Gå til innhold
Nomi

Kjøpe Octavia som har kjørt langt??


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg vurderer å kjøpe en octavia 2014 eller nyere og som har kjørt over 200.000km. 

Finnes det noen her inne som har en octavia som har kjørt over 200.000 eller har kjøpt en rundt tilsvarende km.stand? 

Jeg er ute etter å finne ut om jeg kan forvente mange (og dyre?) verkstedbesøk? Eller om octavia er en solid bil uten de store verkstedbesøkene?

Dette blir ventebilen min til Kodiaq kommer i hus (og jeg har fått solgt bilen min).

Noman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha manuell eller automat? Bensin eller diesel? Dersom bilen du vurderer ikke har byttet deler så bør det påregnes noen kroner i rep og vedlikehold vil jeg tro, men dette avhenger også av hvor mye du skal kjøre, og ikke minst, hvordan bilen er kjørt av forrige eier. 

Såg en taxikjørt Octavia på finn som var gått 180.000km uten at det var nevnt noe om hvilke reparasjoner som var utført forutenom noe lakkering. 

Endret av CitizenX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finnes det nok ingen fasit dessverre @Nomi

At en bil tåler 200.000km eller mer er det jo ingen tvil om, men når feil og reparasjoner slår til er det jo helt umulig å svare på, på den arb.bilen jeg har (en VW Transporter 4motion) så måtte clutch og svinghjul byttes på allerede 24.000km (grunnet hard bruk av forrige person som disponerte den), bremser er byttet, hadde knekte fjører (kjører mye med tung bil på dårlige veier), den spiser dekk etc.

Joda jeg vet at dette har lite med en Octavia å gjøre, men poenget mitt er at en vet jo svært lite om hvordan bilen er kjørt, og hva en har i vente. det er jo en grunn for at veldig mange bytter inn sine biler ved 80 - 95.000km, for rundt 100.000km så kan ting begynne å skje, og enda mer er det jo trolig at vil skje når den har rullet det dobbelte.

Så her kan du være meget heldig eller svært uheldig, det blir bare ren gjetting egentlig. Ser jo flere på Skoda gruppa på Facebook har Skodaer som har kjørt både langt og lenger enn langt uten for mye problemer, så det er ingen umulighet at det kan gå meget bra @Nomi, men det kan kanskje hende at du bør være forberedt på noe annet også, uten at jeg skal påstå at det blir slik...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er en 2014 modell, men har kun gått 40.000 9_9

Skoda er vel i bunn og grunn velprøvd VAG teknologi så det dukker neppe opp noen store overraskelser. Men sjekk registreringsnummer mot merkeverksted hvor bilen befinner seg for å få service historikk på den og spør om eventuelle dyre ting som må taes/ bør ha vært gjort osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært en del feil på dem tidligere, og da spes tørrplate kassene, de oljefylte har vært mye bedre. Har vært noen tilfeller her i Norge etter hva jeg har lest på noen andre forum.

I sverige så tillater de ikke bruk av DSG kasser i Taxier lenger,

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/automatkasse-troebbel-hos-volkswagen/a/10113548/

 

Mitt «problem» med min DSG 7 kasse på min 2016 Superb er at den «struper» dreiemomentet til motoren i min bil, jeg har egentlig en 1,8/180hk - 320nm TSi motor, men den er nedtunet til bare 250nm fordi DSG 7 kassa jeg har ikke tåler et høyere dreiemoment enn det....... Et utrolig dårlig valg av kasse i den bilen.

For den kommende Kodiaq så er det en helt nyutviklet oljefylt DSG 7 kasse som blir benyttet, og da er en jo kvitt dette problemet her.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også de som har vært plaget med 6 trinnskassa, i forhold til antaller kasser som er solgt er de neppe mange, men når enkelte av de spammer alle diskusjoner på bilrelaterte sider om at DSG er dårlige greier, blir det fort en vedtatt sannhet. Linken du viser til @Superb lllgjaldt kombinasjonen 7DSG og ecofuelmodellene og ikke DSG-kassene generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg var nok litt vag med hva jeg ønsker å kjøpe. Men så skal dette være en ventebil og da er ikke ting så nøye. Jeg har mye småkjøring så bensin og manuell bør nok være det beste. Men diesel og manuell funker også. Dsg er deilig, men kan gi potensielle kostnader. 

Det jeg mer er ute etter er om disse bilene generelt holder en viss kvalitet (som myten om mercedes) eller om ting begynner å ramle sammen... 

Hvis normalen er store kostnader så kan jeg heller legge på 50.000kr og kjøpe en som har gått mindre. :)

Endret av Nomi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generelt grunnlag vil vedlikeholdskostnadene øke etter 100-150.000 km. Jeg vet av Folk som eier Skoda Octavia av 2.gen med over 200.000km på telleren som omtrent ikke har byttet noe, mens andre med langt lavere kmstand som har vært mye plaget med feks EGR ventil. Sistnevnte må vel forventes av diesel med mye småkjøring.

 

Min opplevelse er at Skoda holder bra kvalitet sålangt, men har bare kjørt ca 45000km. Bilen er enda tight og fin og virker velbygd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...