagbart hengerfeste

- bevegelsestyrt åpning av bakluke

- sota vindu

- Mørk delskinn (om æ har råd)

- ryggekamera og sensorer rundt hele

- trailer assist

- Størst mulig stereopakke med tilhørende stor skjerm

- Manuelle seter da det er kun jeg som kjøre denne bilen

 

- Alt av filbytte, skiltgjenkjenning, navi, parkerings assistanse og slikt skal æ IKKE ha

 

Ellers, tja får se når konfiguratoren kommer :)

 

 

2 timer siden, Tor2r skrev:

Ja de var jo veldig fornøyd med den! Lover bra!

Jepp, var omtrent anmeldelse samme da nye Octavia kom å basert på det bestilte æ usett/uprøvd på direkten å har ikke angra ett minutt etterpå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Razor skrev:

Foreløpig tenkt er en finnmarks bil:

En eller annen gråtonet 2.0 TDI 150 HK Style, DSG, 4x4, 7 seter. Om det ikke allerede inngår skal æ ha:

- fjernstyrt webasto

- varme i ratt, girkule om mulig hehe, front og bakrute, alle seter! Flere plassa æ kan varme???

- full led pakke

- 230 v og usb lade uttak bak

- størst mulig felg og dekk

- innsvingbart/avtagbart hengerfeste

- bevegelsestyrt åpning av bakluke

- sota vindu

- Mørk delskinn (om æ har råd)

- ryggekamera og sensorer rundt hele

- trailer assist

- Størst mulig stereopakke med tilhørende stor skjerm

- Manuelle seter da det er kun jeg som kjøre denne bilen

 

- Alt av filbytte, skiltgjenkjenning, navi, parkerings assistanse og slikt skal æ IKKE ha

 

Ellers, tja får se når konfiguratoren kommer :)

 

 

 

Høres jo veldig flott ut dette da, og utstyrslista ligner nok veldig på noe jeg evt. kunne tenkt meg selv også. Det eneste er Navi, den hadde jeg tatt med, jeg har riktignok ikke brukt Navigasjon mer en 2-3 ganger på privatbilen de siste 3-4 årene, men den har vært utrolig nyttig de få gnagen en har trengt den. Men en mobil kan jo fort gjøre den samme nytten, jeg ser den..............

Her tenker jeg egentlig mest på andrehåndsverdi, ellers så er det vel bare blindsone varslingen jeg synes er veldig grei i min Superb, alle de andre «fører-assistentene» har jeg deaktivert...........

El-seter satt jeg mye mer pris på enn hva jeg hadde trodd, er std på fører siden på min bil, men la til på passasjer setet, det enste jeg angrer på her, er at jeg ikke la til ekstra kontroller på siden av setet, slik at jeg lettere kunne ha flyttet på passasjer setet når jeg er alene i bilen og har behov for å justere det av en eller annen grunn.

Så hadde jeg valgt 2,0/180hk bensinmotor for min del, men det er jo kun min personlige mening :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er prisen som avgjør til slutt, derfor dette motorvalget. Jeg vil også ha det passasjersetet som kan legges helt sammen å låses der for maks lastelengde i bilen, derfor manuelt sete siden de elektriske ikke kan legges sammen. Siden det er kun jeg som kjøre i 99% av tilfellene blir det manuelt på førersiden mest på grunn av pris.

Annenhånds verdi er viktig men trur ikke sete utgjør så mye. Mer på drivlinje, motor, fargevalg, interiør, webasto, kanskje støtte systemer og navi også men trur ikke jeg får igjen de pengene om jeg velger det når jeg skal selge?!!

Skal bli fornuftig utstyrt med nyttige ting men samtidig ikke koste skjorta og ræva :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje ikke helt riktig topic for spørsmålet, men prøver meg likevel. Ser det er veldig mange som vurderer å kjøpe Kodiaq og mer eller mindre bare venter på en prisliste. Antar alternativet for mange vil være Superb. Har salget av Superb stoppet opp så mye nå av den grunn at det er grunnen til kampanjen med prisavslag på Superb, eller er det en vanlig type kampanje for Skoda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoda kjører noen kampanjer i ny og ne, noen ganger med prisavslag på selve bilen, andre ganger f.eks med 4x4 til sterkt reduserte priser. Er ikke så lenge siden det var kampanjepriser på Octavia heller (mulig det fremdeles er det?, har ikke sjekket det nå).

Tror ikke det har stoppet opp noe for Superb enda, for det er jo to ganske så forskjellige biler, for de som vil st.vogn så er jo ikke en SUV det rette, og for de som vil ha SUV så er jo ikke st.vogn det rette........ Men om en ikke har bestemt seg for noe helt konkret, så kan jo kanskje begge deler være et alternativ.

Superb har i hvert fall ikke fått noe kortere leveringstid heller, så det taler jo ikke for at salget har stoppet opp noe der............

Men fasiten har jeg selvfølgelig ikke, det er basert litt på samtler med en selger i forrige uke, og litt høyt ukvalifisert synsing ;):) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 24.11.2016 at 8:42 AM, Superb lll said:

Hva mener du med gode LED pakker da @Razor?

De leveres med LED kjørelys (LED stripe i underdelen av frontlyset, ikke Active versjonen), LED skilt lys og LED baklys (for noen modeller utvidet LED lys bak, ikke Active og Ambition versjonene).

Nær/fjernlys er Bi-xenon lys, tåkelys foran er Halogen.

 

Så det er foreløpig ingen Superb som har full LED lys pakke, men det kan jo komme etterhvert...........

 

Skjermbilde 2016-11-24 kl. 08.39.43.png

 

Skjermbilde 2016-11-24 kl. 08.40.08.png

 

 

Er det noen som vet hva "utvidet LED baklys" innebærer? For eksempel, hva er det i motsetning til LED-lys bak? Er forskjellen lys på bakluken også? Ellers er det vel ikke mulig å få blinklysene bak i LED?

Endret av SkodaZZ17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SkodaZZ17 skrev:

Er det noen som vet hva "utvidet LED baklys" innebærer? For eksempel, hva er det i motsetning til LED-lys bak? Er forskjellen lys på bakluken også? Ellers er det vel ikke mulig å få blinklysene bak i LED?

Utvidet LED-baklys på Superb betyr ikke noe annet enn at det også er lys i baklysa på bakluka, for de mindre utstyrte utgavene så vil de ikke lyse i baklysa på bakluka. Om du ser på det vedlagte bildet, så er det også en LED stripe som lyser på bakluka, det gjør det ikke på de som ikke har utvidet LED baklys på Superb og det ser merkbart «enklere» ut etter min mening.

Det er foreløpig ikke mulig å få LED i blinklysa bak fra fabrikk, det må i tilfelle være om en bytter til LED pærer selv, men hva som skal til for å gjøre det vet jeg ikke.

Vet det også er mange som bytter til LED pærer i tåkelysa foran for å få den samme fargetemperaturen som LED stripa i hovedlyset har. Det ser betraktelig bedre ut det også, men det er ikke noe jeg har gjort (foreløpig).

 

Skjermbilde 2017-01-09 kl. 23.01.02.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
3 timer siden, Arooo skrev:

Noen som har VG pluss?

Kong Kodiaq! Terningkast 6 :-)

http://pluss.vg.no/2017/04/18/2766/2766_23974163

Kong Kodiaq

Skoda har vært treg på avtrekkeren når det gjelder å avle frem en skikkelig SUV. Men med Kodiaq treffer de både planken og tidsånden.

Et hav av plass, to- eller firehjulsdrift, fem eller syv seter, mye tilgjengelig utstyr, super antatt annenhåndsverdi – og en usedvanlig vellykket design: Med Kodiaq er Skodas klassereise fra det gamle uttrykket «hvorfor gå da?» på mange måter gjennomført.

Nå ser bilen dyrere ut, og den er det.

– Bilen leverer veldig bra på dieselforbruket og har veltilpassede motorer. Bilen er også rustet for litt røffere forhold med sine høye hjulbuer, plastlister rundt skjermbuene og høytsittende tåkelys, sier VGs bilekspert Dag Edvardsen.

Førermiljø: 6

2566387.jpg
NYSKAPENDE: Førermiljøet er moderne, men du trenger ikke datakurs for å betjene det. Skjermen til infotainment-systemet er blant de skarpeste vi har sett, med pluss for stor skrift. Lyset i hjulbrønnene og i diverse lyslister kan farges. Foto: HANNE HATTREM.

Du sitter passe høyt, i systematisk innredede omgivelser med mye førerteknologi, som også er enkel å betjene. Lesbart instrumentpanel. Trykkeskjermen er sylskarp med store symboler, en av markedets beste. Suverent ryggekamera, pluss for linse som kan rengjøres. Setene er gode. A-stolpen og lave speil tar noe sidesikt (du får ikke sett under dem i en rundkjøring). Mye oppbevaringsplass. Meget bra med tanke på støy.

Kjøreegenskaper: 6

Lettkjørt! Er rolig og avdempet også når underlaget blir røffere, som betyr en god tilpasset avfjæring. Lett servo og en fasong som er enkel å vite hvor man har, bidrar til at bykjøring og parkering er en smal sak. Vi har kjørt 180-hk bensin og 190 hk diesel. Bensinmotoren har en utrolig punch i frasparket, begge er fleksible. Firehjulsdrift (Haldex 5) kobler inn bakhjul ved behov.

Plass: 6

2566386.jpg
LAVT: Sittehøyden er ikke all verdens i tredje seterad, men det er enkelt å komme seg inn og ut. Foto: HANNE HATTREM.

Skyvbare bakseter (18 cm), meget god plass til tre i baksetet (midtsetet er noe smalere). Til og med voksne ben får limousin-følelse bak. Bagasjerommet som femseter er på 720 liter. Utstyrt som syvseter med fem seter i bruk, 630 liter. Enkel setenedfelling gir nesten flatt gulv.

bil.jpg

Miljø: 4

Fabrikkoppgitt forbruk for 190-hk-diesel på 0,56 l/mil (NEDC). VG-løypa gikk på 0,55 l/mil (snittfart 72 km/t, 0–7 grader). Motorvei 0,54 l/mil (98 km/t). Miljømerking F (131-180 g CO₂), nest dårligste.

Sikkerhet: –

Ikke testet i EuroNCAP ennå. Automatisk nødbremsesystem er standard på samtlige. Bra! Adaptiv cruisekontroll (holder avstand automatisk) er standard på øverste utstyrsnivå.

Å eie: 6

2566383.jpg
SMART: En plastlist som beskytter dørene (alle fire) og bilen du parkerer ved siden av, spretter ut når du åpner døren. Skodas varemerker er praktiske detaljer, og også her er isskrapen på plass i tankdekselet, paraplyen på plass i døren og en LED-lommelykt i bagasjerommet, blant annet. Foto: HANNE HATTREM.

Biladministrasjonsselskapet Autolease vurderer bruktverdien etter 4 år/60.000 km til bedre enn snitt i bruktmarkedet (terning 6) og i klassen (terning 6). Driftskostnad ca. 5300 kr./år, som snitt i klassen. For best bruktverdi anbefales: 2,0D/190 hk/aut/4x4/øverste utstyrsnivå (se tabell). Legg til tilhengerfeste (9500), Isofix foran, tre-soners klima (2900), ryggekamera (13.500).

Nummer åtte av 23 i eierundersøkelsen AutoIndex. Autolease understreker at det er noe usikkerhet rundt fremtiden for diesel, men likevel best med tanke på drivstofføkonomi, og ser ikke noe plutselig verdifall.

2566385.jpg
HAR PLASS: Skoda Kodaiq kommer med fem eller syv seter, med for- eller firehjulstrekk, med bensin eller diesel, automat eller manuell. Baksetene kan skyves individuelt. Som syvseter med alle setene i bruk, er bagasjeplassen 270 liter. Foto: HANNE HATTREM.

Pris: 5

Vi er vant med at Skoda er noe billigere. Testbil med 190-hk diesel og mye utstyr koster 672.700, uten frakt/levering. Typisk kundebil fra butikk hittil koster 605.900 kr. Billigste med forhjulstrekk, automat, femseter øverste utstyrsnivå er 448.200 kr. (bensin/150 hk). Ekstra seter koster ca. 20.000 avhengig av variant.

Design: 6

Gammel og ung, inkludert flere med godt øye til premiummerker, setter tommel opp for Skodas genistrek. Kraftig front, markerte linjer, muskuløs, velproporsjonert og stram.

TOTALTSCORE: 6

2566384.jpg
LETT PÅ LANDET: Og lett i by'n. Kodiaq er lettkjørt, men er selvsagt ikke en bybil. Foto: HANNE HATTREM.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Mens jeg venter, så tråler jeg nettet etter nye tester. Denne fant jeg i dag, men er litt gammel uansett. 

Men jeg synes det er artig at testen tar for seg Q5, Tiguan og Kodiaq:

http://automotorsport.no/familiefeide-q5-tiguan-kodiaq/

Inntrykket generelt sett er at Kodiaq er et meget trygt og godt kjøp. Selv om de kan bli litt i dyreste laget(for en Skoda;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...