Gå til innhold
Skodaforum.no

Test av DAB-adaptere


Anbefalte innlegg

NAF testet tidligere i 2016 DAB-adaptere. 

Vinneren ble:

Tiny C3: Fleksibel, flest muligheter

tiny_c3_studio.jpgDersom man er villig til å legge litt mer penger på bordet, og ikke har ti tommeltotter, kan de delvis skjulte løsningene være et godt alternativ. Her er som regel deler av komponentene skjult, sånn at du ved å ta deg litt tid under monteringen (gjemme ledninger osv.) kan få et langt mer visuelt tiltalende resultat.

Tiny C3 er egentlig en ganske enkel plug´n play-variant som skiller seg fra den rimeligere C2+ ved at displayet er frittstående og kan monteres hvor som helst på dashbordet/midtkonsollen, samt at den har noen flere funksjoner og en bedre antenne. Den fremstår derfor som en delvis skjult variant, selv om enheten må ha både strøm fra 12V-uttaket og antennekabel.

Tiny C3 er enkel å montere, selv om glassantenna må behandles pent. Den er også meget enkel i bruk, er samtlige i testpanelet enige om. Den har også noen ekstra funksjoner som er lett å sette pris på. C3 fungerer som handsfree for telefonen, samt at den har AUX både ut og inn. Du kan koble til musikkspiller både via kabel og blåtann, eller du kan koble DAB-adapteren til bilens anlegg uten å sende signaler over FM.

Pris Tiny C3: 1295 kroner

Styr unna:

Robtec: Gammeldags og vanskelig

Flere av adapterne er kostbare, og noen er rett og slett for dyre i forhold til hva du får. Et godt eksempel på det er Robtec fra Coop til 799 kroner. Den koster omtrent det samme som Tiny C2+, men oppleves som både gammeldags og vanskeligere å bruke. Den får pluss for at det medfølger både klebeantenne og magnetisk pisk til å feste på karosseriet, men oppleves ellers som ganske ”billig”. Enheten er klumpete, tastene små og bruksanvisningen på engelsk (hurtigguide på norsk).

Pris Robtec: 799 kroner

Les hele testen her: https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-dab-adaptere/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje noe i at en får det en betaler for her @Tor2r? :) 

Veldig bra å få opplyst hva som er tilgjengelig av slike adaptere, for slukkingen av FM båndet kommer jo nærmere for hver dag som går, etter hva som er planlagt i det minste, men hva som skjer i praksis er jeg nok ikke helt overbevist om enda..............

 

Har ingen erfaring med slike adaptere selv, fordi mine 2 siste biler har hatt DAB+ radio fra fabrikken, men det nærmer seg jo at en må gjøre noe med radioen jeg har i min arb.bil VW Transporter. Men det er en bil vi har igjennom Leaseplan, så her må en kanskje forhøre seg litt hva de godtar før en gjør noe installasjoner eller lignende........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor skal jo fm-nettet stenges allerede i januar. Kan ikke si at jeg er imponert over dekningen inne blant høye fjell og fjorder her. i alle fall ikke for de kommersielle kanalene.

Har heller ingen erfaring med adaptere. eneste er at jeg missliker adaptere og ekstra duppeditter som ikke er helt integrert ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...