Gå til innhold
Viking

Førerassistentsystemer


Anbefalte innlegg

Jeg har lest en del om Kodiaq etterhvert; men må si meg litt forvirret over hvilke førerassistentsystemer som er henholdsvis:

Standard

og

Ekstrautstyr

Mange tester har formuleringer som "det meste av førerassistentsystemer" osv. Men har tilgode å se en grei liste av noe slag. 

Så langt har jeg funnet:

  • Trailer assist
  • 360 ryggekamera
  • Front assist inkl. City nødbrems
    • Mulighet for å legge til Predictive Pedestrian Protection
  • Adaptiv CC
  • Lane Assist, Blind Spot Detect and Rear Traffic Alert
  • If the car is fitted with Lane Assist, ACC and DSG transmission, Traffic Jam Assist comes as an additional function. It maintains speed and applies the brakes in slow-moving traffic. Additionally, the car will be kept in lane up to speeds of 65 km/h thanks to the Lane Assist function. 
  • Driver Alert detects signs of fatigue in the driver and prompts the driver to take a break. 
  • Emergency Assist, also only in combination with DSG transmission, is a further function of the ACC and Lane Assist combination. Should the danger arise that the driver is unable to drive, the system can bring the large SUV to a standstill. 
  • Crew Protect Assist (auto lukking av vinder mm)
  • Multi-Collision Brake, which comes as standard, prevents any further uncontrolled movement of the ŠKODA KODIAQ
  • Travel Assist with Traffic Sign Recognition displays speed limits and other road signs as images on the in-car computer as well as the navigation system.

Spennende å se at bilen kan leveres med "kø-autopilot" (Traffic Jam Assist)! Noen som har erfaring med dette? Jeg trodde dette var forbeholdt XC90 og vel så det. B|

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er et sammensurium av assistentsystemer! har ærlig talt ikke helt oversikt på alle som følger med Kodiaq.

Traffic jam greia er rimelig vanlig men går under forskjellige navn. Flere modeller/merker har det, da mest nevnt som adaptiv cruise controlled.  har det på min xc70 15 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det så er Traffic Jam Assist en kombinasjon av Lane Assist, Adaptive Cruise Control (ACC) og Auto Hold.
- ACC uten Auto Hold vil bremse bilen til stop ved kø, for så å gi et varsel om at fører må trå inn bremsen - ACC deaktiveres. Slik er det på min Octavia.
- ACC med Auto Hold vil bremse bilen til stop ved kø, når bilen foran beveger seg må fører gi et lite trykk på gasspedalen for at bilen skal starte å kjøre igjen - ACC er fortsatt aktivert. Slik var det på Passaten jeg hadde før sommeren.
- Traffic Jam Assist bremser ned og starter å kjøre igjen av seg selv, så lenge fører holder på rattet. Slik tolker jeg videoen til Skoda.
Har aldri prøvd dette, men det ser veldig behagelig ut å ha i Oslo trafikken!
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det på min Superb, og du verden og det bremser.........

Det er vel det eneste jeg ikke helt blir fortrolig med når det gjelder Adaptiv Cruise Control, radaren tar med seg litt mer enn det den behøver i enkelte tilfeller. Bilen bremser plutselig opp når det står en bil på siden av veien, om en tar igjen en syklist/mopedist, selv om jeg har god klaring til dem, og det kan komme litt brått på meg noen ganger når bilen uten forvarsel plutselig bremser.

Et flott system og en meget nyttig assistent det der, men den krever litt tilvenning :) 

Lane assist var det første jeg deaktiverte, og det kommer jeg aldri til å aktivere igjen heller. Da må jeg evt. begynne med pendling på E6 e.l., for for at rattet enten holder igjen eller «rister» litt er noe jeg ikke helt liker. Kan nok være en meget nyttig funksjon dette også, men den kontrollen vil jeg ha selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså selgeren som jeg har en del kontakt med synes Lane-assist er en kjempeflott ting, og lar den være aktivert til en hver tid, og vi bor ganske nære hverandre, jeg har altså en helt annen oppfatning av systemet. 

Så for noen er det garantert en nyttig og hjelpsom assistent, men jeg liker den ikke så godt. Den bidrar jo til at en skal holde seg i mellom linjene på veien og forhindre at en kommer over i motgående retning, og at en ikke skal kjøre av veien. Så jeg forstår absolutt nytten av den, men jeg er vel kanskje litt mer aktiv sjåfør og liker godt velge min egen plassering i det kjørefeltet jeg befinner meg i, men kommer en for nære en linje så vibrerer det i rattet og en merker en motstand på styringen som gjør at en tar i litt for å overvinne den og da kan det bli litt ukontrollert. Så personlig så passer den ikke min kjørestil, men som nevnt kjøring på E6 e.l. så fungerer den helt greit.

Men nå er jo dette bare basert på mine meninger og opplevelser da. andre kan ha helt andre synspunkter og mer fornuftige syn på dette enn meg. Har blitt såpass gammel at noe vil jeg fremdeles ordne når jeg kjører, ny teknologi skal ikke komme her å vite bedre enn meg, hehe ;) 

  1. Ja det er enkelt i menyene og slå dette av/på
  2. Hadde jeg kunnet velge, så hadde jeg ikke valgt det, men tror nok det stort sett ligger i en eller annen utstyrspakke.

 

Men igjen @Viking dette er kun basert på mine meninger og synspunkter, og jeg har intet vitenskapelig grunnlag for det jeg skriver her. Lane-assist og jeg er ikke bestevenner for å si det slik, og det tror jeg ikke at vi kommer til å bli i fremtiden heller............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ganske gøy med teknikk og duppedingser, og med en bil som bare cruiser avgårde. Kjenner at jeg blir litt "usikker" når bil-journalister beskriver biler som, nøytrale, kjedelige osv. Kan godt være jeg synes det er helt OK! Eller et eller annet automatgir som ikke er slik og slik; tror det meste er bra når man kommer fra en 10 år gammel KIA! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt lane assist på min to siste biler. Ville aldri valgt det selv da jeg aldri bruker det. Her jeg bor, så er det så vidt noen synlige linjer :D

Samt at det er irriterende lyder bare man nærmer seg streken eller at det blir dratt i rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir aldri å bestille ting som bare blir deaktivert uansett, har da kjørt bil i godt over 20 år helt på egenhånd så trenger enda ikke ørten støttesystemer for selve kjøringa 9_9

Vel nesten da, adaptiv cruise controll, ryggekamera og trailer assist gjør jo livet litt enklere bak rattet :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Viking skrev:

Jeg synes det er ganske gøy med teknikk og duppedingser, og med en bil som bare cruiser avgårde. Kjenner at jeg blir litt "usikker" når bil-journalister beskriver biler som, nøytrale, kjedelige osv. Kan godt være jeg synes det er helt OK! Eller et eller annet automatgir som ikke er slik og slik; tror det meste er bra når man kommer fra en 10 år gammel KIA! :D

Jeg er helt enig med deg i det @Viking, artig med dingser og duppeditter, og mange flotte assistenter som kan være svært hjelpsomme om det skulle være behov for det i enkelte situasjoner, men da kreves det jo selvfølgelig at en har dem aktiverte.........

Jeg har kjørt bil i 30 år, 5mnd og 12 dgr (etter hva som står på førerkortet mitt), og har fremdeles ikke hatt behov for en slik assistent, men det er jo ikke dermed sagt at jeg aldri kunne hatt behov for det i fremtiden. Men rykninger/vibrasjoner i rattet, lyder, motstand i rattet gjør at jeg ikke helt har sansen for øyeblikket for en slik assistent, men behov og synspunkter kan selvfølgelig forandre seg :) 

Det neste jeg ikke helt blir venn med på Superben er de automatiske «svingbare» lysa, altså de er kjempeflotte, men jeg misliker sterkt det venstre lyset som etter min mening lyser altfor mye til venstre. Det lyser langt utover venstre kanten på veien og langt utenfor det. Det står at den skal dra seg inn når en kommer over 80 km/t og/eller kjører på veier med veibebelysning, men det gjør det ikke. Jeg må da vri lysbryteren fra auto og over til nærlys innstillingen, for å få «rettet inn» det venstre nærlyset, motgående trafikk blinker med lysa fordi de blir blendet, syklister/mopedister holder seg for øya, så det er helt klart noe som ikke er som det er tiltenkt etter min mening.

Har vært på verkstedet med bilen, men det var helt som det skulle være, men jeg er altså ikke helt enig for å si det slik...........

Får håpe det evt er en bedre teknologi på LED lysa som kommer på Kodiaq :) 

Hehe, det meste av nye biler blir nok en overgang i fra en 10 år gammel bil, uansett hvilket merke/modell det er @Viking ;)  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...