Gå til innhold
CitizenX

DABdekning i disse DAB-tider


Anbefalte innlegg

Hallais, er det noen andre med Octavia og Colombus som finner DAB-dekningen relativt dårlig? Det er områder hvor jeg kjører med FM og har ingen problem, men så snart jeg skrur over til DAB så er det ubrukelig. Har en kollega med ekstern antenne som kjører i de samme områdene med full dekning. 

Da er det vel kanskje rimelig å anta at antennen er problemet, og da blir spørsmålet om man enkelt kan bytte ut haiantennen med en pisk av noe slag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg riktignok Superb, men har Columbus Infotainment system i den, og her jeg bor så har jeg aldri hatt noen som helst avbrudd i sendingene via DAB

Hadde også DAB radio i min forrige bil (VW Golf 2014 modell) og det var heller ingen avbrutte DAB sendinger i den. Da kjører jeg stort sett på østlandet (Oslo/Akershus/Østfold), og DAB sendingene har jeg et godt stykke nedover svenskekysten i tillegg.

Men om det er en bedre DAB-antenne i Superb enn det er i Octavia vet jeg ikke noe om, ei heller om det er en annen DAB-antenne i VW Golf enn hva det er Octavia, har egentlig mine tvil om at de benytter forskjellige antenner, men der stopper mine kunnskaper.................... 

 

Det jeg derimot ikke er 100% fornøyd med er den litt for digitale lyden, jeg liker mye bedre lyden fra FM-båndet.

Litt off-topic her nå men, det blir litt på samme måte som en platespiller med skikkelig kvalitets stift og «ripefrie» LP-plater vs en CD-spiller, det blir vell mye digital lyd etter min smak. Men med barn i huset så er det jo ikke en så god løsning med LP-plater da........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke så mye til hjelp, eller, garantert ikke til hjelp. Men innbiller meg at jeg leste for lenge siden at noen Skoda modeller har mer enn en dab antenne?? Prøvde å søke og finne tilbake til det jeg leste men fant ikke.. :ph34r:

Generelt om DAB+, så er det så dårlig dekning her jeg bor noen steder at jeg ikke får inne noe annet enn NRK sine kanaler. Er vist forskjell på dekningen til NRK og de andre kommersielle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...