Gå til innhold
idarhr

Partikkelfilter varsel-lys


Anbefalte innlegg

Hei !

Har ein Skoda Superb 2010.mod stasjonsvog. Dette er ein 1.6 diesel. No har dette lyset dukket opp.

Har ikkje sett i instruksjonsbok men dette er vel garantert partikkelfilter som nermer seg tett?.

Har lest litt på nette om dette kan ha ein enkel løsning eller må du kjøpe nytt til 7000-10,000 kr ?

Leser nokon plasser at du kan kjøre med bilen i lavt gir med høg turtall for å brenne det reint igjen.

Er det nokon her som har vert borti samme problem og kan bekrefte denne metoden om å brenne det reint ?

No name.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har vært borti den måten å gjøre det på. det bør også være en litt lengre tur slik at man får opp tempen skikkelig. trenger ikke være så lavt gir, bare turtallet er litt høyere enn vanlig. har hørt mellom 1800 og 2500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVis du har noen saftige bakker der du bor kan du tyne motoren på lavt gir opp bakken så du får opp temperaturen. Sålenge filteret ikke er helt tett bruker det fungere. Alternativt om du ikke har noen bakker så kjøre på høyt turtall over et lengre stykke. En kollega måtte benytte seg av denne metoden.

Nå sier du ingenting om kmstand, men antar dette er en bil som hovedsaklig blir benyttet til småkjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KM på bilen er 65000 og har nett vert ute på kjøretur. Eg bur i ei lita Bygd som heiter Rosendal som ligg heilt ute i hardangerfjorden på vestlandet. Her er det vel kun bratte fjell og bratte veier. Var nett på ein kjøretur opp den lengste og brattaste veien her i området i 2 gir på rundt 2500 - 3000 og etter 10 min forsvant lyset 9_9 Godt at det funka. Takk for kjappe svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, idarhr skrev:

KM på bilen er 65000 og har nett vert ute på kjøretur. Eg bur i ei lita Bygd som heiter Rosendal som ligg heilt ute i hardangerfjorden på vestlandet. Her er det vel kun bratte fjell og bratte veier. Var nett på ein kjøretur opp den lengste og brattaste veien her i området i 2 gir på rundt 2500 - 3000 og etter 10 min forsvant lyset 9_9 Godt at det funka. Takk for kjappe svar :D

Greit med ting som løser seg raskt innimellom også :) Så for meg de bakkene dere har på vestlandet og innimellom fjordene der ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at det løste seg for deg på en enkel og billig måte @idarhr :) 

 

Har også fått det lyset og et varsel i displayet på min arb.bil (VW Transporter), og der sto det helt konkret at jeg burde kjøre bilen varm, så holde meg i andre gir og rundt 60km/t i noen minutter. Og da som for deg, så slukket lyset og varselet ble borte fra displayet, så det fungerte så absolutt for min del også :) 

Greit med noen problemer som faktisk kan løses billig og enkelt når det gjelder bil, det er dessverre nesten en sjeldenhet i dag........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Scaniakings skrev:

Heisann. 

har hatt samme varsel lys på min skoda.

Måtte sette dpf i regenerering med en diagnose pc. så var alt ok. tvungen regenereing.

Ja det er jo også en måte å gjøre det på!

Har du utstyret selv eller var det på verksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...